• BIST 103.328
  • Altın 193,733
  • Dolar 4,6527
  • Euro 5,4829
  • Trabzon 21 °C

DOĞU KARADENİZ BÖLGESİ, ASFALT EMÜLSİYON ÜRETİM KONUSUNU GÜNDEMİNE ALMA

Prof.Dr. Atakan AKSOY

***

ASFALT EMÜLSİYONU ÜRETİMİ İÇİN EMÜLGATÖR-STABİLİZÖR MALZEMESİ KAPSAMINDA ÜNYE FATSA BÖLGESİ BENTONİTLERİ DEĞERLENDİRİLMELİ

Kuzey Ekspres Yazarı Prof. Dr. Atakan Aksoy; Doğu Karadeniz Bölgesi’nin kalkınması noktasında hayati bir proje önerisi daha sundu. Doğu Karadeniz Bölgesi’nin iklimsel özellikleri gereği sıcak karışım asfalt üretim mevsimi nispeten kısa olmaktadır. Bölgede yağış yüksekliğinin fazla olmasından dolayı üretim mevsiminin uzatılması, soğuk karışımların dolayısıyla emülsiyon asfalt kullanım alanlarının belirlenerek bu alanda çalışma ve üretim konusu gündeme alınmalıdır. Emülsiyon asfaltlar, düşük ısı gereksinimi, çevresel yönleri ve ekonomiklik derecesi gibi bakımlardan üstünlük arz etmektedir. Emülsiyonlar gerek sıvı yalıtım uygulamalarında gerekse de sathi kaplamalar, slurry harç kaplamalar, microsurfacing uygulamaları gibi alanlarda da kullanılabilecektir.
 
BENTONİT KİLİNİN EMÜLGATÖR-STABİLİZÖR ÖZELLİĞİ EMÜLSİYON ÜRETİMİNDE ÖNEM TAŞIYOR
Maden Tetkik Arama Enstitüsü'nün(MTA) araştırmaları; Ünye-Fatsa-Kavaklar sahasında, çoğu ağartma toprağı olmak üzere 743 bin ton, Keşköy yatağında 460 bin ton, Emireli mevkiinde 421 bin ton, Ahizetli mevkiinde 128 bin ton, Tavkutlu-Gülcüğen mevkiinde 812 bin ton, Mesudiye-Çavdar köyünde 80 bin ton bentonit tespit edildiğini bildirmektedir. Özellikle; Bölgemizde Ünye Fatsa Bölgesi bentonit yataklarının asfalt emülsiyon üretiminde kullanılabilirlik noktasında araştırmalara gereksinim bulunmaktadır. Bu özellik değerlendirildiğinde, Bölgemiz için ekonomik değeri son derece yüksek katma değer oluşturacak olan bir konumlanma söz konusu olabilecektir. Bölgenin emülsiyona olan yüksek potansiyel talebi değerlendirildiğinde, Ünye Fatsa Bölgesi bentonitleri bu anlamda Ülkemizin kalkınması için de bir itici güç oluşturacak olup konu önemlidir.

 

Asfalt emülsiyonlarının kullanımı, yirminci yüzyılın başlarına rastlamaktadır. Bugün kaplama sınıfı asfaltların %5-%10 kısmı emülsiyonla imal edilmektedir. Ülkeden ülkeye kulanım oranı değişmektedir. Amerika, dünyanın en büyük asfalt emülsiyonu üreticisidir. Sıcak karışım asfaltla karşılaştırıldığında; asfalt emülsiyonlarının avantajları, düşük uygulama sıcaklığı, kauçuk lateks, çimento ve düşük solvent içeriği gibi su bazlı bağlayıcılarla uyum konularıyla öne çıkmaktadır. Emülsiyon bileşikleri; asfalt, emülsifiyer, asitler veya alkaliler ve katkılar olmaktadır. Emülsiyonun reaktivitesi ve fiziksel özellikleri tanımlanırken bileşim önemlidir. Son gelişmeler kesilme sürecinin anlaşılması üzerine odaklanmıştır. Geçen yirmi yılda asfalt emülsiyon kimyasının performansı nasıl etkilediğinin anlaşılması üzerine dikkate değer bir süreç yaşanmıştır. Sonuç olarak, formülasyonlar, basit standart tanımlamaların dışında yapı malzemelerin performansını veya yapım sürecini optimize etmeye yoğunlaşmıştır. Sonuç, daha hızlı kesilen sathi kaplamalar, çabuk kuruyan tack coat uygulamaları, penetrasyon emülsiyon özellikleri ile geliştirilmiş özellikli soğuk karışım malzemeleri olmuştur. İlk asfalt emülsiyonların yol inşaatında kullanımı yirminci yüzyılın başlangıçlarına uzanır. Bugün, yaklaşık Amerika’da 3 milyon ton emülsiyon üretilir. Bu asfalt tüketimin %5-10 kısmına denk gelir. 8 milyon tondan daha fazla emülsiyon bütün dünyada üretilir. Emülsiyon üretimi, Amerika, Fransa, Meksika, Brezilya gibi başlıca üreticiler arasında ülkeden ülkeye büyük oranda değişiklikler gösterir (Symposium of World Road Bitumen Emulsion Producers, Lyon, France. SFERB, Paris, September 2002, p. 59.

