• BIST 83.116
  • Altın 147,045
  • Dolar 3,7714
  • Euro 4,0470
  • Trabzon 7 °C

DEMİR İPEKYOLU!

Prof. Kemal Üçüncü

KITALARIN TRABZON ÜZERİNDEN BİRLEŞMESİ PROJESİ

Soğuk savaş dönemi sonrasında dünya üzerindeki siyasal, sosyal, ekonomik, lojistik, iletişim faaliyetleri yepyeni bir konsept etrafında dönüşmeye başlamıştır. Asya ülkelerinde yükselen ekonomiler Çin, Hindistan bloğu artık dünya ekonomik aktivitelerinin merkezi haline gelmeye başladı.AB raporlarına göre 2020 yılı itibarıyla Çin’in , Avrasya bloğunun toplam üretimi Atlantik bloğunu geçmiş olacak.

Dünya siyaseti açısından bu tablo bize yepyeni şeyler söylemektedir. Bu yeni bir güç, iktidar, uluslararası ilişkiler düzeni demektir. Türkiye bu tabloda yerini alabilmesi için kültür bilimlerinin yol göstericiliğinde politik, stratejik, taktik aşamaları iyi yapılandırılmış bir büyük planlamaya ihtiyacı vardır.

Dünyanın gelecek elli yıllın tarihi ağırlıklı olarak Amerikan stratejik aklının Wider Black Sea [= Geniş Karadeniz Havzası= Karadeniz Kafkasya, Hazar, Orta Asya hattının bütünü] diye isimlendirdiği alanda gerçekleşecektir.

Konu hakkında saatlerce konuşmak gerekir, lâkin gazete okuyucusu düzeyine hitap eder tarzda ayrılan alanda özüyle meseleyi ortaya koymak gerekiyor.

Bu konuda pek çok rapor ve beyin fırtınası ABD enstitülerince hazırlanmıştır, hazırlanmaktadır. Google arama motoruna anahtar kelimeleri girdiğinizde bunlara erişebilirsiniz. Pek çoğu sır değil açık kaynaklarda mevcut.

Bu yeni tabloda Doğu Karadeniz bölgesi ve Trabzon anahtar bir role sahip olmaktadır. Lâkin Türkiye bu tasavvurun çok uzağındadır. İlgili enstitüler atıl durumdadır.Bizim gibi konuyu sürekli gündemde tutan az sayıdaki akademisyeni duyacak kulak ve beyin maalesef mevcut değildir.

Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Müdürlüğümüz esnasında önceki süreçlerde konuyla ilgili uzmanlarla bu konuları bilimsel olarak tartıştığımız toplantılar düzenledik, maalesef konuyla ilgili zevat bile ilgilenmedi.

Burada Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan’ı istisna olarak zikretmem gerekir. Bu konuyu canla başla takip edip gündemde tuttu. Sahayı pratikten gelen tecrübesi ile tanıdığı için meselenin farkındadır.

Bizim mühendislik bilimlerimiz özellikle ulaşımla ilgili mühendislikler tarihi coğrafyayı bilmedikleri için projeleri google maps üzerinden tahayyül ederler. Eski çağlardan beri Kafkasya Mezopotamya bağlantısı nereden sağlanırı mesela bilmezler.Bilseler evin başından, ahır altından rastgele demiryolu, lojistik hattı geçmeyeceğini bilirlerdi.

Özetle söyleyelim Doğu Karadeniz için en öncelikli tercih Samsundan Hopa’ya kadar bölgenin Avrasya demiryolu hattına entegre olmasıdır. İkinci aşamada Trabzon Bakü demiryolu üçüncü aşamada Trabzon Batum Astrahan Almatı, Pekin planlanmalıdır.

Bunun için gerekli kaynak çok çabucak bulunabilir.

