• BIST 93.699
  • Altın 212,981
  • Dolar 5,2873
  • Euro 6,0224
  • Trabzon 19 °C

AFFETMEK… KİMİ VE NEDEN?

Dr. Hasan AKYÜZ

Af; bir suçu, bir kötü davranışı olmamış sayarak ceza vermekten vazgeçmek ya da verilmiş olan cezayı kaldırmak demektir. 

    Asli görevleri arasında adil olmak, adaletli davranmak mecburiyeti olan Hukuk Devletinde işlenmiş suçu veya kötü davranışları olmamış sayarak ceza vermekten vazgeçmek ya da verilmiş olan cezayı kaldırmak hakkı olmamalıdır.  Aksi halde Hukuk Devleti değil Kanun Devleti mevcudiyeti söz konusu olur.

     Af konusu tartışılırken “Devlet sadece kendine karşı işlenen suçları affedebilir, şahıslara karşı işlenen suçları affetmek etik olarak doğru olmaz” düşüncesi hakim kılınmaya çalışılıyor. Devlet teoride soyut bir tanımı olan, fakat pratikte tüzel kişiliği dahilinde her kurum mensubuyla somutlaşan bir mekanizmadır. Devlete karşı işlenen suçlar sonuçta mutlaka bireylerin mağduriyetine yol açan etkileri olan fiillerdir. Örneğin devlete ödenmesi gereken vergiyi ödemeyip vergi kaçıran bir kişi soyut devlet kişiliğine karşı suç işlemekle birlikte örneğin; savunmaya harcanacak paranın kaçırılması nedeniyle olabilecek bir savaşta alınamayan bir silahın yarattığı zafiyet nedeniyle asker ve sivil ölümlerine, sağlıkta kullanılması gereken paranın kaçırılması sonucunda yapılamayan yatırımlar nedeniyle insanların sağlıklarını kaybetmelerine yol açabilecektir. Kamu kurumunun  hizmet aracını tahrip etmek görünüşte Devlete karşı işlenen bir suçsa da etkilenen direkt olarak hizmet alamayan vatandaşın kendisi olmaktadır. Bu örnekleri arttırmak mümkün… Burada mağdur olan aslında devletin soyut tüzel kişiliği değil somut özel kişiliklerdir.

     Mevcut haliyle yasalaşırsa kapsam içindeki suçluların ceza süresinden 5 yıl düşülecek, yaklaşık yüzaltmışüçbin kişi bundan yararlanacak. Okul önlerinde, sokaklarda çocuklarımıza uyuşturucu satan,  zehirleyen torbacıların aldığı ortalama ceza 5 yıldır. Af kanunu kabul edilirse bu torbacıların tamamına yakını dışarı çıkacak. Bu sayı 50 bin. Bu torbacıların sattıkları uyuşturucunun geliri dolaylı yollardan PKK’ya ulaşıyor ve PKK’nın yıllık uyuşturucu geliri 1,5 milyar dolar. Bu durumda af kanunu dolaylı olarak PKK’ya da yarayacak. Ayrıca terör örgütü sınıfına girmeyen silahlı örgütlerin kurucu ve üyeleri de çoğunlukla tahliye edilecek. Af kanununun istisna tuttuğu suçlar çıkarılınca, 163 bin kişinin bundan yararlanacağı hesaplanıyor. Fakat Anayasa Mahkemesi, istisna tutulan suçlardan bazılarını istisna kapsamından çıkaran iptal kararları verirse bu sayı kaçınılmaz olarak artacak.

     Suç varsa ceza da olmalıdır. Suçluya cezasının çektirilmesi suç işlemeyen vatandaşların ödüllendirilmesidir. Suçu affetmek Devletin değil, bazı prensipler ve kıstaslar ışığında direkt olarak suç fiilinden zarar gören kişilerin inisiyatifinde olmalıdır. Aksi halde mağdurun Devlete ve Hukuk sistemine güveni kalmaz, kendini ceza vermeye yetkili olarak görebilir ki en tehlikeli sonuç bu olur.

     Suç ve suçlu penceresinden bakıldığında caydırıcılığın büyük yara alacağı kesindir. Suçlular yaptıkları suç fiillerini büyük oranda yapmaya devam edeceklerdir. Rahşan affında affedilip çıkanların yarısının tekrar suç işleyerek ceza aldığını bu noktada belirtmek gerekir. Çıkarılmak istenen affın suç işleme potansiyeli olan bireylere de motivasyon kaynağı olacağını rahatlıkla söyleyebiliriz.

Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.