• BIST 90.466
  • Altın 193,543
  • Dolar 4,8395
  • Euro 5,6591
  • Trabzon 26 °C

Güney Çevre Yolu ve Cahit Turan!

Yer KULAK


“Ben Trabzon’un değil Türkiye’nin başbakanıyım.” Bu sözler eski başbakanlardan Hasan Saka’ya ait. Saka, Başbakan olunca Trabzonlular büyük bir beklenti içerisine girerler. Trabzon’dan art arda heyetler Ankara yolunu tutar. Liman’dan havalimanı, şose yoldan, tütün ve fındık fiyatlarına kadar... Bir dizi istek. Başbakan Saka istekler karşısında bunalır ve “Ben Trabzon’un değil Türkiye’nin başbakanıyım” der.
Saka, böyle der ama Trabzon’da Cumhuriyet döneminde gerçekleştirilen en önemli yatırımlardan ikisi liman ve havalimanın yapımına onun döneminde başlanır. Ve ayrıca Et Balık Kurumu, Tekel tütün İşleme Tesislerinin temelleri yine onun döneminde başlar. Ve üstelik o yıllar 2. Dünya Savaşı, ekmeğin karne ile satıldığı yılların sonrası…
Tanjant yolu yıllar önce planlansa da 1980 sonrası ANAP döneminde yapımına başlanır. Koray Aydın’ın bakanlığı dönemi ve sonrasında bitirilir. Karadeniz sahil yolunun yapımına da ANAP döneminde başlanır. AKP döneminde tamamlanır.
AK Parti iktidarları döneminde, birkaç istisna dışında bölgede iz bırakan, toplumu genelde ilgilendiren önemli yatırımlar yapılmadı. Mesela liman, havalimanı, tütün işleme tesisleri, üniversite gibi. Yatırımlar genelde sosyal alanda oldu. Stat, Zağnos dönüşüm projesi ve bazı yolların rehabilite edilmesi gibi.
***
Yeni hükümette Trabzon kökenli tam 4 bakan var. Biri asayişin, diğeri hazinenin, bir diğeri teknoloji ve sanayinin ve sonuncusu da ulaştırma ve alt yapının başında… Dördü de önemli ve can alıcı bakanlıklar…
4 Bakan da Trabzonlu olmalarına rağmen Türkiye’nin bakanları ve öyle olmaları da gerekir. Başkan, nasıl, “81 milyonun başkanıyım” diyorsa, bakanlar da 81 milyonun bakanlarıdır.
Trabzon’a hizmet ve yatırım konusunda yeni bakanlardan, torpil, iltimas beklemiyoruz.
Beklediğimiz, yıllarca ihmal edilen, programa alınmayan acil ve öncelikle yapılması gereken yatırımlara el atmalarıdır. Trabzon’un önünün açılmasına katkı koymalarıdır.
4 Bakandan ve özellikle de Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Cahit Turan’dan Trabzonlular adına isteğimiz ve beklentimiz, 70 km.’si tünel olmak üzere 77 km.’lik Beşikdüzü-Of arası Güney Ekspres Çevre yoludur. 
Karadeniz Sahil Yolunun, Giresun-Rize arasında alternatifi yoktur. Sahil yolu bir bölgede çöktüğünde, tıkandığında alternatif yoktur. Karadeniz kentlerinin hepsinde çevre yolu ya yapıldı ya da yapılmaktadır. Trabzon’da ise 1990’lı yılların sonunda gündeme taşınan, kağıt üzerinde de olsa resmiyet kazanan Güney Çevre Yolu dosyası tozlu raflarda kalmıştır. O günkü şartlarda yapılan bu projenin bugün ekonomik olarak gerçekleşmesi mümkün değildir. Çünkü, 77 km.’lik güzergahta istimlak, viyadük ve köprüler büyük para tutmakta, ayrıca taslak da olsa projelendirilen bu yol, yalnızca bir geçiş yolu hüviyetindedir.
Trabzon Güney Çevre Yolunun istimlaksız yüzde 90’lık kısmının tünelle geçilmesi fikrini savunan ve gündeme taşıyan biriyim. Bu düşüncelerimi ve görüşlerimi, KTÜ Ulaştırma Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Atakan Aksoy, uzun bir çalışma sonrasında taslak olarak projelendirdi.  Güney Ekspres Çevre Yolu, yalnız transit değil, sahildeki yerleşim yerlerine bağlantıları ile yeni yaşam alanları ve sanayi bölgelerinin oluşmasını sağlayacak bir projedir.
Trabzon’un bugün ve yarın önceliği ve olmazsa olmazı 70 km.’si tünel geçişli 77 km.’lik Beşikdüzü- Of arası Güney Ekspres Çevre Yoludur. (www.kuzeyekspres.com.tr/guney ekspres otoyol projesi)
Bu yol; Trabzon- Erzincan demiryolundan, yatırım adasından, organize sanayi bölgelerinden vs. daha öncelikli bir projedir. Bu yolun Akçaabat-Arsin arasında yapılmasını istemek, günü kurtarmaya yönelik bir istektir.
Trabzon-Erzincan demiryolu, Serbest Ticaret Bölgesi, ileri teknoloji üretim ve yazılım merkezi talepleri bize göre Trabzon Güney Ekspres Otoyol projesinden sonra gelebilecek isteklerdir. Trabzon ticaret ve sanayi erbabının dillendirdiği bu üç isteği, Karadeniz Bölgesindeki tüm iller de istiyor. Ve ayrıca, serbest ticaret bölgesi, teknoloji ve yazılım merkezinin kurulabileceği alanlar, Güney Ekspres Otoyolu projesinde de yer alabilir. Bağlantı bölgeleri bu tür merkezlerin kurulacağı doğal alanlar olabilir.  
4 Bakandan ve özellikle de Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Mehmet Cahit Turan’dan Trabzonlular adına öncelikli isteğimiz Güney Ekspres Otoyolunun yapımını bir an önce başlatmasıdır. Diğer istekleri lokal istek olarak görmekteyiz. 
Hasan Kurt

