• BIST 106.239
  • Altın 160,342
  • Dolar 3,8713
  • Euro 4,5671
  • Trabzon 20 °C

EĞİTİMDE BAŞARISIZLIĞIN NEDENLERİ ÜZERİNE

Rasim EFENDİOĞLU

TÜM ARAŞTIRMA SONUÇLARI AYNI

 

Ülkemiz, devletimiz, ulusumuz büyük, çok büyük ve çok köklü bir geçmişe sahip. En çok devlet kurup yıkan birçok coğrafyada vatan tutan bir ulus. Son devletimiz yüzyıla yaklaşıyor. Çok köprüler yaptık, çok tüneller kazdık. Ancak hala ulaşmamız gereken düzeyin çok altındayız. Elimizde sınırsız olanaklarımız var. Uçsuz bucaksız topraklarımız, üç yanımız deniz. Bin bir ürün yetişir topraklarımızda. Yer altı zenginliklerimiz göz kamaştırıcı. Kimisine henüz kazma vurmadık. Ancak gem vurduk o güzelim pınarlarımıza. Kuruttuk o yemyeşil vadilerimizi. Sustu kuşlarımız. Artık vak vak yapmaz kurbağalarımız. HES’lerle kestik suları. Elektrik üretelim derken yaşamı sona erdiriyoruz farkında olmadan.

En önemli zenginlik kaynağımız İnsan. İnsanı işleyemedik yıllardır. İnsana yaşamayı öğretmek için eğitiyoruz da dünyada en geri ülkeler arasındayız eğitimde. Nedenini düşünüyoruz da hala bulamıyoruz. Yüksek yüksekokullar yapıyoruz betonarme. Bahçesi yok yeşili yok ruhsuz bir bina. Ders kitaplarını parasız dağıtıyoruz her yıl, geriye dönüşüm için bile toplamıyor, çöpe atıyoruz. Tablet bilgisayarlar bile dağıttık öğrencilere teknolojiye yetişsin diye yine yok. Araştırma şirketlerine buluyoruz kusuru, “Onlar bize düşman” diye. Yok yok yok... Eğitimde başarısız durumdayız vesselam.

 

MECLİS SORUŞTURMASI AÇILSIN ARAŞTIRILSIN!

İşte en büyük yanlış burada. Bu konunun soruşturma yeri burası değil. Politikacı eğitimdeki başarısızlığın nedenlerini araştıramaz. Bu konu uzmanlık gerektiren bir konu. Doktorların tedavilerini, ameliyatlarını, ölüm nedenlerini, başarı ve başarısızlıklarını meclis mi araştıracak. İşte buda böyle. Her konunun bir yeri var. Her konunun bir uzmanı var. Söylemekten usandım. Bilim adamları da söylüyor. Siyaset, günlük politika, eğitimden elini çeksin.

Politikacı popülisttir. Oy avcılığı yapar. Çoğu kez halkı aldatır. Gerçeği görse de kabul etmez, gizler. O halde bu tür konular onlara bırakılmamalı. Eğitim kurumları, eğitim uzmanları bu konuyu bilimsel süzgeçten geçirmeli ve gerçeği bulmalı. Ancak eğitimci özgür olmalı. İyi yetişmeli. Kimseden korkmamalı. Elinde ülkenin ve ulusun en değerli cevheri var. Ona dikkat etmeli ve özenle yetiştirmeli. Kusur nerde, hata nerde ne nasıl olmalı araştırmalı. Bulduğu bilimsel sonuçları eğitim kurumları ile paylaşarak  eğitimi daha başarılı duruma getirmek için çaba göstermeli. Yoksa meclis kürsüsünden parlak ve aldatıcı söylevlerle eğitim sorunları çözülmez.