Böylece 1880’li yıllarda Çarlığın Poti limanını demiryoluyla entegre etmesinden sonraki süreçte uluslararası lojistikten izole olarak kapalı bir havzaya dönüşen Doğu Karadeniz bu süreci tersine çevirerek 19. yüzyıl öncesindeki konumuna kavuşabilir. İki kapalı havza Hazar ve Karadeniz birbirini dünyaya açma potansiyeline sahiptir. Bu Türk dünyası Türkiye Avrasya ilişkileri açısından da vazgeçilmez bir tercihtir.

Bu hat Rusya’nın Atlantiği dolanmadan Ortadoğu’ya inebileceği alternatifsiz yegane alandır. Pakistan, İran ve Hindistan için de bu hat vazgeçilmezdir.

Nitekim yıllardır söylediğimiz bu stratejik tahayyülü, bölgeyi bizim “büyük telefonlu” siyasilerden daha iyi bilen Almanlar Türkiye’ye bu seçeneği teklif ettiler.

Doğu Karadeniz kamuoyu üniversitelileri, sivil toplumu ve siyasileri uyuyorlar. Zorda kalırlarsa bölük, pörçük apardıkları gazete, internet malumatı ile yaylalarla demiryolu yapalım gibi absürd bir programı düşünmeden sallıyorlar. Bilerek veya bilmeyerek İngiliz siyasetinin dezenformasyonuna alet oluyorlar.

Demiryolunun Erzurum’a bağlanması tali bir meseledir ve şu an için bir önceliği yoktur bilmeyenler için söyleyelim haritaya baksınlar güney hinterlandı zaten demiryolu ile Samsun limanına bağlıdır. Ne kadar ne taşınıyor diye adama sorarlar?

Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar Yapılanmasının geçen yıl Almanya ile yaptığı temaslara ilişkin açıklaması umarız birazcık zihinleri açar:

[“Türkiye’nin en büyük lojistik projesi olarak görülen BALO’ya yurtdışından ilgi artıyor. BALO AŞ’yi ziyaret eden Duisburg Kalkınma Ajansı, Çin ile Almanya arasındaki Yuxinou blok tren hattını BALOile birleştirmek için teklifte bulundu

Anadolu’nun yüklerini 4 gün gibi kısa bir sürede Avrupa’ya ulaştıran BALO’ya yurtdışından talep artıyor. Geçtiğimiz hafta BALO AŞ’yi ziyaret eden Duisburg Kalkınma Ajansı (GFW) yetkilileri, Çin ile Almanya arasındaki Yuxinou blok tren hattını BALO ile birleştirmek istediklerini açıkladı. GFW Genel Müdürü Ralf Meurer, “Çin ve Türkiye bizim en önemli ticaret ortaklarımızdan. Bu iki hattın birleştirilmesinin her üç ülkeye de önemli avantajlar sağlayacağına inanıyoruz” dedi. BALO AŞ Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Erkeskin ise “Teklifi değerlendireceğiz. Ekonomik olarak verimli ve avantajlı olduğuna inanırsak bu hatları birleştirebiliriz” dedi. 

Kuzey Ren – Vestfalya Eyaleti resmi kalkınma ajansı NRW İnvest işbirliğinde Türkiye’ye gelen Duisburg Kalkınma Ajansı yetkilileri DÜNYA Gazetesi’ni de ziyaret etti. GFW Genel Müdürü Ralf Meurer, Avrupa’nın en önemli aktarma merkezlerinden biri olan Duisburg’un aynı zamanda dünyanın en büyük nehir limanı olduğuna vurgu yapan yaparak, “Bölgedeki 7 milyonluk nüfusa hizmet eden Duisburg, önemli bir bağlantı noktası. Antwerp, Amsterdam ve Noterdam limanlarından gelen yükler Duisburg üzerinden diğer ülkelere gidiyor. Aynı zamanda Çin’den ve Türkiye’den trenle gelen yükler de buradan Avrupa’ya dağılıyor. Bölgeden geçen hatları desteklemek istiyoruz” dedi. Avrupa’daki birçok büyük şirketin de merkezinin burada olduğunu ifade eden Meurer, bölgede çok sayıda Türk şirketi olduğu gibi bölgeyi dağıtım merkezi olarak kullanmak isteyen Türk şirketlerinin sayısının giderek arttığına dikkat çekti. Lojistik şirketleri için de bölge de büyük yatırım fırsatları olduğuna vurgu yapan Meurer, “Kömür ve çelik sanayinin gerilediği bölgede bu sektörlerin yerine lojistik hızla gelişiyor. Yatırım yapan firmalara çeşitli teşvikler de veriliyor. Türk lojistik şirketleriyle çalışmaya hazırız. Onlar için bölgemizde önemli fırsatlar olduğuna inanıyoruz” dedi. 

