• BIST 106.736
  • Altın 141,095
  • Dolar 3,5210
  • Euro 4,0955
  • Trabzon 21 °C

BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ İYİ GÖZÜKMÜYOR

Mustafa Güler

Maliye Bakanlığı Bütçe Mali Kontrol Genel Müdürlüğünün son yayımladığı verilere göre; Ocak-Mart/2017 dönemi bütçe gerçekleşmeleri aşağıdaki gibi olmuştur.

Mart 2017 Dönemi Bütçe Gerçekleşmeleri

*2016 yılı Mart ayında 6,6 milyar TL açık veren bütçe, 2017 yılı Mart ayında 19,5 milyar TL açık vermiştir.

*2016 yılı Mart ayında 160 milyon TL faiz dışı fazla verilmiş iken 2017 yılı Mart ayında 12,4 milyar TL faiz dışı açık verilmiştir.

*2017 yılı Mart ayında bütçe gelirleri bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 3 oranında azalarak 39,1 milyar TL olmuştur. Bütçe giderleri ise yüzde 25 oranında artarak 58,6 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

*2017 yılı Mart ayında vergi gelirleri geçen yılın aynı ayına göre yüzde 8,9 oranında artarak 33,2 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Faiz hariç bütçe giderleri ise yüzde 28,2 oranında artarak 51,4 milyar TL olmuştur.

Ocak-Mart 2017 Dönemi Bütçe Gerçekleşmeleri

*2016 yılı Ocak-Mart döneminde 46 milyon TL fazla veren bütçe, 2017 yılı Ocak-Mart döneminde 14,9 milyar TL açık vermiştir.

*2016 yılı Ocak-Mart döneminde 16,5 milyar TL faiz dışı fazla verilmiş iken 2017 yılı Ocak-Mart döneminde 3,9 milyar TL faiz dışı fazla verilmiştir.

*2017 yılı Ocak-Mart döneminde bütçe gelirleri bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9,9 oranında artarak 144,7 milyar TL olmuştur. Bütçe giderleri ise yüzde 21,3 oranında artarak 159,7 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

*2017 yılı Ocak-Mart döneminde vergi gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12 oranın da artarak 121,6 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Faiz hariç bütçe giderleri ise yüzde 22,2 oranında artarak 140,8 milyar TL olmuştur.

***

Maliye Bakanlığı Bütçe Mali Kontrol Genel Müdürlüğünün son yayımladığı verilere göre; Ocak-Mart/2017 dönemi bütçe gerçekleşmeleri bir önceki yıl olan 2016 ile kıyaslandığında çok ciddi bir şekilde negatife doğru kaymanın olduğu anlaşılmaktadır. Bütçe bir tarafı gelir, diğer tarafı gider olan bir dengedir. Dolayısıyla geliri artırmak tek başına bir anlam ifade etmez. Dengenin “gider” tarafının da ihmal edilmemesi gerekir. Yoksa delik bir kaba ne kadar su koyarsanız koyun, akar gider ve bir işe yaramaz. Yapılması gereken vergi gelirlerini artırmak bir yana, toplanan gelirleri doğru harcama olmalıdır. Popülist siyasal yaklaşımlardan uzaklaşıp ciddi bir kamu personel reformunun yapılıp personel kalite ve verimliliğinin artırılması gerekir. Aksi halde toplanan vergi gelirlerini ne kadar artırırsak artıralım bir sonuca ulaşmamız mümkün olmayacaktır. Anayasa değişikliğinin kabulü ile “Başkanlık” sistemine geçmiş olmamız, bu reformu daha kolay yapmamızı sağlayacaktır. Yeter ki siyasi irade bu hususta samimi olsun.

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.