• BIST 98.314
  • Trabzon 13 °C

Doğu Karadeniz’in saklı mekanlarına seyahat- 2

Yerin Kulağı...

Artvin’in Gürcistan ve Ardahan’a komşu olan bölgelerinde dağından ovasına kadar her yer orman! Çamından Kızılağacına, Cevizinden Kestanesine, Meşesine kadar, onca çeşit ağaç!

Şavşat, sanki Orta Avrupa’nın bir ilçesi.. Gerçi ilçe merkezindeki bir bölgedeki yapılaşma güzelliği az da olsa bozuyor. Ama sırıtmıyor! Merkezde iki işyeri levhası dikkatimi çekiyor. Işıklı pano- levhada gazino yazıyor.
Rize ve ilçelerinde Rizeli, Artvin’de Çoruhlu, Batum’da Gürcü, Trabzon’da Trabzonlu olan Cafer Hazaroğlu, Şavşat’ta birkaç yıl öncesine kadar gece hayatının oldukça renkli olduğunu, ilçede şu anda bir iki gazino kaldığını söyledi.

Şavşat’taki gazinoların müşterilerin çoğu komşu il Ardahan’dan geliyormuş. Gerçi, son bir yılda gazinoların eskisi gibi iş yapamadığı belirtildi.

İlçe merkezini geçtik, çevrede orman ve çim tarlalarının içerisinde tek tük evler. Alternatif Bank Trabzon şube müdürü Orhan Alemdağ eliyle işaret ederek, ‘Şu karşıda görünen Bungolo evler, Laşer Motelin. Ben orada kalmıştım’ dedi.

Üç-beş dakika sonra Laşet Motel’e ulaştık. Motel’in 30-40 metre aşağısında küçük bir dere. Arka tarafında çam ormanları, ormanların üst kısmı yeşillik! Motel çevresi de seyrek ormanlık alan. Motelin bulunduğu bölge şahıs malı olmasına rağmen, milli park sınırları içerisine alınmış. Bölgede yapılaşma yasak. Ve kimsede bu yasağı delmemiş. Trabzon ve ilçelerinde olsa, yasak 50 kez delinmişti.. Uzungöl örneğinde olduğu gibi!

Aracımız Motelin önündeki park alanına girdiğinde, Motelin sahibi Mete Cem Çelik hemen yanımıza geldi. İki katlı motelin üst katı bize tahsis edilmişti. Bungolov evler dolu idi.

Motelin iki güzel restoranı var. Restoranlardan biri Motele beş-on metre uzaklıkta. Vakit geçirmeden, eşyalarımızı odalarımıza bıraktık ve restorana indik.

Restoranda üç-beş masa dolu! Diğer masalar boş. Gerçi ilerleyen saatlerde diğer restoran epey kalabalıklaştı. Yan masada oturanlardan biri, masamıza geldi ve ’15 yılı aşkın süredir Trabzon’un dışında görev yapıyorum. İsmim Halit Kopya, Ardahan Karayolları müdür yardımcısıyım. Arkadaşlarım da Trabzonlu. Ardahan’dan geldik, birazdan döneceğiz’ dedi.

Laşet Motel’in restoranın giriş kapısında Trabzon merkezli Gündönümü Tur ile Ulutur’un çıkartmaları.. Motelin ve Bungolov evlerin sahibi ve işleticisi Mete Cem Çelik, 35’li yaşlarda genç bir isim. İşi de biliyor. Motel tertemiz, restoran pırıl pırıl, menüler süper ve garsonlar saygılı… Konaklama ve yeme içme bedeli ise normal..

İKİ MEŞHUR KARAGÖL

Gece geç saatte yatmamıza rağmen, sabah erkenden kalktık.

Kestirme köy yollarından Şavşat Karagöl’e gitmeye karar verdik. Orman içerisinde ters yola girdik. Epey gittik. Çevrede ne insan var, ne de bacası tüten bir ev. Mete Çelik’e telefon açtık yardım istedik. Bir süre sonra Şavşat Karagöl’e ulaştık.

Artvin’de iki meşhur Karagöl var. Biri Şavşat’ta diğeri Borçka’da.. İki Karagöl de milli park bölgesi içerisinde. Şavşat’daki Karagöl’ün çevresinde doğa bozulmadan bir yürüyüş yolu yapılmış. Gölün yanıbaşında kafeterya ve bir de iki katlı küçük bir ev var. Ev muhtemelen Orman idaresinin misafirhanesi! Gölde birkaç çeşit sürü halinde balık. Gölün çevresini turladık ve Borçka Karagöl’e gitmek için yola koyulduk.

Artvin’e geldik. Yine yol, dağın yamacında. Bir tünelden çıkıyorsun, diğerine giriyorsun.  Borçka baraj ölü Artvin’e dayanmış. Devasa bir göl. Gölün bir sağında bir solundaki yoldan Borçka’ya indik.

Borçka Karagöl, Şavşat Karagöl’e göre daha bilinen bir mekan. Bir de Borçka merkeze yakın.  Çevre göz alabildiğince ormanlık! Her taraf yeşil ve yeşilin tonları ile örtülü. Borçka Karagöl’e gitmek için birkaç yıl öncesine kadar iki-üç km. yürünürmüş. Yürüme gidilen o yola parke döşenmiş. Yol, dar olmasına rağmen belirli aralıklar iki araçlık hale getirilmiş. Karşı yönden gelen araçlara buralardan yol veriliyor.

