• BIST 82.185
  • Altın 147,989
  • Dolar 3,8274
  • Euro 4,0748
  • Trabzon 6 °C

BİR GÜZEL HABER VE HALA GERÇEKLEŞMEYEN BİR TEMENNİ

Gürol Ustaömeroğlu

Havacılığa ilgi duyduğumu ve bunun amatörce bir uğraş olarak hayatımın ciddi bir bölümünü işgal ettiğini yakın hatta uzak çevrem bilir. Havacılıkla ilgili şöyle bir açıklama vardır;
"Havacılık kuralları ağır bedeller ödenerek yazılmıştır."
Şimdi gözünüzün önüne getirin.
Yolcu uçağındasınız. Hostes uçuş öncesi söz ve vücut dili ile açıklama ve uyarılar yapıyor. Bu uyarıların kaç tanesinin kaç yolcu tarafından ciddiye alındığını bilemeyiz. Ama uçuş sırasında ve sonrasında uçak içindeki bazı hal ve hareketlerden birçoğunun ciddiye alınmadığı hatta bırakın kendimizi bütün uçağın uçuş güvenliğini tehlikeye attığı hususunda bir fikir edinebiliriz.
Mesela bir elektronik cihazın üstelik hiç bir manyetik alan yani internet..vs gibi bir ağ kullanmadan uçak içinde kullanılmasının ne gibi bir zararı olduğunu hiç kendi kendinize sordunuz mu?
Küçük bir telefon içinde sadece oyun oynamanın ne zararı olabilir ki?
Sevgili okurlar şüphesiz internete ve görüşmeye kapalı bir telefon veya elektronik cihazın  uçağın işletim sistemine elbette bir zararı yoktur. Ama ilgili şartları oluştuğunda başta kendiniz olmak üzere uçaktaki bütün diğer yolculara ve uçağın iç duvarlarına ciddi zararlar vermektedir.
Allah Allah... Nasıl yani?
Açıklayalım.
Uçağın normal bir havada seyir süratini ortalama 820-830 km gibi kabul edebiliriz. Bu 5 km aşağı 5 km yukarı olabilir. Ağırlık, kargo, basınç, rüzgar vs. etkisinde bu sürat değişebilir.
Şimdi sevgili okurlar siz gayet iyi niyetle telefonunuzun sadece oyun bölümü ile vakit geçirirken uçağın ani bir türbülansa yani dikey rüzgara maruz kaldığını düşünün. Bu türbülans özellikle deniz aşırı uçuşlarda çok daha ciddi boyutlarda olabilmektedir.
Böyle bir türbülans etkisi ile uçakta hız kaybı, hız artımı olabileceği gibi üçlü rakamlarda irtifa kaybı veya irtifa da kazanabilmektedir. Bir başka deyişle uçağınız 200 belki 300 metre ani düşme yaşayabilir. Veya bunun tam tersi 200-300 metre yukarı da çıkabilir.
Böyle bir durumda eğer kemeriniz bağlı değilse veya ayakta iseniz veya tuvalette ihtiyaç gideriyor iseniz kelimenin tam anlamı ile yandınız demektir. Kendinizi bir anda uçağın tavanına yapışmış veya tersi durumda yere uzanmış durumda bulabilirsiniz. Vücut kırıkları, yaralanmalar ise işin bir başka boyutu.
İşte sevgili okurlar, böyle talihsiz bir anda elinizde gayet masumane oyun oynadığınız elektronik cihazınız elinizden uçuverir. Abartmıyorum. Gerçekten uçuverir. Uçmakla kalmaz o  elektronik cihaz uçağın hızına eşit bir süratle başlar kabin içinde serseri mayın gibi dolaşmaya. Bir yolcunun kafasına geldiğinde kafayı resmen patlatır, dağıtır. Uçağın iç duvarına geldiğinde duvarın iç kaplamasını parçalar.
İşte bu ve benzeri sebeplerden dolayı havacılık kuralları çok önemlidir ve çok ciddiye alınmaktadır. Uygulanmaması halinde pilotun her türlü yaptırımda bulunma yetkisi vardır.
Uçağın dünyanın en güvenilir taşıma aracı olduğu bir başka deyişle uçuşun en güvenilir seyahat şekli olduğu kabul edildiği halde bu konudaki kurallar çok ciddi uygulanmaktadır. Başta pilotlar olmak üzere uçuş ekibi çok ama çok ciddi sağlık kontrollerinden geçirilmektedir. Uygun çıkmaması durumunda ilgili kişinin sertifikası iptal olmaktadır.

