• BIST 106.239
  • Altın 161,217
  • Dolar 3,8713
  • Euro 4,5671
  • Trabzon 13 °C

AKILLI ÇÖP TOPLAMA SİSTEMİ TRABZON’DA UYGULANMALI

Prof.Dr. Atakan AKSOY

    •    BELEDİYELER, EKONOMİ SAĞLAMAK ÜZERE AKILLI ÇÖP TOPLAMA SİSTEMİNE GEÇMELİ. AKILLI ATIK TOPLAMA SİSTEMİ İLE ÇÖP TOPLAMA MALİYETLERİ ÖNEMLİ ORANDA AZALIYOR.

    •    ÇÖPLERİN BU SİSTEMDE YERALTINA GÖMÜLÜ SİSTEM OLARAK KONUMLANMASI GÖRSEL DEĞER KATARKEN BİR YANDAN DA SAĞLIK KOŞULLARINI İYİLEŞTİRİYOR.

****

Akıllı atık toplama sistemi ile (mobil navigasyon uygulaması); üretilen ve geliştirilen sensörlerle çöp konteynerlerinin doluluk oranlarını, sıcaklıklarını, konumlarını takip etmek mümkündür. Optimize edilmiş atık toplama rotalarının belirlenmesi ile konteynerlerin sadece hangilerine gidilmesi gerektiği, konteynerlerin hangi rotadan alınacağı belirlenmektedir. Rotalar ve gidilecek güzergahlar bilgisayar yardımıyla şoförlere aktarılmakta, planlama kolaylıkları sağlanmakta, temizlik birimleri de bu uygulamaya katılarak planlama yapabilmekte, zaman ve enerji kaybı önlenmekte ve de çöp toplama maliyeti azalmaktadır. %50 oranında maliyet azalması sağlanabilir. Bu durum başlıca dur kalk sayısındaki azalmadan ve  gidilecek konteyner sayısının azalmasından kaynaklanmaktadır.

ÇEVRE KİRLİLİĞİ VE GÖRSEL KİRLİLİK OLUŞTURAN BÜYÜK ÇOP KUTULARI GİZLENEBİLİYOR

Akıllı yeraltı çöp toplama sistemi ile daha büyük kapasite sağlanmaktadır. Otomatik çöp suyu tahliyesi, uydudan araç takibi, doluluk oranı takibi yapılabilmektedir. 7/24 çağrı merkez uygulaması ile birlikte, komuta merkezinde akıllı rota sistemi uygulaması yapılmaktadır. Kötü kokunun önüne geçilmektedir. Sineklenme ve rahatsız edici görsel kirlilik bertaraf edilmektedir. Daha az alan kullanımı söz konusudur. Bilgisayar programlama sistemi ile çöp daha etkin ve ekonomik toplanmakta ve diğer yararları ile önemli bir konudur.

TERMOPLASTİK YOL ÇİZGİLERİ TRAFİK GÜVENLİĞİ SAĞLIYOR, BU KONUYA DAHA İYİ ODAKLANMAK GEREKLİ

Termoplastik yol çizgileri her geçen gün daha çok kullanılıyorlar. Bu kullanımın nedeni, kullanılan malzemelerin ve üretim tekniğinin kazandırdığı doğal avantajlar nedeniyledir. Termoplastik yol işaretleme başlıca reçine ve cam granülden oluşmaktadır ve uzun dönemli amaçlar için kullanılmaktadır. İşaretleme makinesine operatörün kontrolündeki sıcak olarak kullanılan boya boya taşınmadan önce eritilir. Termoplastik boya sıcak uygulanmaktadır ve çizgi halinde iken soğumaktadır. Pigment ilavesi ile özel şartnamelere bağlı olarak renklendirilmektedir. Termoplastik kaplama çabukça kür olur ve yüzeye güçlü şekilde yapışmaktadır. Rengin uzun süre kalması noktasında ve yansıtıcı kapasitesini uzun süre sürdürebilmesi noktasında ilave katkılar da kullanılabilmektedir. Termoplastik kaplama önceki yol işaretine mükemmel yapışmakta olup ilave yansıtıcı özelliklerin sağlanmasında olumlu etki yapmaktadır. Termoplastik kaplama çizgileri yüksek yansıtıcı özellikte imal edilebilmektedir bu durum da geceleri ya da görüşün yetersiz olduğu kötü hava koşullarında bu malzemeleri güvenlik bakımından son derece etkin yapmaktadır.
Yaya Geçitlerine Yaklaşım Noktalarında Yaya Güvenliği sağlamaktadırlar. Termoplastik işaretler daha kalın olarak döşenebilir ve boya tabakaları, sürücüler için, gözle görülür titreşim ve sesli gürültülü bir ses ile fiziksel mesaj sağlayan ses titreşimli şeritler oluşturmak için kullanılır. Bu, yaklaşmakta olan tehlike noktalarının farkındalığını artırmaya yardımcı olur ve sürücüleri hızlarını izlemesi için uyarır, böylece daha az çarpışma ve kaza meydana gelmektedir.