Karagöl’ün girişinde Orman Bakanlığının tabelası.. Gölün 100 metre kadar yakınında genişçe bir park alanı. Araç plakaları farklı illere ait. Aracımızı park ettik. Elinde makbuz olan biri yaklaştı. 20 lira otopark ücreti makbuzu kesti. O esnada bir Ormancı bize doğru yaklaştı.

Cafer Hazaroğlu biraz geride kalmıştı. Ormancıya Cafer beyi işaret ederek, ‘Beyefendi Orman Genel Müdür yardımcısıdır’ dedim. Ormancı toparlandı, Cafer Hazaroğlu’nun yanına yaklaştı, elini sıkarken eğildi ve ‘sayın genel müdürüm hoş geldiniz’ dedi. Cafer bey, o heybetli sesi ile ‘sağol’ dedi. Ormancı üç-beş saniye sonra kayboldu. Muhtemelen, civardaki Ormancılara, genel müdürün geldiğini haber vermiştir!

Karagöl’e indik. Resim çektirdik. Sağa sola baktık ve aracımıza yöneldik.

MACAHEL YOLCULUĞU

Cafer Hazaroğlu, 100 metrelik çok hafif meyilli yolu yürüyemem, dedi. İş başa düştü. Orada bulunan dağ aracının sürücüsüne, ‘Genel müdürü otoparka getirir misin’ dedim. Sürücü de ormancı gibi hazır ola geçti. Cafer bey aracın arka sepetine bindi ve otoparka çıktı.

Borçka Karagöl’den ayrıldık. Bu sefer Muharrem Arz ile Reha Üçüncüoğlu, ‘Macahel’e gidelim’ dediler. İtiraz ettim.  İkna olmadılar. Macahel’in yarısı Gürcistan yarısı Türkiye.. Orada yaşayanların akrabaları karşı tarafta. Macahel yolunu da Trabzonlu Sağlamlar müteahhitlik yapmış. Yol, ödenek yokluğunda 8-10 yılda bitmiş.

Macahel (Camili) öyle bir yer ki, 2 bin beşyüz metrelik belki de daha yüksek bir dağı aşıp aşağı iniyorsun. Eskiden Macahel’de özellikle kış aylarında biri hasta oldu mu, Borçka’ya değil Batum’a getirilirmiş. Oradan da Sarp’tan Türkiye’ye.

Dağa tırmanmaya başladık. Zirveye çıktık. Sis, duman! Arka taraf biraz daha açık! Bir saatlik bir inişten sonra Macahel’e ulaştık. Macahel’de küçük bir motel, restoran, bakkal dükkanı, camisi. Köy oldukça büyük. Bir tarafta kaldıraçlı bir kapı. Kapıdan 20-30 metre ileri tüfekli bir Türk askeri. Arka tarafta küçük bir karakol. Diğer yandan birkaç yıl öncesine kadar Gürcistan’a giriş çıkış yapılan küçük bir gümrük binası. Aracımızdan indik, 20’li yaşlarda bir genç yanımıza yaklaştı. KTÜ Eğitim Fakültesinde okuyormuş. Macahel’liymiş. Bölgeyi tarif etti. Karşı dağı işaret ederek, ‘Abi, orman şurada ikiye bölünmüş. Ağaçların kesildiği bölge, sınır. Bir taraf Türkiye diğer taraf Gürcistan! Şu aşağıdaki Gürcü köyünde bizim akrabalar var. Sınır belirlendiğinde onlar orada kaldılar’ dedi.

Muharrem Arz, Macahel’e birkaç kez gittiğini, konakladığını, eğlendiğini vs. anlattı.

ÇORUH’UN İLK BARAJ GÖLÜ

Ve Macahel’den ayrıldık. Tekrar dağa tırmanma başladı. Zirveye yakın bölgelerde kar kütükleri. Ve aniden bastıran sis, duman. Göz gözü görmüyor. Ayhan’a, yolun sağından git, diyorum. Ayhan, ‘Abi karşıdan araç gelirse ne olacak’ diyor. ‘Zaten 3-5 km. hızla gidiyorsun. Durursun’ diyorum. Macahel’e gelişte dağın zirvesinin iki yanında vadiye baktığında insan gerçekten ürküyor.

Borçka’da bir başka baraj, Muratlı Barajı.. Çoruh’un üzerinde ilk baraj gölü.. Muratlı barajı, diğer tarafta Gürcistan’a yakın bölgede olduğu için Hopa yolunda baraj gölü görünmüyor.

Derken Cankurtaran’a geldik. Tüneller yapılmış ama henüz hizmete açılmamış. Sahile indik. Fındıklı’da ilçeye 7-8 km mesafede Çağlayan deresi kenarındaki restoranda atıştırdık ve gece 09.00 sularında yorgun argın Trabzon’a gelebildik.

Bu tür geziler öyle maliyetli geziler değil. Bu güzellikleri görmek için turizm şirketlerini de tercih edebilirsiniz, bizim yaptığımız gibi bir araç kiralayıp istediğiniz yerde durarak, gezerek güzellikleri görebilirsin. Bölgedeki bu güzellikleri herkesin görmesini tavsiye ediyorum.