Şimdi bu konuya niye girdik?

Sevgili okurlar yeni yılla birlikte malumunuz birçok konuda yenilikler yaşayacağız. Bu yeniliklerden biri de ehliyet alma kriterlerinde olacaktır.
1 Ocak 2016 tarihinden itibaren Zeka seviyesi ( IQ ) 79 ve altı olanlar ile bunama sorunu, psikolojik sorunu, alkol ve uyuşturucu bağımlılığı olan vatandaşlar ehliyet alamayacaklar.
Ülkemizde en tehlikeli ulaşım şekli olan karayolu taşımacılığına gelen bu yaptırım geç de olsa sevindiricidir.
İşin Trajikomik tarafı ise şudur;
En güvenilir taşıma olan havacılık kurallarında sağlık birinci derecede ele alınırken, en tehlikeli ulaşım olan karayolunda sağlık en sonda yer alıyor. Her an hayatımızı emanet ettiğimiz ehliyet sahibi insanlar ( özellikle kamuda toplu taşıma yapan ) sürekli bir yasal ve kayıtlı sağlık kontrolünden geçirilmemektedir. Elbette bütün şoförler iş stresi altındadır. Bu çok doğrudur. İşleri çok zordur ve günde bilmem kaç yüz hatta kaç bin kişi ile muhatap oluyorlar. Bu da son derece doğrudur.
Ama sevgili okurlar insan hayatı birdir.
Gitti mi gider. Bir daha geri dönüşü yoktur.
Bundan dolayı başta şoför esnafımız olmak üzere ehliyet sahibi bütün insanlar araçlarına binen insanların canı ile mükelleftirler.
Peki bir canı bir insan nasıl sahiplenip nasıl emanet alacak?
Şüphesiz kendi sağlığı ile. Kendi aklı ile.
Dinimiz bile aklı başındaki insanlara farz olmuştur.
Emanetin sahibine verilmesi de yine dinimizin bir gereğidir.
Dolayısı ile yeni ehliyet alacak insanlar için getirilen yasal sağlık kriterleri çok ama çok önemlidir. Kuralların kanla yazıldığı bir dünyada belki de havacılıktan bile daha önemlidir.
Bundan dolayı izninizle ben bu sağlık meselesinin yeni ehliyet alacak olan vatandaşlarımızla sınırlı kalmamasına inanıyorum.
Bu nedenle ben dahil mevcut bütün ehliyet sahibi insanların listesinin çıkarılıp bir genel sağlık taramasından geçirilmeleri taraftarıyım.
Neden mi?
Her gün onlarca trafik davranışına tanık oluyoruz. Bir istatistik yapın ve bu davranışların kaçının aklı başında insanlarca yapıldığını hesaplayın beni anlayacaksınız.


TRT RADYO 3

TRT Radyo 3 'süz bir yılı daha geride bırakıyoruz. Güzel devletim neden Trabzon'da bizleri radyoda klasik müzik dinleme zevkinden mahrum bırakır anlaşılmış değildir. Oysa geçmişte her yıl Viyana, Newyork, Tokyo, Berlin hatta Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestralarından Beethoven'in 9. senfonisi ile Johann STRAUSS'un, Radetzky Marşı'nı yeni yıl konserleri dizisi altında radyodan keyifle dinlerdik.
Bilinmez bir el anlaşılmaz bir sebeple Trabzon'da bu yayınları kaldırdı. Bir vekilimiz konuyu takip ediyordu. Henüz bir sonuç almadım.
Umarım ve ümit ederim ki gelecek yıl bu yayınlar tekrar geri gelir.

HOŞGELİRSİN İNŞAALLAH 2016

Acısı tatlısı ile 2015 yılı bitiyor. Bu yazı bu yılın son yazısı sevgili okurlar.
2016 yılının ülkemize, siz sevgili okurlarımıza, milletimize, bütün canlılara ve dünyaya hayırla gelmesini diliyorum. Sağlık, huzur, başarı ve barış dolu bir gelecek için dua ediyorum.

  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    YERİN KULAĞI
    • Balta'nın pantolonu yırtıldı mı?
    • Usta’nın en iyi transferi Yanal’ı göndermektir!
    • Utku ve Hasan Bozoğlu!
    • Soylu’ya BJK forması!
    • Altuntaş’ın torpili!
    • ASKF’de kutlama!
    • Konsey toplantısı!
    • Sizi bu hale nasıl getirdiler?
    • MHP sürpriz yapabilir!
    • Antalya’da sabah sporu!
    1/20
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.