• BIST 109.330
  • Altın 155,771
  • Dolar 3,8638
  • Euro 4,5501
  • Trabzon 22 °C

Elektronik tebligat adresi aldınız mı?

Mustafa Güler

1. Elektronik tebligat nedir?
"Elektronik Tebligat" yöntemi Vergi mevzuatımıza 2010 yılında girdi. Ama gerekli altyapının hazırlanması bugüne kadar sürdüğünden uygulamaya 01.01.2016 tarihinde geçiliyor. Kısaca, tebliğ yapılacak kimselere, tebliğe elverişli elektronik bir adres vasıtasıyla elektronik ortamda tebliğ yapılması olarak tanımlanıyor.
Bu tebligatın yapılabilmesi için mükelleflerin, elektronik tebligat adresi alarak elektronik tebligat sistemini kullanmaları gerekiyor.
2. Ne zaman tebliğ edilmiş sayılıyor?
Elektronik ortamda yapılan tebligat, muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen 5. günün sonunda yapılmış kabul ediliyor.
3. Elektronik tebligat sistemini kullanma zorunluluğu getirilen mükellefler hangileridir?
Tüm kurumlar vergisi mükellefleri bu zorunluluk kapsamındadır.
Ticari, zirai ve mesleki kazanç yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunanlar da elektronik tebligat adresi alma ve elektronik tebligat sistemini kullanmak zorundalar.
 Ancak kazançları basit usulde tespit edilenlerle gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçilerin bildirim ve sisteme girme zorunluluğu bulunmuyor.
Mal müdürlüklerine bağlı mükellefler şu anda zorunluluk kapsamına girmiyorlar. Gerekli altyapı tamamlandığında onlar da sisteme dahil edilecek.
4. Elektronik tebligat adresi ne zamana kadar alınmalı ve sistem ne zaman kullanılmaya başlanacak?
Elektronik tebligat uygulaması 1 Ocak 2016 tarihinden itibaren başlıyor. Bu sitemi kullanmak zorunda olan kurumlar vergisi mükelleflerinin, 1 Ocak 2016 tarihine kadar bağlı bulundukları vergi dairelerine başvurarak yazılı bir bildirimde bulunmaları gerekiyor.
5. Kurumlar vergisi mükellefleri nasıl bildirimde bulunacaklar?
Bu sitemi kullanmak zorunda olan kurumlar vergisi mükelleflerinin, 1 Ocak 2016 tarihine kadar "Elektronik Tebligat Talep Bildirimi (Şirketler ve Diğer Tüzel Kişiler İçin)"ni kurumlar vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine vermeleri gerekiyor. 2016 yılı ve sonrasında mükellefiyet tesis ettiren kurumlar vergisi mükelleflerinin ise işe başlama tarihini takip eden 15 gün içerisinde bildirimde bulunmaları gerekiyor. Form örneği 456 numaralı VUK Tebliği ekinde yer alıyor.
Bildirimin kurumun kanuni temsilcileri veya elektronik tebligat sistemi ile ilgili işlemleri yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekâletnameyle yetkili kılınan kişiler aracılığıyla bizzat teslim edilmesi gerekiyor.
6. Gelir vergisi mükelleflerinin bildirim usulü nedir?
Gelir vergisi mükellefleri de ilgili formu doldurarak vergi dairelerine teslim edebilirler. Bunun yanında formu, internet vergi dairesinden elektronik ortamda doldurmaları da mümkün.
Vergi dairesine bizzat veya vekili aracılığıyla başvuran gerçek kişi mükelleflere internet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifresi verilecektir.
İnternet vergi dairesini kullanarak elektronik ortamda bildirimde bulunan gelir vergisi mükelleflerine ise kullanıcı kodu, parola ve şifresi verilmiyor. Bu mükellefler sisteme her girişlerinde kimlik doğrulaması yapılmak suretiyle elektronik tebligat sistemini kullanabilecekler.
7.Gelen tebligatlara nasıl ulaşılacak?
 Bu düzenleme ile artık  tebligatlar idare tarafından şirketin eskiden beri kullandığı mail adresine gönderilmeyecek. Tebligatlara (kullanıcı kodu, parola ve şifre kullanarak ya da kimlik bilgileri ile) Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesinde (gib.gov.tr) yer alan internet vergi dairesi üzerinden erişilecek. Yoksa mükelleflerin kullandıkları mail adreslerine bildirim yapılmayacaktır.
Elektronik tebligatlar muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen 5. günün sonunda yapılmış sayılıyor. Bu yüzden sisteme dahil olduktan sonra, her gün internet vergi dairesine girilerek kontrol yapılması en doğru yol olacaktır.
8. Vergi İdaresi artık bütün tebligatlarını elektronik olarak mı yapacak?
Elektronik tebligat sistemine giren mükelleflere tebliğ edilmesi gereken evrakın elektronik tebligat sistemi ile yapılma zorunluluğu bulunmuyor. Kanun'da yer verilen diğer tebligat usullerine göre tebligat yapılması da mümkün.
9. Elektronik tebligat sisteminden çıkılabilir mi?
Tüzel kişilerde ticaret sicil kaydının silindiği (nevi değişikliği ve birleşme halleri dahil) tarih itibarıyla, elektronik tebligat adresi kapatılır. Kurumlar vergisi mükelleflerinin bunun dışında sistemden çıkmaları mümkün değildir.
Gerçek kişilerde ise ilgilinin ölümü veya gaipliğine karar verildiğinin idare tarafından tespit edildiği durumlarda elektronik tebligat adresi kapatılıyor. Bu işlem ölüm veya gaiplik karar tarihi itibarıyla yapılacak.
10. Elektronik tebligat adresi almamanın cezası nedir?
Elektronik tebligat sistemine dahil olması zorunlu olanlardan buna uymayanlar için özel usulsüzlük cezasının kesilmesi öngörülüyor Bu ceza 2015 yılında birinci sınıf tüccarlar (kurumlar vergisi mükellefleri dahil) ile serbest meslek erbabı için 1.300 lira iken, ikinci sınıf tüccarlar ile defter tutan çiftçiler için 660 lira olarak uygulanıyor. 2016 yılında söz konusu tutarlar değişecek. Cezayı ödeyip elektronik tebligat adresi almamak ta mümkün değildir. Çünkü ceza kesildikten sonra vergi dairesi tarafından re'sen internet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifresi oluşturulacak. Bunlar gerçek kişilerde mükellefe, tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde doğrudan kanuni temsilcisine tebliğ edilecek ve elektronik tebligat adreslerine tebligat gönderimine başlanacaktır.

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.