• BIST 106.449
  • Trabzon 26 °C

Doğu Karadeniz’in saklı mekanlarına seyahat

Yerin Kulağı...

Cumartesi günü sabah 08.00’de Trabzon’dan yola çıktık. Gezi güzergahımız, Trabzon-İyidere- İkizdere- Ovit- İspir- Yusufeli- Artvin- Şavşat- Şavşat Karagöl- Artvin- Borçka- Borçka Karagöl- Maçahel (Camili)- Borçka- Hopa- Fındıklı ve Trabzon…

Ekipte Cafer Hazaroğlu, Nevzat Şakar, Erol Arz, Reha Üçüncüoğlu, Faruk Musaoğlu, Orhan Alemdağ, kiralık minibüsün kaptanı Ayhan Bal ve bendeniz Hasan Kurt.

Bu tür gezilere çıkarken dikkat edeceğiniz en önemli konu, aracın evraklarının, turist taşıması için gerekli olan evrakların tam olması.  Sıradan bir minibüs ile geziye çıktığınızda, ilk kontrolde birkaç bin lira ceza yiyebilirsiniz.

İki yıl önce Mersin’den Hatay’a giderken, böyle bir olayla karşılaştık ve tam 2 bin 500 TL ceza yedik.

Sabah kahvaltısını İyidere-Rize arasında İyidere yakınlarında güzel bir mekanda yaptık. Dışarıda kahvaltı yapma işi, son yıllarda hayli yaygınlaşmış. Tekrar İyidere’ye yöneldik ve vadiden İkizdere’ye çıktık. İkizdere ilçe merkezinde, yıllar önce yapılmış bir hidroelektrik santrali vardı. Bu santral daha sonra özelleştirildi ve bir büyük firmaya verildi. İkizdere’nin kolları üzerinde çok sayıda HES yapıldı ve yapılıyor. Derelerin birçoğunda çok az su akıyor.  Dereler kurumamış ama suyu azalmış.

OVİT’E GÖMÜLEN TRİLYONLAR

İkizdere’den İspir’e gitmek için Ovit dağını aşmak gerekiyor. Ovit dağı geçidi 2 bin 600 metre.  Cumartesi günü, hava açık, dağın zirvesine çıkana kadar karşı yönden ya üç araç ya da beş araç geldi.  İşte Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin hükümeti günde en fazla karşılıklı olarak hususi ve ticari 100 aracın geçtiği bu dağa yüzmilyon dolarlar harcayarak tünel yapıyor. Neymiş, Rize-Erzurum yolunu bir veya iki saat kısaltıyormuş. Kışın dağ geçit vermiyormuş. Bu devlet o tünele yüzmilyonlarca dolar harcayana kadar, Erzurum veya Rize’ye o para ile birkaç fabrika yapsa daha iyi olmaz mıydı?

Ovit zirvesindeki yaylalarda eskiden yaylacılar keçeden vs. çadır kurarlarmış. Şimdilerde ise yaylalar gecekondulaştı.  Zirvenin çevresindeki dağlar, taş.. Rüzgardan ve soğuktan ot bile yok. Dağların bazı kuytu bölgelerinde kar kütükleri!

Ovit’i geçtik.. Yemyeşil bir köye ulaştık.. Ovit’in Erzurum tarafındaki ilk yerleşim yeri. Kahve, bakkal ve üzerinde bir odada üç beş yatak bulunan bir motel.. Motel harabe! Kahvenin önünde oturan köylülerle bir süre sohbet ettik. Çevre hakkında bilgi aldık.

İSPİR’İN FASULYESİ

İspir’e hareket ettiğimizde yolun kenarında büyük bir tabela ve iş makineleri.. Ovit-İspir arasındaki yolun yapımını Yılmazlar üstlenmiş. Yılmazlar’ın şantiyesi ve yol boyunca çok sayıda iş makinesi.

İspir; fasulyesi, dutu, peyniri ile meşhur.  Ayhan, aracı yolun kenarına park etti. Yerel ürün satan dükkan aramaya koyuldu. Ve bir dükkana girdik. Dükkanı baba-oğul çalıştırıyor. Çok saygılılar.. Çevre köylerden aldıkları ürünleri, Türkiye’nin dört bir yanına gönderiyorlar. Dükkandan epey alışveriş yaptık ve yola koyulduk… Önce Yusufeli ve oradan Şavşat’a geçeceğiz.

YUSUFELİ’NDE PİRİNÇ TARLALARI

Haritayı elimize aldık. İspir- Yusufeli- Artvin 150- 160 km.. Artvin- Şavşat arası 70 km.. İspir’den Şavşat’a 4 saatte gideriz diye yola çıktık.. Evdeki hesap çarşıya uymaz misali harita üzerindeki hesaplama, yol güzergahındaki olumsuzluklara uymadı ve İspir’den 8 veya 9 saatte Şavşat’a vardık.

