• BIST 108.489
  • Altın 151,139
  • Dolar 3,6704
  • Euro 4,3242
  • Trabzon 17 °C

Hafif raylı sistem kandırmacası!

Yer KULAK

Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Gümrükçüoğlu, hafif raylı sistemin projesinin 2017 yılı sonuna kadar tamamlanacağını söylemiş. Raylı sistem için dün KTÜ, TTSO ve meslek odaları ile birlikte bir de değerlendirme toplantısı yapıldı. Taslak proje masaya yatırıldı, sunum yapıldı.
Raylı sistem; Akçaabat Kavaklık’tan başlayacakmış, yeni stada oradan bir kol Tanjant’a ve Değirmendere’ye havalimanına uzayacakmış. İkinci kol da Sahilden Atapark’a herhalde oradan da Atatürk Köşküne uzanır!
Raylı sistem, tartışılırken o toplantıya katılanlardan biri çıkıp da, ‘Aralık ayı sonuna kadar tamamlanacak olan bu projenin maliyeti ne kadardır? Bu proje mevcut yollardan geçerse, yollar daralacak mevcut trafik sıkışmayacak mı?’ diye neden sormaz.
Bir üçüncüsü, ‘Akçaabat Kavaklık’tan Havalimanı arasına veya şehir içerisinde ücretsiz seyahat edenleri çıkartırsanız günlük kaç kişi gidip geliyor’ diye soran olmaz mı?
Trabzon yarım daire bir kent! Nüfus yarım dairenin çevresinde veya yakınında yaşıyor, siz raylı sistemi yarım dairenin ana eksininden geçiriyorsunuz. Uzak yerde oturanlar, mesela Beşirli iç bölgede, Karşıyaka’da, Toklu’da, Erdoğdu’da, Yenicuma’da, Boztepe’de, Kalkınma’da, Pelitli’de vs. oturanlar raylı sistemden nasıl yararlanacak? Herhalde dolmuşa binip raylı sistem durağına inecek, treni bekleyecek!
***

Bu raylı sistem hikayesi, Asım Aykan’ın başkanlığı döneminde de gündeme gelmişti. O günlerde işin başında başkan yardımcısı Orhan Cihan vardı. Raylı sistemin projesini Kanada firması yapacaktı. Kanada firması, İstanbul, Eskişehir, Bursa gibi kentlerde proje yapıyordu. Belediye’den de proje için epey para istemişti. Orhan Cihan ve Başkan Aykan, Kanada firmasına para verme işine yanaşmadılar. Cihan, ‘projeyi biz yaparız’ demiş ve kolları sıvamıştı. Belediye’de çalışan büyük bölümü mühendis olan 80 kişi ile 2-3 aylık bir çalışma yapmıştı. Sonra bu çalışmaları bir kitapçık haline getirmişti. Bu kitapçık herhalde şu anda belediyede bir raftadır. Cihan’ın yaptığı çalışmada, kavşak sayıları, Mersin-Arsin arası yolcu sayısı vs. hepsi mevcut! Akçaabat’tan ve KTÜ’den öteye yolcu yok denecek kadar azdı. Ayrıca yolcuların çoğu da öğrenci! Orhan Cihan, raylı sistemin ancak yatay çalışabileceğini, iç bölgelerle otobüs veya minibüslerle bağlantı kurulabileceğini belirtmişti.
Orhan Cihan, hafif raylı sistem projesinin altyapısını vs. belediye personeli ile yaptı. Firmaya ekstra bir ödeme yapmamıştı.
***

