• BIST 97.533
  • Altın 145,745
  • Dolar 3,5801
  • Euro 4,0019
  • Trabzon 15 °C

E-fatura

Mustafa Güler

Gelir İdaresi Başkanlığının e-fatura uygulamasına ilişkin olarak bazı sorulara verdiği cevaplar uygulayıcılara yararlı olacağı düşüncesi ile aşağıya aynen alınmıştır..

SORU- PORTALDA TOPLAM KAÇ ADET FATURA ARŞİVLEYEBİLİRİZ? ARŞİVLEME İÇİN BELLİ BİR SÜRE VAR MI? BELGELERİN SİLİNME OLASILIĞI VAR MI?

CEVAP-Portalda arşivlenecek fatura sayısı sınırı bulunmamaktadır. Faturaları saklamak mükellefin kendi sorumluluğundadır. Portalda arşivleme yaptığınızda arşivlediğiniz faturaları "indir" seçeneği ile bilgisayarınıza indirip saklamalısınız. Portalda arşive alıp indirmediğiniz faturaların saklanma yükümlülüğü Gelir İdaresi Başkanlığının sorumluluğunda değildir. Gelir İdaresi Başkanlığı faturalarınızı GİB sunucularında saklamayı taahhüt etmemektedir. Olası bir durumda faturanızı sistemde bulamadığınız takdirde GİB sorumlu tutulamaz. İleride istenmeyen durumlar oluşmaması için faturalarınızı kendi bilgisayarınıza indirip yedekleme/saklama yapınız

SORU- FATURAYI PDF OLARAK KAYIT

CEVAP-Faturalarınızın xml formatta saklanması tavsiye edilir. İsterseniz harici programları araştırıp bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz ancak faturanın geçerli formatı XML'dir. Diğer formatların kanunen bir geçerliliği yoktur.

SORU- FATURA YÜKLENME SÜRESİ

CEVAP-Portal Hesabından teknik olarak geriye fatura kesme konusunda bir kısıt bulunmamaktadır. Fatura düzenleme süresi VUK da 7 gündür. Portala yüklerken sistemimiz kesilen faturalar için tarih ve fatura no kontrolü yapıyor. 31.01.2014 tarihli bir faturayı sonraki tarihlerde yükleyebilirsiniz fakat 31.01.2014 tarihinden sonraki tarihe ait faturayı 31.01.2014 tarihindeki faturadan önce sisteme yüklediyseniz 31.01.2014 tarihindeki faturayı göndermenize izin verilmez.

SORU- GEÇMİŞ TARİHE FATURA AYIRMA

CEVAP-Sistemde fatura numarası boş bırakılarak numara müteselsilliği ihlal edilemez. Vergi mevzuatı açısından yasal olmayan hiçbir işlemi sistemden yapamazsınız. Mevzuatta geçerli olan tüm hükümler elektronik fatura uygulaması içinde geçerlidir.

SORU- GEÇMİŞ TARİHLİ FATURA

CEVAP- Konu hakkında Vergi usul Kanun'unun 231. maddesinin birinci bendin de;
"Faturalar sıra numarası dahilinde teselsül ettirilir. Aynı müessesenin muhtelif şube ve kısımlarında her biri aynı numara ile başlamak üzere ayrı ayrı fatura kullanıldığı takdirde bu faturaları şube ve kısımlarına göre şube veya kısmın isimlerinin yazılması veya özel işaretle seri tefriki yapılması mecburidir." denilmektedir. Ayrıca yine aynı kanunun aynı maddesinin beşinci bendin de;" Fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azamî yedi gün içinde düzenlenir. Bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır." denilmektedir.

Vergi mevzuatımızda geriye dönük fatura düzenlemesine yönelik bir hüküm bulunmamaktadır. e- fatura sistemimiz mevzuattan kaynaklı yasal sorumluluklar tarafınıza ait olmak kaydıyla geçmiş tarihli fatura düzenlemeye izin vermektedir.

 

SORU- KABUL EDİLEN TİCARİ FATURA'NIN İPTALİ

CEVAP- Kabul ettiğiniz faturayı reddetmeniz ya da iptal etmeniz mümkün değildir. Eğer size gelen fatura hatalı ise; iade faturası düzenleyerek karşı taraftan doğrusunu kesmesini talep edebilir yada faturaya harici yollarla itiraz edebilirsiniz

SORU- TEMEL FATURA İPTALİ

CEVAP- Temel faturayı gönderen ve alıcı arasında mutabakat sağladıysanız, iade faturası düzenlenebilir ve düzeltilmiş fatura gönderilebilir. Eğer harici yollarla iptal gerçekleştirdiyseniz bunu muhasebenize işlersiniz. Sistemde silinmez fakat iptal faturalarını saklamanız gerekir. Herhangi bir sebepten dolayı sorun yaşarsanız bu faturaları ibraz etmeniz yeterli olacaktır.

SORU- GERİYE DÖNÜK FATURA KESME HAKKINDA

CEVAP- Vergi Usul Kanununda faturanın düzenlenmesi gereken süre şu şekilde belirlenmiştir: “Fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azamî yedi gün(*) içinde düzenlenir. Bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır.” İrsaliyeyi düzenlediğiniz tarih malı teslim ettiğiniz tarih olduğundan mal tesliminden itibaren 7 gün içinde faturayı düzenlemeniz gerekmektedir

SORU- E-FATURADA İRSALİYE

CEVAP-Elektronik irsaliye uygulamamız yoktur. İrsaliyelerinizi kağıt ortamında düzenlemeye devam edeceksiniz. Elektronik fatura düzenlenirken irsaliye bilgilerinin yazılacağı alan mevcut. İlgili alana irsaliye bilgileri yazılacaktır.

e-Faturanın kağıt çıktısının hangi şartlarda irsaliye yerine geçeceği 433 Sıra Numaralı VUK Genel Tebliği ile açıklanmıştır. ilgili tebliğde;
"e-Fatura Uygulamasına kayıtlı kullanıcılara düzenlenecek elektronik faturada, düzenleme tarihi yanında düzenleme zamanının da saat ve dakika olarak gösterilmesi halinde elektronik faturanın kâğıt çıktısı irsaliye yerine geçer. Söz konusu kâğıt çıktıya “İrsaliye yerine geçer.” ifadesinin yazılması ve kâğıt çıktının satıcı veya yetkilisi tarafından imzalanması zorunludur. Ancak bu imkândan yararlanabilmek için elektronik faturanın malın teslimi anında düzenlenmesi gerekir" denmektedir.

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.