• BIST 83.116
  • Altın 147,045
  • Dolar 3,7714
  • Euro 4,0470
  • Trabzon 7 °C

Kestane Olan Tersane…

Kestane Olan Tersane…
Burhan ÇUHADAROĞLU

 

Çamburnu ve Yeniay; bölgemizde küçük ve orta ölçekli balıkçı teknelerinin yapımı ile ünlenmiş şirin yörelerimiz olarak bilinmektedir. Bu civarda eskiden beri süregelen geleneksel tekne yapımında, gözleme dayalı ve deneme-yanılma usulü olarak oluşan bilgi birikimi kuşaktan kuşağa aktarılmaya devam etmektedir.

 

Gemicilikte en önemli tasarım parametrelerinden bir tanesi olan “stabilite” günümüzde bilgisayar yazılımları aracılığı ile hassas bir şekilde hesaplanmakta ve amacına uygun olarak gemiye gerekli olan form verilmektedir. Bu hesapta yapılacak olan hatalar geminin stabilitesini bozacağından milyonluk bir yatırımın boşa gitmesi riski vardır. Ancak pratik deneyim ile bütünleşecek olan teorik hesapların sonucunda sağlıklı tekne tasarımlarının ortaya çıkmaması için herhangi bir neden yoktur.

 

İşte bu anlayışın bir ürünü olarak Çamburnu-Yeniay yöresindeki geleneksel tekne yapım işinin, oradaki Deniz Bilimleri Fakültesi bünyesinde yer almakta olan Gemi Mühendisliği Bölümü ile işbirliği yapması planlanmış ve bu doğrultuda da adımlar atılmıştır. Bunun en belirgin örneği yaklaşık 60 milyon TL tutarında bir tersane alanının oraya yapılmış olmasıdır. Ancak bu yatırım, işin sadece kaba altyapı kısmı için olup, bir tersane için gerekli olan donanım, enerji temini ve diğer bağlantılar aşamasında kamuoyunca da bilindiği gibi bu proje durmuştur.

 

Alınan bu karar için görünen gerekçe olarak, gemi inşa sektöründe dünyada yaşanmakta olan kriz dile getirilmiştir. Özellikle İstanbul’daki tersanelerde son dönemde yaşanmakta olan talep düşüklüğü, Trabzon Çamburnu-Yeniay tersane projesini de rafa kaldırmak için bir gerekçe olmuştur. Sonuçta mevcut iktidar bileşenlerinin, başlangıçta tersane amaçlı olarak planlanmış olan bu yatırım alanını lojistik merkeze dönüştürme çabası içerisinde oldukları görülmektedir.

 

Doğal olarak halen bölgede lojistik faaliyetlerini sürdürmekte olan çeşitli merkezler bu karardan olumsuz şekilde etkileneceklerdir. İşin bu boyutunu bir yana bırakarak, bölgemiz ve ülke yararına kısa bir analiz yapalım.    

 

Öncelikle ifade etmek gerekir ki; Çamburnu’nda geleneksel tekne yapım işi halen bütün canlılığı ile devam etmektedir. Zira burada ağırlıklı olarak halen orta ölçekli balıkçı tekneleri yapılmaktadır. Bu tip teknelere ülkenin her tarafından talep gelmeye devam etmektedir. Ancak işin endüstriyel üretim yanı eksiktir. Bu eksiklik ancak donanımlı bir tersane alanında giderilebilir. Öte yandan halen dünyadaki lüks yat talebinde bir artış söz konusudur. Son dönemde Avrupa, artan işçilikler nedeniyle bu ihtiyacını karşılamak üzere Çin’e yönelmiştir. Yani bu alanda üretim yapabilme potansiyeli olan ve Avrupa’ya yakın olan Türkiye’nin, bu alanda yeterli altyapıya sahip olmayışı nedeniyle Çin, sektör’de büyümeye devam etmektedir. Oysaki değişen taleplere bağlı olarak esnek bir üretim anlayışı ile her boy ve kapasitede gemi yapım işi Türkiye için stratejik bir alandır.

 

Mevcut tersane alanının lojistik merkez olarak değerlendirilmesi için uygun ve geçerli bir gerekçenin olması lazımdır. Mevcut koşullarda bölgede böyle bir durum da söz konusu değildir. Bölgede yeni bir lojistik merkeze gereksinim duyulmasına neden olacak taşımacılık talebi ortada yoktur. Zira mevcut lojistik merkezlerin iş yoğunluğu halen zaten düşük düzeyde seyretmektedir ve gerekli olan talep karşılanmaktadır. Yeni bir lojistik merkez talebinin ortaya çıkması için kısa ya da orta vadede sınır komşularımız ile olan ilişkilerimizin ve ticaret hacmimizin gelişmesine gerek vardır. Ülkemizin mevcut dış politikasının komşularımız ile olan ilişkilerimizde bizi getirmiş olduğu nokta ortadadır. Güneydoğu bölgemiz ise lojistik ihtiyacını İskenderun’dan ve Mersin’den kolayca karşılamaktadır. Dolayısıyla kısa ve orta vadede Trabzon ve civarında yeni bir lojistik merkez gereksinimi doğacak gibi görünmemektedir.

 

Ancak; tersane ve buna bağlı olarak doğru gemi tiplerinin seçilmesi ile ortaya çıkması muhtemel olan üretim artışı, bölge için önemli bir istihdam demektir. Başlangıçta kamu destekli olarak başlatılması gereken bu yatırımın lüks yat ve gezinti gemisi gibi emek yoğun ve ince ustalık gerektiren alanlarda üretim yapması hedefi iyi bir milli politikadır. Ancak burada söz konusu olan; iktidar tarafından temel bir politik tercihin yapılabilmesidir. O da ülkenin çıkarlarına uygun bir strateji olarak, üretim ve istihdam anlamına gelen kamu destekli bir tersane yatırımı mı, yoksa herhangi bir üretim anlamına gelmeyen sonu belirsiz ölü bir lojistik merkez mi… Yanıt belli değil mi?

  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Diğer Haberler
  • GENELKURMAY'DAN İLK AÇIKLAMA!22 Şubat 2015 Pazar 10:40
  • TSK'dan 'Şah Fırat' operasyonu!22 Şubat 2015 Pazar 10:08
  • İstanbul'da kaç Trabzonlu var?13 Şubat 2015 Cuma 14:14
  • O para öğrencilere iade edilecek!12 Şubat 2015 Perşembe 05:49
  • '10 bin lira ver, cevap anahtarını al'03 Şubat 2015 Salı 01:06
  • 2010 öncesi tüm sınavlara inceleme!16 Ocak 2015 Cuma 12:55
  • Canlı bomba Çeçen çıktı!08 Ocak 2015 Perşembe 09:32
  • Dondurucu soğuklar geliyor!04 Ocak 2015 Pazar 14:20
  • Yan bakma cinayeti!02 Ocak 2015 Cuma 09:57
  • Ehliyet alacaklar dikkat!16 Aralık 2014 Salı 17:47
  • YERİN KULAĞI
    • Trabzonspor Akyazı’ya taşınmalı!
    • Kemeraltı’nda çöpe gidecek para!
    • AKP’li vekillerin dal-çık bayramı!
    • Balta'nın pantolonu yırtıldı mı?
    • Usta’nın en iyi transferi Yanal’ı göndermektir!
    • Utku ve Hasan Bozoğlu!
    • Soylu’ya BJK forması!
    • Altuntaş’ın torpili!
    • ASKF’de kutlama!
    • Konsey toplantısı!
    1/20
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.