Termoplastik malzemelerin dayanımı ve dayanıklılığı yol işaretleme yapısına önemli yararlar sağlar. Bu işaretlerin uzun ömrü, daha az bakım veya değiştirme nedeniyle yol işaretlerinin uygulanması için daha uygun maliyetli bir yol anlamına gelir. Termoplastik işaretler her türlü yol veya parkta kullanılabilir ve ekstra yüzey cam parçacıklarının uygulanması kayma direncini artırmaktadırlar.

Yayalar, bisikletçiler ve her türlü sürücü, termoplastik işaretlerin faydalarından yararlanmaktadır. Otoparklar, bisiklet şeritleri, otobüs şeritleri ve otobüs durakları dahil olmak üzere her türlü işaretlemede kullanılabilirler ve yoğun trafik karmaşıklığı olan alanlar için mükemmeldir.

Yatay yol tabelaları aynı zamanda termoplastik işaretlemeler için de yaygın bir uygulamadır. Görsel göstergelerin uygulanması; güvenlik için okul zonlarında dur işaretlerini tamamlama veya trafiği yönlendirme, trafik akışını sakinleştirme ve kontrol altına almak için gereklidir. Termoplastik işaretler, yol kenarındaki dikey, fiziksel işaretlerin yanı sıra sürücünün ek bilgi veya farkındalık istediği durumlarda son derece etkindir. Yine, gece boyunca, karanlıkta görünürlüğünü en üst düzeye çıkaran yüksek retro-yansıma özelliğinden dolayı, bu özellikle önemlidir.

YAŞANABİLİR SÜRDÜRÜLEBİLİR ÇEVRE-BİYOGAZ TESİSİ

Katı atık ön işlem ve kontrol tesisleri tam otomatik tesis olmalıdır. Katı atık depolama aktarma istasyonlarının amacı; biyobozunur atık azaltımını sağlamak, evsel atıkları ön işleme tabi tutmak, değerlendirilebilir atıkları ayrıştırmak, organik atıklardan kompost üretmek ve dolayısıyla biyogaz üretim verimini artırmaktır. Enerji teknik santrali, katı atık düzenleme bertaraf tesisi, biyogaz elektrik enerjisi tesisi, tıbbi atık sterilizasyon tesisi ile, ambalaj atıklarının geri kazanılması, vahşi depolama zararlarının önüne geçilmesi gerekmektedir. Bu noktada, biyogazdan elektrik enerjisi üretimi tesisi örneği olarak, Afyon İlinde 9000 aile biyogazdan gelen elektrik kullanıyor.

Tıbbi atıkların sıfır etkiyle bertaraf edilmesi, ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanması ve geri kazanım çalışmaları, en az 100 kişilik bir istihdam sağlanmasına katkıda bulunacaktır. Bu sayede, doğal kaynakların korunması ve hammadde tüketiminde tasarruf sağlanması, yıllık ortalama 2 milyon tl katkı sağlanması mümkün olabilecektir.

ATIK LASTİKLER VE GÜRÜLTÜ PERDESİ İMALATI

Çevreci sanayi Avrupa’da üç milyon kişiye iş sağlamaktadır, KOBİ’ler bu fırsatı iyi değerlendirmektedir. Geri dönüşümün üretime koşulması önemlidir. Ses yalıtım duvarları üretiminde %40 oranında kullanılmış araba lastiği kullanılıyor. Kullanılmış lastikler toz haline getiriliyor, ses yalıtım duvarlarının üretiminde kullanılıyor, kullanılmış lastik tozları betonla karıştırılarak ses yalıtım duvarları üretiliyor. İş hacminin artırılması ve komşu ülkelere açılım, eko yenilikçilik programında sübvansiyonların elde edilmesi (%50 hibe örneğin 500 bin Euro) mümkündür. 1metre yükseklikli 1km uzunluklu bariyer için 65 ton lastiğin geri dönüşümü yapılmalıdır. Bu da 8000 kullanılmış lastik demektir. Ses yalıtım duvarlarının ekonomik avantajı şu ki; %20’ye yakın tasarruf mümkün olmaktadır.

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.