• BIST 82.185
  • Altın 147,989
  • Dolar 3,8274
  • Euro 4,0748
  • Trabzon 6 °C

Limanda kapasite yüzde yüz arttı

Limanda kapasite yüzde yüz arttı
Trabzon Liman Müdürü Muzaffer Ermiş, Trabzon Limanının kapasitesini yüzde yüzün üzerine çıkarttıklarını belirtti. Bununla yetinmediklerini ifade eden Ermiş, “Elimizde çanta İran’a, Avrupa’ya, İskandinav ülkelerine, yani Trabzon Limanını

GEREKLİ YATIRIMLARI YAPTIK

Albayrak Grubu 21 Kasım 2003 tarihinde Trabzon Limanının işletme hakkını 30 yıllığına devralmıştır. O günden bugüne faaliyetlerimizi yoğun bir şekilde sürdürüyoruz. 1987 yılından beri Trabzon limanında yönetici olarak görev yapıyorum. Dolayısıyla geçmişle yeni dönemi karşılaştırma imkanına sahibim. Kamuda yatırımlar özelleştirme kapsamına alındığı için bu anlamda özelleştirme kapsamına alınan kurumlara maalesef kamu yatırım yapmıyordu. Dolayısıyla Trabzon limanı da 1996 yılından beri özelleştirme kapsamına alındığı için Limanla ilgili her hangi bir yatırım yapılmamıştı. Eski bir yönetici olarak limanın hangi alanda yatırıma ihtiyacı olduğunu bildiğimiz için liman özelleştikten sonra bu yatırımlara süratli bir şekilde başladık.

 

TRABZON LİMANI İVME KAZANDI

İlk olarak 2004 yılında yüksek tonajlı yüklerin kaldırılmasını sağlayacak 100 ton kaldırma kapasiteli bir mobil vinç aldık. Özellikle bunu söylememin nedeni Trabzon Limanında bir konteynır trafiği vardı, buna paralel olarak böyle bir ihtiyaç doğdu. 2-3 bin konteynır yapan Trabzon limanı bu vinç ile 22 bin konteynır yapma noktasına gelmiştir.  Diğer taraftan bu vinç vasıtasıyla yükleme boşaltma hızlı bir şekilde yapılmaya başlandı. Ayrıca sayısız iş makineleri alıp rıhtım işlerini yeniden revizyondan geçirip aktif hale getirdik. Bu seferde müşteriler bizim hızımıza yetişemez oldu. Yani geçmişte onlar bizi beklerken şimdi biz müşterileri bekler duruma geldik. Dolayısıyla Trabzon Limanı iyi bir ivme kazandı.

 

HER ALANDA GELİŞME

Biz 21 Kasım 2003 tarihinden itibaren Trabzon Limanına yaklaşık 7 milyon dolarlık bir yatırım yaptık. Bu sadece makine yatırımı değil, bugün Türkiye’nin en modern yolcu salonunu da inşa ettik. İşverenlerimizin Trabzonlu olması nedeniyle, Trabzon Limanının hak ettiği noktaya taşınması için ne gerekiyorsa yapıldı, yapılmaya da devam edilecektir. Geçmişi ve bugünü yaşayan bir yönetici olarak bir örnek vermek gerekirse 2003 yılında 1 milyon ton olan yük, 2008 yılı itibarı ile 2 milyon 230 bin tona yükseldi yani yüzde yüzün üzerinde bir artış sağlandı. Bu her alanda yani gemi trafiği açısından, yükleme boşaltma açısından ve yolcu turizmi açısından gelişme kaydedildi.