 

GÖRÜLEN BAŞARISIZLIK NOKTALARI

Matematikte başarısızlık oranı çok yüksek. Okuduğunu anlamama oranı çok yüksek. Yıllardır bu alanlarda öğrenciler başarısızdır. Öğrencilik yıllarımdan  büyük bir korku ve nefretle anımsarım. Matematikten korkar ve nefret ederdim. Şaşardım matematiği seven öğrencilere. Bunun neresini severler diye. Matematik dersi korkulu rüyamdı. Uzun yıllar ilkokul öğretmenliği yaptım, severek. Her dersi vermek zorundaydım. Elbette Matematiği de. Bu en sevmediğim dersi nasıl verecektim. Öğrenci kitaplarına göz gezdirip hazırlanıyordum. Vay be bu ders ne de tatlı bir ders diye hayret ediyordum. En zevkle verdiğim dersti matematik. Peki öğrenciliğimde neden sevmezdim bu dersi? Mezun olduğum okulda öğretmenlik yaptım. Baktım ders notlarıma. Zayıftı hemen her yıl. Niçin zayıftı, bu zayıf nasıl düzeltilir arayan soran yoktu... Zayıf  işte zayıf. Korkutmuşlar nefret ettirmişler beni. İşte kendimden en çarpıcı örnek.

Matematikteki başarısızlık hala sürüyor. En başarısız ders matematik. Neden... Çalışmıyorlar, yetenekleri yok, gibi gerekçeler. Hayır bunlar geçerli değil. Niçin başarısız. Gerçekten bu alanda bu öğrenciler yeteneksiz mi? Hayır  tanıdığım yakınımdaki öğrencilerden  biliyorum. Bir öğretmenden matematiği  çok başarılı olan bir öğrenci başka bir öğretmende başarısız. Demek ki temel nedenlerden biri Öğretmen.

Ya okuduğunu anlamamak. Nedeni ne. Bu olay tüm dersleri etkiliyor. Okuduğunu anlamayan öğrenci tüm derslerden başarısız olur. Nedeni nedir. Öğrenci salt ders kitaplarında konuları okumakla yetiniyorsa bu öğrenci okuduğunu anlamaz. Okuduğunu anlaması için okuma eylemini zevkli bir uğraş durumuna getirmesi gerekir. Hızlı okuyabilen, sözcük dağarcığı çok zengin olan öğrenci okuduğunu anlar. Bunun için de serbest okumalı. Kolay okunabilen öykü, roman, deneme gibi okunabilecek parçalardan yararlanmalı.

 

DEĞERLİ ÖĞRETMENLERİM; SAYIN VELİLER

Önce eğitimin amacını iyi kavrayın. Niçin eğitiliyoruz. Eğitim neden gerekli bu soruların yanıtını doğru verelim. Sakın ha, çocuğum çok iyi bir okul kazansın, çok para kazanan bir meslek edinsin diye çocuğunuzu okutmayın. İnsanı insan yapmak için eğitin. Önce kendini öğrensin, yeteneğini kavrasın sonra dersleri bir araç olarak kabul edip bu araçla yaşamı öğrensin ve kolaylaştırsın. O zaman iyi bir meslek de edinir ve bu meslekte başarılı da olur. Yani balığa uçmayı, kuşa yüzmeyi öğretmeye çalışmayalım.

Dünyaya bir bakalım… Bilimde, sanatta, teknolojide ileri ülkeleri izleyelim. Bunlardan bilim adamları çıkıyor. Nasıl çıkıyor, nasıl yetişiyor bakalım. Gelişmiş ülkelere geziye öğretmenlerimizi gönderiyoruz. Baksınlar oradaki okulları. Derslere girsinler. Oradaki eğitim ataşeleri yardımcı olsun oradaki eğitim kurumlarını incelesinler. Öğretmen yetiştiren kurumlarımız gelişmiş ülkeleri bilimsel gözle incelesin. Ülkemize ve insanımıza göre eğitim modelleri geliştirsinler. Öğretmen seçimine çok özen gösterilsin. Her mimar iyi ev yapamıyor, her doktor iyi tedavi edemiyor, hatta her veteriner hayvanları iyileştiremiyor da her insandan öğretmen olur mu? Güzel konuşması, güzel yazması, iyi anlaması iyi anlatması... Kılığından fiziğine her şeyi ile örnek insandır Öğretmen. Lütfen bu gerçek göz önünde bulundurulsun. O zaman eğitim sorunları çok daha çabuk çözülür.

 

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.