• BIST 90.383
  • Altın 144,409
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • Trabzon 9 °C

MAÇKA YOLLARI TAŞLI!

Şener Eyüboğlu

11 Eylül 2013’te Kuzey Ekspres’te yazdığım yazıyı, Maçka yolundaki kazaları görünce yeniden yayınlamak gereğini hissettim.

Bu kadar mı zor önlemleri almak ve bu 25 km.lik yolu bitirmek!

                                   ***

İnanılır gibi değil…

Kaç yıl oldu anımsayamadım...

Rahmetli Erkan Ocaklı’nın sesinden dinlemeye alıştığımız Maçka yolları, yıllar geçmesine rağmen hala taşlı..!

Türkiye’deki en önemli tarihi eserlerden biri olan Sumela Manastırı’nın, Maçka ilçesini ne denli dünyaya tanıttığını anlatmaya gerek yok sanırım.

Bundan 35 yıl öncesinde 45 dakikada geldiğimiz yol, bugün üzülerek söylüyorum 50 dakika ve yol kenarları Maçka’ya kadar görüntü kirliliğiyle dolu...

Son yıllarda bölünmüş yollarda; Güneydoğu, Akdeniz, Ege, İç Anadolu ve Marmara’da karayollarının bu kadar başarılı çalışmalarının yanında, yıllardır yap-boz tahtasına dönen ve maalesef sınıfta kaldığımızı Karadeniz ve özellikle Trabzon-Maçka güzergahında görüyoruz...

Bu ne bitmez yoldur; kazalar, yaralanmalar, ölümler.

Hacımehmet mevkii tam bir felaket; iki kuyu açtılar aylardır kapanamıyor.

Daha bu Pazar oradan geçerken bir kadın vatandaşımızın trafik kazasında canını verdiğine bizzat şahit oldum.

Ve bu kazalar, tek şeride düşen bazı yollarda sürücülerin hata ve yanılmalarıyla çok daha fazla can kaybı verecektir.

Tek şeride düşen yolları iyi belirlemek ve sürücülerin yanılmaması için mutlaka aralıksız dubalar konulmalı!

Yeni dökülen asfaltı sök yeni asfalt dök.

Bunun nedeni bence; daha önce yapılan imalatların yeterli ve gerekli zemin deneyleri yapılmadan, uygun üst yapı malzemesi seçilmemesinden ve imalatların sağlıklı kontrol edilmemesinden kaynaklanmaktadır.

Ayrıca fizibilite ve proje aşamasında temel mühendislik çalışmaları yapılmadan, topografya ve iklim koşullarını dikkate almayarak, yol güzergahında yapılan yarma şevlerinin stabilitesini sağlamaya yönelik gerekli mühendislik tedbirlerinin alınmadığı kanaatine varıyorum.

Yol yapımının yıllarca sürmesi de sanırım gerekli ödeneklerin bütçeye yeterli oranda konulmamasından kaynaklanıyor.

Mevcut dereler ve sağanak yağışlarda oluşabilecek su taşkınlarından, karayolunun minimum etkilenmesini sağlamak için gerekli durumlarda Özel idare, Belediye ya da DSİ gibi kurumlarla koordineli çalışarak kalıcı ve bütünlük sağlayıcı çözümler üretilmesi gerekmektedir.

Gündüz gidilmesi bile çok tehlikeli olan bu yolda gece araç kullanmak özel bir yetenek ister!

Yolun nerede tek şeride düşeceği bile belli olmayan bu yolda, kendi araçlarıyla gelen ve bu bölgeyi tanımayan, yerli ve yabancı turistlerin çektikleri eziyetleri her gün gidip gelen biri olarak gözlemliyorum.

Ve onları dinliyorum…

Ayrıca yol çalışmalarında edindiğim izlenim; yapılan çalışmalarla bölgenin topografyasıyla oynanarak tam anlamıyla bir doğa tahribatı yapıldığı şeklindedir. Çevre ve doğanın korunmasının bu kadar önemsendiği dünyamızda daha 20.yy ortalarında yapılan karayollarında dağlar geçilirken tüneller, vadiler geçilirken viyadüklerin kullanıldığı görmekteyiz.

Son olarak:

Aşk dediğin, Trabzon-Maçka yolu gibi olacak hiç bitmeyecek!

 

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
YERİN KULAĞI
  • Evetçi 100 MHP’li bulamazlar!
  • Birinci yalnız kaldı!
  • İnternet sitesinin anketi!!
  • K. Ersun Yanal  hayranı medya!
  • Futbol zirvesine Sümer neden gitmedi?
  • Evde yatıp para kazanacaklar!
  • Atatürk karşıtı tarihçiye ödül!
  • MHP’de iki çift bir tek!
  • TFF Trabzonspor’u haraca bağladı!
  • Fevzi Hoca’nın misafirleri!
1/20
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.