• BIST 93.699
  • Altın 212,456
  • Dolar 5,2873
  • Euro 6,0224
  • Trabzon 10 °C

KARADENİZ BÖLGESİNDE DENİZ VE DEMİRYOLUNUN ÖNEMİ

Rasim EFENDİOĞLU

MERHUM YAZICIOĞLU’NU SAYGI İLE ANARAK…

Ülkemizde yetişen, onur duyduğumuz ender insanlardan, Trabzonlu hemşehrimiz Vali Merhum Recep Yazıcıoğlu değişik bir insandı. Çok zeki, çok çalışkan ancak belki en önemlisi açık sözlü cesur bir adamdı. Çok daha hizmet edebileceği bir yaşta ebediyete göçtü. Allah’ın rahmeti üzerine olsun. Çok çarpıcı ilginç düşünceleri, erdemli insanların belleğinde yaşıyor, kuşaktan kuşağa iletilecek.

Yazıcıoğlu görevde iken basın mensupları ile bir söyleşisinde şöyle der... “Avrupa’da, Türkiye’yi bilen bir ülkede Trabzonlu olduğumu söylesem ve Trabzon’dan İstanbul'a karayolu ile gidiyorum, desem herkes bana hayretle bakar. Karadeniz’inize ne oldu, neden deniz yolu ile gitmiyorsunuz diye.” Evet, Karadeniz bölgesinde deniz yolu kapalı. Sahilde oturuyorsanız pencereden gün boyu denize bakın kaç gemi geçer, kaç yolcu vapuru geçer? Yolcu taşıyanı pek göremezsiniz, belki haftada, ayda bir yük gemisi geçer. Küçük balıkçı motorları... Unutmayalım denizi öldüren balık düşmanı troller, algarinalar görebilirsiniz av mevsiminde. Keşke onlar olmasa. Onların denize bir katkısı yok, denizi öldürüyorlar.

Denizi bilmeyen birisi Karadeniz’e baksa “Belki de bu denizin kaldırma kuvveti yok” diyebilir. Çünkü böyle, Allah’ın büyük bir lütfu böylesine ihmal edilmez. Dünyanın neresine bakarsanız bakın, denizden çok yönlü yararlanılır. Açılmış hazır yol. Elverişsiz olduğu çok az olur. İster mavi deyin, ister yeşil sonsuz bir alan. Kıyısında gezerken insanın içinden “Plastik bir tekne alsam acaba yüzdüremem mi” diye geçer.

Karadeniz kıyıları... Hemen her kentte liman var. Çok elverişli limanlar. Balıkçı sığınakları küçük araçların yaklaşmasına elverişli. İstanbul’dan; Zonguldak, Sinop, Samsun, Ordu, Trabzon, Rize, Hopa... Sayarken içim titriyor. Şöyle ucuz ve hızlı ulaşım olsa yaşamanın tadına var. Doldur ciğerlerine mis gibi havayı, gözlerin oynasın Yunuslarla. Açıktan izle o güzelim kentleri ve yalancı diyelim cennet kıyıları. Niçin yoksun bırakıyorsunuz bu büyük nimetten insanları. Ey paralılar, daha da çok para kazanın da yeter ki bize bu hizmeti sunun.

KARADENİZ SAHİL YOLU GEREKLİ DE…

Sahil yolunun yapımı yıllarca kıyameti koparttı. Bakanlar düştü bu yol uğruna. Soruşturmalar, yolsuzluklar, söylentiler ve yol bitti. Dünya ölçüsüne göre nasıl olduğunu bilmem de şöyle bakınca harika. Çok pahalıya da mal oldu. Hepsinden önemlisi de Karadeniz kıyı bandını yok etti. Gerçi yapay bir kıyı oluşturuldu ve oluşturuluyor ancak doğal yapıya gelmez. Sonra yer yer deniz geri alıyor ondan alınanı. Büyük yıkımlar oluyor.

Sahil yolunda yolculuk yaptığınızda baktınız mı trafiğin akışına? Dünyada çok az yerde bu denli yoğun trafik olur. Dörtlü olduğu için kaza oranı çok yüksek değil. Ancak yine de çok tehlikeli. Hızın yüksek olduğu kesimde kaza çok tehlikeli olur.