Volkan Canalioğlu, tıpkı Asım Aykan gibi başkanlığının son yıllarında olduğu gibi, bu hafif raylı sistem işi tekrar gündeme getirdi. Başkan Canalioğlu, Osman Can Bali’yi bu işle görevlendirdi. Osman Can, Volkan’ın da onayını alarak hafif raylı sistem projesi işini Ankara’da bir firmaya verdi. Volkan’ın hafif raylı sisteminde, tren Meydan’dan kalkacak, Maraş caddesinden bugünkü dolmuş güzergahından Ayasofya’ya oradan Akapark’tan meydana gelecekti. Volkan’ın raylı sistem projesi için o günkü para ile birkaç yüz milyar lira Ankaralı firmaya ödenmişti. Proje tozlu raflarda kaldı.
***
Orhan Gümrükçüoğlu, başkanlık koltuğuna oturduktan birkaç gün sonra ‘Trabzon’da hafif raylı istem olur mu, Bu proje rantabıl değil’ diyerek Osman Can Bali’den ‘hafif raylı sistem’e harcanan para hakkında savunma istedi. Osman Can’ın imdadına daha sonra birileri yetişti… Ki, Orhan Gümrükçüoğlu Bali’den savunma istemesi değil, proje ile ilgili görüşlerinde haklıydı ve tespiti de doğruydu!
Orhan Gümrükçüoğlu; dün karşı olduğu ve ‘rantabıl değil’, dediği hafif raylı sisteme, başkanlığının 8.5’uncu yılında, seçime bir buçuk yıl kala yeniden gündeme getirdi.
Başkan Gümrükçüoğlu, dün karşı olduğu ve Trabzon’a pratikte ve uygulamada ‘sıfır’ hatta ‘sıfırın altında’ katkısı olacak bir projeyi bugün neden gündeme taşıdı?
Üç- beş yıl önce gerekli olmayan bir proje bugün veya yarın neden gerekli olabilir?
Trabzon’un 10 yılda nüfusu ikiye mi katlandı? Yolcu sayısı mı arttı?
Hiçbiri!
Trabzon’un nüfusu önümüzdeki 25 yıl içerisinde bugünkü artışla ancak 10 ila 20 bin arası artacak.
Ayrıca, bu projeyi belediye bütçesinden yapma şansı ve imkanı yok. Hazine garantili uluslararası kredi temin edilecekmiş! Hazine geri dönüşü olmayan böyle bir projeye garanti verir mi? Mümkün değil…  
Başkanın, gündeme taşıdığı hafif raylı sistem sonuç olarak seçime yönelik geçmişte yapılan projelerin bir benzeri! Muhtemelen bu projeden Volkan Bey döneminde olduğu gibi bugün de birileri nasiplenecek!
Hafif raylı sistem bize göre Trabzon için gerçekçi olmayan, hoş ama boş bir proje!

15 Ağustos 1461 Trabzon’un fethi!

Dün kısa bir süreliğine de olsa Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği, KTÜ’den öğretim üyelerinin katıldığı ‘Trabzon’un fetih tarihi’ adlı panele gittik.
Paneli soruna kadar takip edemedik. Prof.Dr. Kenan İnan ve kendisinden önce konuşan hocayı dinledik. Kenan Hoca Trabzon’un fetih tarihinin 15 Ağustos 1461 olduğunu belgeleriyle açıkladı. Hocaya aynen katılıyoruz.

ikinci-bolume-girecek-resim-(1)-001.jpg
Trabzon tarihi konusunda, panelde konuşan hocalar kadar olmasa da bilgi sahibiyiz. Bu konuda sayısız kitap, araştırma vs. okuduk.
Trabzon’un fetih tarihinin 15 Ağustos olduğunu, defalarca yazan biriyim. Hatta bir yazımızda, Sümela’da düzenlenen ayinin 15 Ağustos tarihinde olmasının nedeni, o tarihte Trabzon’un Fatih Sultan Mehmet han tarafından fethedilmiş olmasıdır, demiştik. Benim yazdıklarıma burun kıranlar, dün hocaların açıklamaları karşısında herhalde kulaklarımızı çınlatmışlardır!
Bir de hocaların biri ısrarla Trabzon Rum imparatorluğu ifadesini kullandı. Trabzon’da tarihin hiçbir döneminde Rum İmparatorluğu kurulmadı. Trabzon’da, Kommenoslar Trabzon İmparatorluğunu kurmuştur!
Trabzon’un Rus işgalinden kurtuluşunun ilk yıldönümü kutlamasının 1948 yılında yapıldığını yazan da bu satırların yazarıdır.
Trabzon tarihi ile ilgili kitaplar yazan rahmetli Mahmut Goloğlu ile sohbet etme şansını yakalayanlardan biriyim. Mahmut Goloğlu da fetih tarihini 26 Ekim olarak verir. O günlerde kendisine itiraz etmiştim!.. Ki, fethin 26 Ekim’de kutlanmasında Goloğlu’nun etkili olduğunu düşünenlerdenim.
Trabzon Belediyesi, 26 Ekim 1461 tarihinde Trabzon’un fethinin 500. Yılı nedeniyle kutlama düzenledi. 500. Yıl anısına bardak vs. hediyelik yaptırdı. Trabzon’da, fetih ilk kez bu tarihte kutlandı. Fetih’te Fatih Sultan Mehmet Han’ın beyaz at üzerinde Trabzon’a girişi canlandırılmış. Atın üzerindeki kişi de Allah selametini versin, babamın amcasının oğlu Seyfettin Kurt’tu. Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Gümrükçüoğlu’nu bu güzel paneli düzenlediği için kutluyoruz.

(Hasan KURT)

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.