• BIST 90.383
  • Altın 145,437
  • Dolar 3,5943
  • Euro 3,9036
  • Trabzon 9 °C

MTV’NİN GİDER YAZILMASI

Mustafa Güler

-Binek Otomobilinin Tanımı

Vergi mevzuatımızda “binek otomobili” tabiri KDV Kanununa bağlı (1) sayılı Tarifenin 8’nci maddesinde ve Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na bağlı II sayılı Listede geçmektedir. 1 sayılı Tarifenin 8’nci maddesinde Türk Gümrük Tarife Cetvelinin (TGTC) 87.03 pozisyonundaki binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları, jeepler ve benzeri motorlu karavanlar, elektrik, gaz, güneş enerjili ve benzeri motorlu taşıtlar, özellikle kar üzerinde hareket etmek için dizayn edilmiş motorlu taşıtlar binek otomobili olarak ifade edilmiştir.

ÖTV Kanunu’na bağlı II sayılı Listede yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi ( yolcu taşıma kapasitesi yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır) istiap haddinin %50’sinin üstünde olan motorlu araçlar da binek otomobili sayılmıştır. KDV Kanununa bağlı (1) Sayılı Tarifede taşıtın ağırlığının binek otomobili sayılmasında bir önemi yoktur. Tanımlama doğrudan 87.03 GTİP numarasına dayandırılmıştır.

ÖTV Kanunu’na ekli II sayılı Listedeki 87.03 ve 87.04 G.T.İ.P numaralarında yer alan mallar ve vergi oranlarını değiştiren 5398 sayılı Kanunla ilgili olarak çıkarılan ve 27.7.2005 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak 21.7.2005 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe giren 8 nolu Gümrük Genel Tebliği (Tarife –Sınıflandırma Kararları) ‘nın ekindeki sınıflandırma kararında 1+1, 1+3,1+4 veya 1+7 koltuklu kapalı kasalı tek sıralı veya çift sıralı     motorlu araçlar 87.03 tarife pozisyonunda(binek otomobili) tanımlanmıştır.:

Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu’nun 2’nci maddesinde ise, “otomobil, yapısı itibariyle sürücüsü dahil en çok sekiz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu araçtır” şeklinde tanımlanmıştır. Karayolları Trafik Kanunu’nda da otomobil, “yapısı itibariyle sürücüsünden başka en çok 7 oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıt” olarak tanımlanmıştır. Buna göre binek otomobili tabirinden, otomobil, kaptıkaçtı, panelvan, arazi taşıtı, jeep ile herhangi bir tadilatla insan taşımaya mahsus (kamyon, kamyonet, otobüs, midibüs ve minibüs dışında kalan) taşıtları anlamak gerekmektedir. Ancak, II sayılı ÖTV Listesinde 4.4.2007 tarihinden geçerli olmak üzere yapılan değişiklikte şoför dahil 9 oturma yeri olan taşıtlar da 87.03 tarife pozisyonu (binek otomobili)kapsamına alınmıştır.

Bu tanımlamalara göre, kamyonet sınıfında olan ancak fabrika çıkışında insan taşımak üzere dizayn edilen veya daha sonra tadil edilen Fiat Doblo, Cargo Combi gibi kapalı kasa panelvan tipi taşıtlar ile tek sıralı veya çift sıralı oturma yeri olan Ford Ranger gibi kamyonetler de (pikap) binek otomobili kapsamına girmektedir. 2004/10 sayılı KDV Sirkülerine göre, istiap haddi 720 kg olan panel van tipi bir aracın sürücüsü dahil 5 koltuğu varsa, yolcu taşıma kapasitesi 350 kg kabul edilecek ve yolcu taşıma kapasitesi ( 720-350)=370 kg olan yük taşıma kapasitesinden düşük olduğu için bu taşıt binek otomobili kabul edilmeyecektir

-Motorlu Taşıt Vergisinin Gider Yazılması

Binek otomobilleri için MTV Kanununun 14. Maddesinde yer alan düzenlemeye göre, ticari maksatla kullanılan uçak ve helikopterler ile taşıt kiralama faaliyeti ile uğraşan işletmelerin bu amaçla kiraya verdikleri taşıtlar hariç, otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerleri ile motosikletler, yat, kotra ve her türlü motorlu özel tekneler, uçak ve helikopterler için ödenen motorlu taşıtlar vergisi gelir ve kurumlar vergilerinin matrahlarının tespitinde gider olarak kabul edilmemektedir. Görüleceği üzere binek otomobillerine ait motorlu taşıtlar vergisinin gider olarak dikkate alınması sadece taşıt kiralama işi ile uğraşan işletmelere tanınmış, sürücü kursu ve taksi işletmesi gibi işletmelere bu imkan tanınmamıştır. Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununda 2004 yılında yapılan değişiklikle lüks otomobil tanımı kaldırılmış olup (1) Sayılı Tarifeye motor silindir hacmi 1300 cm3’ten 4001 cm3 ve yukarısına sahip olan bütün otomobiller, kaptıkaçtılar, arazi taşıtları ve benzerleri dahil edilmiştir. Böylelikle işletmelerin esas faaliyetlerinde kullanılan bazı kamyonetlere ait motorlu taşıtlar vergisinin gelir/kurumlar vergisine esas kazancın tespitinde gider kabul edilmesi önlenmiştir. Buna göre II Sayılı Tarifede yer alan minibüs, panelvan ve motorlu karavanlar, otobüsler, kamyon, kamyonet ve çekici ve benzerlerine ait MTV’leri vergiye tabi kazancın tespitinde gider olarak kabul edilecek; otomobiller, kaptıkaçtılar, arazi taşıtları ve benzerlerine ait MTV’ler vergiye tabi kazancın tespitinde gider olarak kabul edilmeyecektir.

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
YERİN KULAĞI
  • Koray Aydın’ın ekibi!
  • Evetçi 100 MHP’li bulamazlar!
  • Birinci yalnız kaldı!
  • İnternet sitesinin anketi!!
  • K. Ersun Yanal  hayranı medya!
  • Futbol zirvesine Sümer neden gitmedi?
  • Evde yatıp para kazanacaklar!
  • Atatürk karşıtı tarihçiye ödül!
  • MHP’de iki çift bir tek!
  • TFF Trabzonspor’u haraca bağladı!
1/20
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.