 

İRAN TRANSİT GERİ GELMELİ

Tabii bunlar bizim için yeterli değil. Yeterli olması için Bölgemizin de limana bağlı olarak bir ivme kazanması gerekiyor. Bunun içinde tek çıkar yol İran transit ticaretinin eskiden olduğu gibi Trabzon Limanına geri gelmesidir. İran-Irak savaşı döneminde Trabzon Limanı İran’ın önemli bir lojistik üssü idi. O günün şartlarında yoğun bir yük trafiği olduğundan ötürü Trabzon Limanı yeniden düzenlenerek bugünkü konumuna getirildi. 1980’de başlayıp 1987 yılına kadar bu yatırım sürdü. 400 metrelik rıhtım 1525 metreye çıkarıldı. 200 bin metre kare üzerinde yeni depolama sahaları ilave edildi. Ama savaş bittikten sonra aktivitesini bir anda bitirmiş hale geldi. Daha sonra ufak tefek hareketlenmeler olsa da limanın gerçek kapasitesi olan 3. 9 milyon ton’un yüzde 10-20’si kullanılabilir noktaya geldi. Bugün ise yapmış olduğumuz yatırımlarla Limanın kapasitesini 5 milyon tona çıkardık. Dolayısıyla biz 5 milyon tonu yakalayacak bir ivmeyi limana getirmemiz gerekir. Bölge için en önemli yük akışı ve halka yansıyacak yünü olan İran transitinin Trabzon Limanına geri getirmek gerekiyor.

 

İSTANBUL YERİNE TRABZON

İşin altyapısını hazırladık. Ama bununla yetinip oturmadık, elimizde çanta İran’a en az 7-8 kez, Avrupa’ya, İskandinav ülkelerine, yani Trabzon Limanının olması gereken her yere Trabzon Limanını taşıdık. Trabzon üzerindeki ölü toprağını attık. Önemli noktalara geldik. İran transitiyle ilgili olarak, geçtiğimiz aylarda İran’ın Türkiye Başkonsolosu göreve atanır atanmaz Trabzon Limanını ziyaret etti. Bu İran’ın limana verdiği önemi gösterir. Kendi ifadesine göre İstanbul’dan davet almasına rağmen Trabzon Limanın tercih ettiğini söylüyor. Biz, büyükelçiyle bir toplantı yaptık. Toplantıya Ali Osman Ulusoy, Trabzon Liman Koordinatörü Osman Aşkın Bak, Trabzon Liman Müdürü olarak ben, Trabzon İran Başkonsolosu Muhammed Rafi, Gümrük ve Vali yardımcıları katıldı. Trabzon Limanının geçmiş ve bugününü 3,5 saat süreyle İran Başkonsolosuna aktardık. Başkonsolos Muhammed Rafi de bize, İran olarak yılda 23 milyar dolarlık ithalat yaptıklarını, bunu Dubai üzerinden transit ettiklerini ama iklim şartları ve mantalite olarak anlaşamamaktan yakındı. Ve bizimle tarihten gelen bağlardan bahsederek, geçmişte Trabzon Limanının İran’a çok destek olduğunu, dolayısıyla Trabzon-İran transit yolunun tekrar açılmasına taraf olduklarını söyledi.

 

TIRLARA 400 LİTRE YAKIT

Bizden ne istiyorsunuz diye sorduğumuzda ise, başlangıç olarak İran yüklerini Trabzon limanına 6-7 milyar dolarlık bir hacmi getirmeyi önerdiler. Bu hacim 3 milyon ton yük demektir. 2 milyon 300 bin ton da ben yapıyorum bu da toplam olarak 5 milyon 300 bin ton ediyor. Bu da kapasitenin üzerine çıkmak demektir. Peki liman bu yükü kaldırır mı? Evet kaldırır. Biz Limanda genişletme çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Trabzon Limanının bu konuda alt ve üst yapısı iyileştirilmiştir. Bizim de İranlı yetkililerden bir talebimiz oldu. Bu işi eşit şartlarda gerçekleştirmek gerekiyor. Türkiye’de akaryakıt fiyatları pahalı, İran yük taşıyan TIR’larına ülkeden çıkarken 400 litre mazotu 20 tümene veriyor. Bunun Türk parası ile karşılığı 3 kuruş. Dolayısıyla İran yüklerini taşıyan Türk TIR’larının da bu yakıttan faydalandırılmasını istedik. Böylece ton başına 30 dolar olan maliyeti sıfıra indirmiş oluruz. Bu konuda görüş olarak mutabakata vardık. Trabzon’dan yapılacak transitte İranlı tüccar malını en fazla 5 gün içerisinde alacaktır. Oysa Dubai üzerinden Tebriz’e kadar bu süre 20 gün oluyor. Dolayısıyla Trabzon Limanı zaman tasarrufu sağlayacaktır. Bütün bu konularda söz anlamında mutabakat sağlandı. Bu konuyla ilgili olarak İran’da lojistik bir lojistik merkez oluşturuyoruz. TIR’ların gidiş ve dönüşünü planlıyoruz.