Sahil yolu gerekliydi gerekli olmasına da bu yol deniz yolunu ihmal ettirdi ve belki de ondan da önemlisi demiryolu yıllardır ihmal edilmiş ve ediliyor. Zaman zaman gündeme gelse de çok düşünülerek değil politikacıların popülizmi ile gündeme geliyor. Gerçekten nasıl olmalı, en yararlısı nasıl olur bu düşünülmüyor. Nasıl daha şirin görülürüz. “Biz yaptık” deriz.

KARADENİZ BÖLGESİNDE DEMİRYOLU

1950’den bu yana demiryolu çok ihmal edilmişti. Elli öncesi o güç koşullarda, kazma kürekle dağlar delindi, demir ağlarla ülke örüldü ve bırakıldı. Karayoluna ağırlık verildi. Daha 1920’lerde demiryolu Samsun’a ulaştı, Çarşamba’ya vardı ve kaldı. Çarşamba kolunun açılışında büyük önder Atatürk, “En kısa zamanda Samsun-Hopa demiryolu bağlanmalı” demişlerdi. Sanıyorum bu büyük buyruk anı defterinde kaldı. O denli büyük mal oluşla sahil yolu açılırken ondan çok daha ucuza ve çok daha ekonomik ve yararlı demiryolu bağlanabilirdi. 80 yıl bu hizmetten bu bölgeyi kim mahrum bıraktı?

Demiryolu çok önemli. Üstelik son yıllarda hızlı tren gündemde. Neredeyse uçağa alternatif. Yakıttan tasarruf, güvenlik yönünden güvenilir ve zamandan tasarruf. Kıyı boyunca döşenecek elverişli bir demiryolu başta turizme büyük katkı sağlar. Yük taşımacılığında da büyük kolaylık ve ekonomik kar sağlar. Bu yıl gündemde İstanbul-Kars Doğu Ekspresi çok ilgi görüyor. Binlerce insan yararlanıyor. Geçtiği yerlerden yolcu alıyor bırakıyor. Yolculuk çok rahat. Fiyat yönünden bilmiyorum ancak karayolundan ucuz olacağını düşünüyorum. Diğer bölgeler az da olsa demiryolundan yararlanıyor. En mahrum bölge Karadeniz Bölgesi. Deniz yolu ihmal edilmiş, demiryolu ihmal edilmiş, kaldı karayolu. Karayolu hem ekonomik değil hem güvenli değil. Hem ülkeye hem de bölgeye bu kötülük yapılmasın, yeter artık.

SON YILLARDA TARTIŞILAN DEMİRYOLU

Artık Karadeniz bölgesine demiryolunun gelmesinin zorunlu olduğu anlaşılıyor. Projeler yapılıyor, etütler yapılıyor, seçenekler ortaya koyuluyor. En çok konuşulan seçenek İç Anadolu’yu Karadeniz’e bağlama projesi. Giresun’dan mı olsun; Trabzon, Bayburt, Erzurum üzerinden mi olsun. Çaykara üzerinden mi olsun. Bu projeler rantabl olmalı. Yarar esasına uygun olmalı. Halk çok duyarsız. Kimileri istimlak düşünüyor, günlük kazanç düşünüyor. Olay, bilimi, mühendisliği ve ülke planlamasını ilgilendiren bir olay.

Bu konuda ben de çok yazdım. Ben konunun uzmanı değilim. Duyarlı olmaya çalışan bir yurttaşım. Ben hep Samsun-Hopa bağlantısını düşünmüşüm. Bu bağlantıya İç Anadolu bağlantısı da olursa elbette iyi olur. Ancak sahilde bir demiryolu bağlantısı bölge için de ülke için de çok yararlı olur. Samsun-Ankara bağlantısı var. Teknik yönünü bilmem ancak ülkemizin en önemli turizm merkezlerinden biri olan Sinop da bu bağlamda değerlendirilirse çok yararlı olur. Salt İç Anadolu bağlantısı gerekli yararı sağlayamaz kanısındayım. Lütfen düşünenler görenler kamuyu bilgilendirin ve bu bölge de bu ülke de bu nimetten yararlansın. Haydi, en kısa zamanda hızlı trenle Sinop’a gidelim, dönelim. Sinop'tan da Uzungöl’e Ayder’e bekliyoruz... Sevgi dolu barış dolu günlere.

 

 

 

  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.