YENİLEME AMAÇLI HARÇ TİPİ KAPLAMALARDA EMÜLSİYONLAR KULLANILABİLİYOR-BELEDİYELR İÇİN SON DERECE ÖNEMLİ: Birçok ülkede, günümüzde temel bir ulaşım ağı inşa edilmekte olup yol yapılarının önleyici bakım ile hizmet ömürlerinin genişletilmesi acil önem taşımaktadır. Bu değişimi karşılamak için, chip seal, slurry seal, soğuk yenileme, mikro surfacing gibi birçok yeni teknoloji hızlı bir biçimde gelişmiştir. Bu teknolojilerin hepsi, düşük sıcaklıklarda asfalt emülsiyonlarını kullanmaktadır. Asfalt emülsiyonlarının kullanımı, petrol kazanımları ve çevresel koruma sağlamaktadır. Bunun yanı sıra, modifiye asfalt bağlayıcıları daha iyi kıvamlılık oluşturarak, yolda adhezyon sağlamak ve kalınlık sağlamak üzere, daha iyi sıcaklık hassasiyeti ile tekerlek izi direncini de geliştirmektedirler. Şimdilerde, modifiye asfalt emülsiyonu üretmek üzere kauçuk lateks asfalt emülsiyonlarına eklenmektedir.

EMÜLSİYONLAR ÇECRESEL VE EKONOMİK BAKIMLARDAN ÜSTÜNLÜKLER İÇERİYOR: Çevresel sürdürülebilirlik stratejileri, çeşitli sosyal uyarlamalarla birlikte, yeni tekniklerin ve süreçlerin uygulanmasına yol açmıştır. Bu durum, daha etkin doğa yönetimini, ekonomik öngörüleri, enerji kaynaklarının daha verimli kullanılmasını öne çıkarmıştır. Karayolu inşaatı, inşaat mühendisliğinin en önemli kollarından birisidir. Çok miktarda ham petrol asfalt betonu kaplamaların üretilmesi için kullanmaktadır. Daha temiz süreçlere gereksinim olması, araştırmacıları, sıcaklık ölçülerini azaltmaya yönelik daha emniyetli ve sürdürülebilir araştırmalara yöneltmiştir. Gaz emisyonlarının azaltılması ve doğaya verilen bu yolla hasarın azaltılması da ayrıca diğer bir önemli konudur. Üstyapı mühendisleri, yeni çevre dostu teknolojileri tercih etmekte bu bakımdan geriye dönüşümü, asfalt betonunda atık malzemelerin kullanımını, ılık ve soğuk asfalt karışım teknolojilerini uygulamakta ve uyarlamaktadırlar. Bunun gibi, yol kaplamalarının inşaatı ve karayollarının bakımı noktasında Ülke ekonomilerine olan önemli etkisi bakımından artarak gelişen bir süreç bulunmaktadır. Kaplamaların inşasında ve rehabilitasyonunda en önde gelen çevresel stratejilerden birisi soğuk karışımların kullanılmasıdır. Soğuk karışım asfaltlar genellikle geçiş sıcaklıklarında (ambient) üretilir. Soğuk karışımların uygulanması ile enerji tüketimin azaltılması direkt olarak CO2 emisyonlarının azalmasına neden olmaktadır. Bitüm emülsiyon teknikleri; kaplamalar için uzun vadeli servis kolaylığı sağlamayla, ihtiyaçları karşılayabilir. Emülsiyon teknikleri, enerji tasarrufludur ve sera gazı emisyonlarını sınırlarlar. Bitümlü emülsiyon teknikleri, yol endüstrisi çözümlerinin geniş portföyü içinde geçerli olabilecek bir role sahiptir. Bitüm emülsiyonunun yıllık hacmi, yol çalışmaları için kullanılan bütün bitümün yaklaşık % 10’unu temsil eder ve 8 milyon ton seviyesinde sabit kalmıştır. Lider üreticiler olarak ilk on ülke; ABD, Fransa ve Meksika ile bu hacmin % 75'ine yakın kısmını temsil etmektedir. Küresel olarak, yol sanayi iki zorlukla karşı karşıya bulunmaktadır. Bu zorluklar; maliyet artışı (örneğin bitüm fiyatları 10 yıllık süre içinde üç kattan fazla artmıştır) ve kamu bütçeleri kısıtlamaları nedeniyle piyasaların daralması olarak belirtilebilir. Öte yandan, kaplamaların korunması noktasında, giderek artan farkındalık ihtiyacının sonucu olarak, bitüm emülsiyon esaslı teknikler gibi uygun maliyetli çözümler, burada destekleyici olmaktadır. Ayrıca, Sağlık, Güvenlik ve Çevre gereksinimleri mevcut teknikleri güncellemek için yeni teşvikler getirmektedir ve yenilikçi çözümler için Arge çalışmalarını teşvik etmektedir. Bu tür eğilimler birkaç ülkeyle sınırlı değildir. Dünya çapında geçerli olup, teknoloji transferleri ile iletişimi teşvik etmektedir.

007-004.jpg

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.