• BIST 99.888
  • Altın 280,526
  • Dolar 5,7349
  • Euro 6,3000
  • Trabzon 20 °C

CUMA NAMAZI VE BAYANLAR

Osman Necip SEVİNÇ

  Geçen hafta Cuma namazını büyük Fatih (Ortahisar) camisinde kılmak nasip oldu. Caminin içinde Batı tarafa ‘Kadınlar namaz kılma yeri’ diye yazılarak ayrılmıştı. Aklımdan Cuma namazına hanım kardeşlerimin gelmesine olanak sağlanmış diye geçti. Ama heyhat…”Ey inananlar” denilerek kadın erkek ayırımı yapılmadan farz olan Cuma namazı için değil, sünnet olan (bazılarına göre sünnet-i müekkede) olan teravih namazının bayanlarca kılınabilmesi için ayrılmıştı.
  Peki Cuma namazı kimlere farz? Cuma Suresinin 9. Ve 10. Ayetleri şöyle diyor; “Ey İnanlar ! Cuma günü namaz için çağrı yapıldığında, Allah’ı anmaya koşun. Alışverişi bırakın. Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlıdır. Namaz kılınca yeryüzüne dağılın ve Allah’ın lütfundan nasibinizi arayın. Allah’ı çok anın ki kurtuluşa eresiniz”.
***

Bu ayetlerden ne anlıyoruz? 
1-Cuma namazı toplu bir namazdır ve Müslümanlara farzdır. İnanlar, erkekler ve kadınlar yani insanlardır.
2-Hitap bütün müminlere olduğuna göre kadınlarında Cuma namazı kılmaları farzdır. Elbette ki zorlayıcı sebeplerin vücut vereceği istisnai durumlar olabilir. Özellikle mekan konusunda zorluklar mevcuttur. Ancak kadınların Cuma namazı kılmalarını prensip haline getirip Allah’ın emrini erkeklere özgüleyerek kadınları bu ibadetten hem de farz olan ibadetten dışlamak Kuran’ın ruhuna aykırıdır.
3-Cuma vakti Ezan okunduğunda Müslümanlar işve alışverişi durdurup Hak huzurunda bir araya geleceklerdir. Ama bu arada Yahudi’nin Cumartesi günü, Hristiyan’ın Pazar tatil ama Müslümanın bunlara uyması, kendi Cuma’sında 1 saatlik bir izin dahi resmi olarak tanınmaması, bu ülke insanına kötülüktür.
4-Cuma namazına kılınır kılınmaz iş hayatı bütün canlılığı ile başlamalıdır.
Hz. Peygamber dinde ziyadeciliği şirretlik olarak nitelendirmiştir. Cuma namazı Hz.Peygamber tarafından 2 rekât olarak kılınmıştır. Ancak çeşitli sebeplerle gecikebileceklerin yetişmesine imkan vermek için 4 rekatlık bir tatavvu(sevap kazanmaya yönelik) namazı kılınır. 
Tüm tatavvu namazlarını mescit dışında Hz. Peygamberin yalnız Cuma vaktinde Farzdan önce 4 rekât tatavvu camiinde kıldığı bilmekteyiz. Sonra hutbe okunur hutbeden sonra 2 rekât Cumanın farzı kılınır. Cuma namazı kılınmış olur ve öğle namazının da yerine geçer.
Cuma namazından yani farzından sonra kılınan 10rekat namaz büyük çoğunlukta din adamına göre bit’attır. Muhammedi sünneti uygun olan, farz kılındıktan sonra dağılmaktır. İşi gücü elverip kalmak isteyen sevap için istediği ibadeti eksiği veya fazlası ile yapar. Ama bu gerçeği bilip bit’at yapmamak için farzdan sonra camiden çıkanlara kimse kınayıcı bir ifade ile bakamaz. Hatta aksine çıkışına yardımcı olmak adına kapı önlerinde namaza devam etmeyip, sağa sola veya ileri deki saflara geçer. Doğrusu budur.
Bazıları da bu ekleme namazları şöyle savunurlar:
“Eğer kıldığımız Cumanın edasında bir bozukluk bir sıhhatsizlik varsa bu son kılınan 10 rekât o günkü öğle namazının yerine geçer! Biz işi garantiye lalım çünkü cumayı kılmamış olanlar öğle namazını kılmakla yükümlüdür”…
Buna cevap şöyle verilir; cumanın sıhhatinden şüphe, kuşku varsa onun iadesi gerekir ve şu soruyu da sormak gerekir? Sıhhat şartları ve vücut bulmamış bir namaz nasıl kılınabilir? Böyle savunmalar zorlama sebepler değil, Hz. Peygamberin uygulamalarını temel almalıyız.(Y.Öztürk) . 
İbni Hammam (ÖLÜM 826).Hadis ve fıkhın en önemli kaynaklarından bir olan eseri El Musannef’te şöyle diyor:
“Hz. Peygamber’in cumadan önce yada sonra cami içinde kıldığı bir namaz yoktur. Cumadan önce evinde 2 rekat kıldığı rivayeti vardır ki; bu da ortaklaşa kabul edilen bir rivayet değildir.(Y.Öztürk)
Hz.Ömer tevhidin tüm boyutlarında titizliğini bildiğimiz Hz.Ömer şöyle diyor; “Cuma namazı , bayram namazları , sefer halinde farz namazlar hep 2 rekattır. Peygamberimiz böyle kılmıştır. Bunun aksini yapıp iftira yoluna gidenler hüsrana uğramıştır.(İbni Hanbel, İbni Mace.. vs.)
*** 

Gelelim kadınların tekrar Cuma namazı kılmaları meselesine; kadının Cuma nazından hariç tutulduğunu gösteren benim bildiğim bir kuran beyanı yoktur. Eğer varsa Cuma kadına farz değildir, diyenlerin bunu ortaya getirmeleri gerekir.
Kadınların asrısaadette erkeklerle aynı yede Cuma ve bayram namazlarını kıldıkları çoğu kaynakların ortak beyanlarındandır.(Örnek İbni Hemmam, 3-302). Sonraki zamanların kadını dışlayan anlayışları yüzündendir ki kadınlar fitne çıkarır gerekçesiyle kadınların Cuma ve Bayram namazların aksatılmaları önlenmiştir. Bir de camiler erkeklere bile yetmiyor, bir de kadınlar Cuma namazı kılmaya kalkarsa halimiz nice ne olur? İşte buda İslam dışı uygulamalara, İslam dışı sebep bulmanın tipik örneklerindendir. İllaki Cuma camide mi kılınacaktır? İllaki görevli imam mı kıldırmalıdır? Neyse bunlara girmeyeyim.
Ayet ne diyor? “Ey inanlar! “yani emir yalnız inanan erkeklere mi? İnanan kadınlar hariç mi deniyor? Bu geleneklerin İslam’ından, emir ve adetlerinden, Kuran ve sahih sünnet İslam’ına ne zaman tam geçeceğiz?
Birde şuna değineceğim; bu kadın erkek eşitliğini(!) savunan, kadın erkek ayrımcılığına karşı çıkan feminist kesim neden iş namaz kılmakta ki ayrımcılığa gelince konuşmaz? Buda kadın haklarına konulan bir kelepçedir ve kadınların Cuma ve bayram namazı kılmalarını şartları oluşturmayı önleyenler ahirette bir hesap vereceklerdir kanaatimce. Tüm Müslümanların cuması mübarek olsun.

Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.