Çoruh nehri ve kolları üzerinde çok sayıda baraj ve HES inşaatı var. Nehir üzerindeki barajların uzunluğu 10-15-20 km. Belki de daha uzun.

İspir-Yusufeli yolu, baraj ve HES inşaatları nedeniyle yer yer bozuk. Çoruh üzerinde şu anda üç-beş baraj yapıldı. Herhalde bir o kadar daha yapılacak.  Yusufeli- İspir arasındaki baraj, Sabancı’larınmış. Zaten bölgedeki büyük HES ve barajlar Türkiye’nin önde gelen müteahhitlik ve sanayi firmalarının. İlk barajı görünce, bu kadar uzun baraj olur mu dedik. Bu ilk baraj diğer üç barajın kapladığı alanın yarısı kadar yok..

Barajların her birinin elektrik santrallerinin bulunduğu, su tutma yerlerinin yüksekliği 100 ila 150 metre arasında. Nehrin önüne o bölgeden 100 metrelik bir geniş, devasa bir set çekiliyor ve 100 metrelik yükseklik dolana kadar nehrin arka tarafı yükseliyor. O bölgede kalan tüm yerleşim yerleri su altında kalıyor. Nehir kenarındaki eski yol su altında kaldığı için ve dağların yamaçlarında yeni yol yapıldı. Önce yol yapılıyor sonra baraj.

Yusufeli’ne yaklaştıkça vadi genişliyor. Nehrin iki yanı bağ-bahçe, pirinç tarlası! Vadinin çevresindeki dağlar ağaçsız, Nehrin çevresi cennet bahçesi.. Yusufeli’ne birkaç km. kala yol kenarında duruyoruz. Kayısı ağacındaki meyveler yemyeşil, sert ama tatlı. Kendi malımız gibi toplamaya başlıyoruz. Reha Üçüncüoğlu, ‘Ağaca bir poşet içerisinde para koyalım’ diyor. Tam o sırada yan tarafta kayısı toplayan bir Yusufelili itiraz ediyor.

Yusufeli merkeze iniyoruz. Ahmet Külekçi’yi arıyorum ve ‘Ahmet senin memleketteyiz’ diyorum. Ahmet, hemen babasını arıyor. Yusufelililer, inanılmaz misafirperver. Bir başka sefere diyor, Yusufeli’nden ayrılıyoruz.

TÜNELLER VE BARAJLAR ŞEHRİ

Yusufeli’nin Artvin çıkışına büyük bir baraj daha yapılacak. Bölgede şu anda istimlaklar sürüyor.  Yusufeli’nde insanların büyük kısmı yerinden yurdundan olacakları için oldukça üzgün. Asırlık mezarlıklar bile su altında kalacak.

Yusufeli’nden Artvin’e doğru yol alıyoruz. Yol, dağların eteklerinde.  Yol, tünel, yol tünel.. Dünya’da bu kadar fazla tünelin olduğu başka bir yer var mı bilemiyorum. Kısa mesafeli onlarca tünel..  Vadi göl olmuş. Artvin’deki Deriner baraj gölü neredeyse Yusufeli’ne dayanmış. Devasa bir baraj gölü..
Artvin, Çoruh üzerinde yapılan barajlar nedeniyle, eski Artvin’den oldukça farklı.. Bir de Artvin’in karşı tarafındaki dağın düzlüğüne, eskiden Tarım müdürlüğünün bulunduğu bölgeye bir de Üniversite kurulmuş. Çoruh Üniversitesi.

Yusufeli’nden Şavşat’a eskiden kestirme gidilirdi. Deriner barajı eski köprüyü yutunca, yol da epey uzadı. Artvin merkeze çıkmadan Şavşat’a dönüş yaptık. Şavşat yolu karşı yamaçta.. Önce tırmandık zirveye, Deriner baraj gölüne bir kez daha baktık. Müthiş bir manzara… Deriner baraj gölü; yan kollardan gelen suları da aldığı için, dağların arasına girmiş..

Şavşat yolu, Trabzon Sümela yolu gibi.. Akşam saat 07.30- 08.00 sularında ilçe merkezine ulaştık. Her taraf ama her taraf yeşil ve yeşilin tonları. Artvin’in Gürcistan tarafındaki tüm bölge hemen hemen aynı! Ama, Şavşat bir başka güzel.  Şavşat- Ardahan yolu üzerinde motele geldik…

Yarın: Şavşat, Borçka, Maçahel…