**********************************

İmam-Hatip dayatması
özellere yarıyor!

Hükümetin; Fen, Anadolu Liseleri, düz liseler ve meslek liseleri değil de imam-hatip ortaokulu ve lisesi açması ve öğrencileri bu okullara yönlendirmesine yönelik tepkiler artarak devam ediyor. Çocuklarını İmam-hatip okullarına göndermek istemeyen aileler, özel liseleri tercih ediyor. Ancak, özel liselerde bir öğrencinin yıllık maliyetinin 20 ila 40 bin lira arasında değişmesi ailelerin bütçelerini alt üst ediyor.
Trabzon’da son birkaç yılda çok sayıda özel lise açıldığını söyleyen eğitimci M. Yılmaz, “İlk ve orta eğitim ticari bir sektör oldu. İmam-hatiplere giden öğrencilerin büyük kesimi fakir aile çocukları. İmam-hatiplere öğrenci toplamak için burs, servis ücreti ve yemek veriliyor. Geçim sıkıntısı çeken aileler de mecburen evlatlarını bu okullara göndermek zorunda kalıyorlar. Göndermeyen aileler ise özel okulları tercih ediyor. Bu sefer de orta sınıf ailelerde ekonomik nedenlerden ötürü huzursuzluk çıkıyor. Hükümet, bize göre planlı bir şekilde ortaokul ve lise yapmıyor. Mevcutları da ihtiyaç olmamasına rağmen imam-hatiplere çeviriyor. Bu olay önümüzdeki süreçte ülkenin en büyük sorunu haline gelecektir” dedi.

Turgay Dilli’nin isyanı!
Beşikdüzü’nden sevilen simalarından Turgay Dilli aradı. Ortaokulu bitiren evladını Şalpazarı’ndaki Adalet ve İnfaz Lisesine yazdırmak istediğini ancak, okul müdürü ve Milli Eğitim yetkililerinin, Şalpazarı’ndaki okula değil de Tonya’daki okula kayıt yaptırmasını istediklerini söyledi. Dilli, “Şalpazarı- Beşikdüzü arası 12 km. Beşikdüzü- Tonya arası 25 km. Bir veli olarak daha kısa mesafedeki okulu tercih ettim. Ancak engelle karşılaştım” dedi. 
Şalpazarı’nda, Tonya’da, İskenderli’de, Eynesil’de bu okul varsa ve veliler evlatlarını yakın okula kayıt ettirmek istiyorsa, buna neden engel çıkartılır.

  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.