 

YENİ İŞ SAHALARI AÇILACAK

Burada ki en önemli sorun yukarıda da ifade ettiğim gibi yakıt sorunu. Bu sorunun çözülmesi gerekiyor. Bu işe olumlu bakıyoruz, çok kısa zamanda olmasa bile İran’da Haziran ayının 10-12’si arası Cumhurbaşkanlığı seçimi yapılacak. Seçim sürecinden sonra yeniden bu konuda girişimlerimize başlayacağız. İran ve Türkiye bu işe olumlu ve sıcak bakmaktadır. Trabzon’dan çıkacak bir TIR’ın Gümüşhane, Bayburt, Erzurum ve Ağrı güzergahında Gürbulak sınır kapısına ulaşacağı 550 kilometrelik mesafede irili ufaklı onlarca yerleşim yeri geçmişte olduğu gibi yeniden hayat bulacak, yeni iş sahaları açılacak. Limanın yaratacağı sinerji bölge için çok önemli, bizim sloganımız, “100 bin kişiye iş, aş, ekmek”. Bu Bölge için çok önemlidir.

 

BÖLGE VE HALKLA PAYLAŞMAK

Bizim için önemli olan Trabzon Limanının aktivitesini sürdürürken bunu bölge ve halkla paylaşmaktır. Bunun en ideal yolu da İran transitini buraya çekebilmektir. Bizim temel hedefimiz o dur. Mevcut çalışma ortamında Trabzon Limanında iyi bir potansiyeli zaten yakaladık. İnsanlarımızın bu paylaşımdan daha fazla yararlanmasını istiyoruz. Son zamanlarda yaşanan bir takım gerçekleri de göz önünde bulundurursak Trabzon ve Trabzon Limanı büyüklerin yakın takibindedir.

Röportaj : Fatma Yavuz

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Günün gazete manşetleri16 Ocak 2017 Pazartesi 04:43
  • 90 milyar doları yönetecek Trabzonlu!14 Ocak 2017 Cumartesi 10:20
  • Trabzon Vakfı'ndan şok karar!13 Ocak 2017 Cuma 10:48
  • "Anayasa Mahkemesi teslim alınmıştır"11 Ocak 2017 Çarşamba 10:16
  • YUMUŞAK İNİŞ09 Ocak 2017 Pazartesi 13:03
  • Mevlid okuttu davadan kurtuldu!09 Ocak 2017 Pazartesi 09:00
  • Turizm dedikleri, Arap’tır bekledikleri09 Ocak 2017 Pazartesi 07:06
  • Yüzlerce uçak seferi iptal!07 Ocak 2017 Cumartesi 09:02
  • Şırnak'tan acı haber: 2 şehit!07 Ocak 2017 Cumartesi 03:09
  • 80 milyon kahraman var06 Ocak 2017 Cuma 14:42
  • YERİN KULAĞI
    • Balta'nın pantolonu yırtıldı mı?
    • Usta’nın en iyi transferi Yanal’ı göndermektir!
    • Utku ve Hasan Bozoğlu!
    • Soylu’ya BJK forması!
    • Altuntaş’ın torpili!
    • ASKF’de kutlama!
    • Konsey toplantısı!
    • Sizi bu hale nasıl getirdiler?
    • MHP sürpriz yapabilir!
    • Antalya’da sabah sporu!
    1/20
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.