Türkiye ziyaretlerinin ana nedenlerinden birinin BALO AŞ ile işbirliklerini artırmak olduğunu belirten Meurer, haftalık karşılıklı olarak Duisburg’a üç sefer yapan BALO’yu çok önemsediklerini ve bu güzergahın daha fazla kullanılmasını istediklerini belirtti. Diğer yandan da yine Almanya için çok önemli olan Çin’den Duisburg’a gelen Yuxinou hattını BALO ile birleştirmek istediklerini anlatan Meurer, şöyle konuştu: “Öncelikle firmalarla görüşmeler yaparak onları bu hatları kullanmaları konusunda teşvik ediyoruz. Çünkü, demiryolları karayollarından daha uygun ve emisyon azaltma anlamında da önemli. Türkiye ve Çin bizim güçlü ticaret ortaklarımız. Türk mallarının ya da Çin mallarının Almanya’ya ve Almanya’dan da bu ülkelere ulaşması için en uygun koşulları yaratmak istiyoruz. Bu anlamda biz iki güzergahın birleştirilmesini istiyoruz.” 

 

21 günde Çin’den mal gelecek 

Yuxinou hattı hakkında bilgi veren NRW İnvest Genel Müdürü Petra Wassner, “Bu ticaret hattı bizim için çok önemli. 16 günlük bir sürede Çin’den mallar demiryoluyla Duisburg’a ulaşıyor. Deniz taşımacılığından iki kat daha hızlı ve havayolundan yüzde 50 daha ucuz olan bu hat hem maliyet hem de zaman avantajı sunması açısından önemli” dedi. BALO AŞ Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Erkeskin ise Duisburg Kalkınma Ajansı’nı Yuxinou ve BALO blok tren hattlarının birleştirilmesi talebini değerlendireceklerini belirterek şunları kaydetti: “Alman yatırım ajansı Çin’den Duisburg’a gelen malların oradan açılacak bir hatla Türkiye’ye gelmesini ve Türkiye’den Duisburg’a giden malların oradan Çin’e ulaştırılmasını sağlayacak bir hat istediğini belirtti. Biz de bu konuyu değerlendirmeye aldık. maliyet analizlerini yapacağız. Daha ekonomik ve avantajlı olacağına inanırsak bu teklifi değerlendirebiliriz. Bu iki hattın birleştirilmesi söz konusu olursa Çin ile Türkiye arasında 21 günde demiryoluyla mal sevkiyatı yapılabilecek.”

 

İlk şirket Almanya’da kurulacak 

BALO AŞ Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Erkeskin, Duisburg Kalkınma Ajansı yetkililerinin BALO AŞ’nin Duisburg’da bir şirket kurmaları konusunda kendilerini davette bulunduğunu açıkladı. BALO AŞ’nin ilk yurtdışı ofisini Almanya’da açacağı bilgisini veren Erkeskin, ofisin kurulacağı şehrin Duisburg olabileceğini söyledi. Bu bölgede şirket kurulması halinde bir takım destekler alabileceklerini belirten Erkeskin, “Kuruluşta NRW İnvest üzerinden bilirkişi tayin ediliyor. Bilirkişi bizim orada gerekli prosedürleri yerine getirmemize yardımcı oluyor. Eleman bulma konusunda destekler sunuluyor” diye konuştu. Şu anda haftada karşılıklı 3 sefer yapan BALO’nun 2014’ün sonuna kadar bu sayıyı 8’e çıkarmayı hedefl ediğini belirten Erkeskin, 2015’te ise 10 sefere çıkmayı planladıklarını aktardı.

 

Çin'e Türkiye üzerinden gidecek hat arayışındalar 

Duisburg Kalkınma Ajansı Genel Müdürü Ralf Meurer, BALO hattının Çin hattı ile birleştirilmesinin yanı sıra Türkiye üzerinden Çin’e gidebilecekleri yeni bir demiryolu hattı oluşturmak istediklerini belirtti. Şu anda Çin’e Rusya üzerinden demiryoluyla taşıma yaptıklarını ifade eden Meurer, “Rusya’yı by-pass edebileceğimiz alternatif bir hattla Çin’e ulaşmak istiyoruz. Bu hatta bir sorun çıktığında alternatif bir hattın olması önemli. Bunu da Türkiye üzerinden Çin’e ulaşacak bir hatla yapabileceğimizi düşünüyoruz” dedi. BALO AŞ Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Erkeskin ise, Kars Tiflis-Bakü demiryolu projesinin Almanların bu talebini karşılayacağını vurguladı. Erkeskin, “Kars-Tiflis- Bakü demiryolu projesi işlerlik kazandığında Türkiye üzerinden Uzakdoğu’ya bir demiryolu bağlantısı sağlayacağız. Yani Çin’den çıkan yükler Rusya üzerinden geçmeyecek, Türkiye üzerinden geçip Almanya’ya ulaşacak. Kaldı ki böyle bir güzergah Pakistan ve İran üzerinden de söz konusu. Çin ile Pakistan arasında demiryolu hattı kuruluyor. Çin’den çıkan mallar ileride yapılacak olan Pakistanİran demiryolu bağlantısı ile İran üzerinden Türkiye’ye gelecek. Zaten BALO ile Duisburg’a gittiğimiz için Pakistan bağlantısı yapılınca Çin’den Türkiye üzerinden Almanya’ya kadar bağlantı olabilecek. Kars- Tifl is-Bakü hattı bittikten sonra kesinlikle ve kesinlikle Uzakdoğu, Türkiye üzerinden de Almanya’ya bağlanacak” şeklinde konuştu].

[ http://www.balo.tc/Menus/NewsDetail/56/tr-TR/Almanya--Cin-demiryolu-hattini-BALO-ile-birlestirmek-istiyor].

Bakınız en zevat! bu hat için Karadeniz limanları son derece önceliklidir. Bırakınız şu “kedi kaçtı, köpek kovaladı tarzı sığ ve sade suya tirit” küçük sözleri Trabzon’un bölgenin, ülkenin, Türk dünyasının geleceği için ortaya koyduğumuz bu gündemi hep birlikte takip edelim.

Umarız yetkililer Arap turist, kuymak, turşu kavurması, büyük ekmek, kuymak sarmalından bir an önce sıyrılarak meseleyi gereken ciddiyetle ele alırlar.

Talihli bir coğrafyadayız, eloğlu Alman getirip bu bilgiyi gözümüzün içine soktu, kuymakçıları dürtmeye başladı.

 

 

 

 

  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    YERİN KULAĞI
    • Trabzonspor Akyazı’ya taşınmalı!
    • Kemeraltı’nda çöpe gidecek para!
    • AKP’li vekillerin dal-çık bayramı!
    • Balta'nın pantolonu yırtıldı mı?
    • Usta’nın en iyi transferi Yanal’ı göndermektir!
    • Utku ve Hasan Bozoğlu!
    • Soylu’ya BJK forması!
    • Altuntaş’ın torpili!
    • ASKF’de kutlama!
    • Konsey toplantısı!
    1/20
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.