• BIST 96.021
  • Altın 278,619
  • Dolar 5,7613
  • Euro 6,3740
  • Trabzon 26 °C

SAMSUN-HOPA DEMİRYOLU VE AÇILMAYAN DENİZ YOLU

Rasim EFENDİOĞLU

BU ÜLKEYİ İYİ TANIYANLAR VE SEVENLER YÖNETSE

Yurdumuz eşsiz bir ülke. Örneği benzeri yok. Koca bir ülke yarımada. Büyük denizlerle, okyanuslarla bağlantılı. Gölü var iç deniz. Baraj gölleri var adeta küçük uzun deniz. Tarıma uygun, sanayiye uygun, turizm cenneti. Saymakla tükenmeyecek zenginlikler ve güzellikler. Balık suyun içinde yaşar, kıymetini bilmez, çıkınca ölür. Biz de bu güzel yurtta yaşıyoruz, dörtnala gelmişiz Asya’dan, dağılmışız her yana. Çalışkan zeki insanlar. Ancak ne yurtlarını beklenen ölçüde kalkındırmış ne halklarını yeterince varsıl ve mutlu etmiş. Neden? Sorunun yanıtı başlıkta saklı. Yurdunu çok seven ve yurdunu halkını çok seven ve tanıyan yöneticiler çok rastlamamış.

Ülke kalkınmasında ulaşım çok önemli. Çok eski çağlardan beri deniz ulaşımı var. Kimi ülkeler bunu çok iyi kullanmış, kimileri de ihmal etmiş. İhmal edenlerden biri de biziz. Kara yolu, demir yolu ve çağdaş hava yolu... Ülkeyi çok iyi tanıyan bilen ve seven bu yolların uygun olanlarını geliştirir.

 

OSMANLI’DAN CUMHURİYETE

Osmanlı  cihan imparatorluğu. Toprakları çok geniş, çağa göre zenginliği bol. Ancak yeterince kullanılmamış. Evet, çağa uygun birçok köprü, han, kervansaray yapılmış da son yüzyıllarda Avrupa hızla uyanır gelişirken imparatorluk geç uyanmış. Motorlu taşıtlar bulunmuş, buharlı araçlar bulunmuş ancak biz yeterince kullanamamışız. Demiryolu çok önemli; Avrupa demir ağlarla örülmüş. Almanlar işbirliği önermiş. Onların derdi ileride çok önem taşıyacak petrol yataklarına ulaşmak. Bizim de kutsal topraklar orada. ‘Size hac yolu yapalım dediler’, ‘Kabul’ dedik sevinçle. Hicaz’a ulaşmak çok güzel, elbette güzel de Ortadoğu’nun, petrolün farkında değiliz henüz. Birinci Dünya Savaşında ana hedef Ortadoğu. Çok can verdik Yemen ellerinde, ancak türlü oyunlarla çıktı elimizden bu değerler.

Osmanlı için deniz yolu, İstanbul için önemli. Belki İzmir için önemli de hak ettiği değere ulaşamamış. Yurdun üç yanı deniz,  aynı yoğunluk var mı? Karayolu yetersiz. Ruslar kısa bir süre işgal etmiş Doğu Karadeniz Bölgesini, hemen kazma kürekle en sarp yerlere yollar açılmış.

Cumhuriyet ulaşıma büyük önem vermiş kuruluşta. Büyük kurtarıcı ve kurucu “İstikbal göklerdedir” demiş havayoluna büyük önem vermiş. Daha otuzlu yıllarda havaalanları açılmış, ilk uçağımız yapılmış.

Karayolu yavaş yavaş ilerlerken, demiryoluna büyük önem verilmiş. Öyle salt Hicaz'a değil, yurdun her yanına demiryolu ulaşmış. Demirağlarla ördük anayurdu dört baştan, övündük marşımızla. En güç koşullarla tüneller kazılmış, viyadükler yapılmış. Demiryolu o hızla ilerlese, dünyanın en uygun demiryolu ağı bizde olacaktı. 1950’den sonra karayoluna ağırlık verilmiş. En pahalı ve en güvensiz yol. Yetmiş yıl karayolu kazdık, köprü attık. Karayollarına milyonlarca araç doldurduk. Her yıl yüzlerce kurban verdik. Gerçi demiryollarına da kurban verdik de yine beceriksizlikten. Deniz yolu hiç düşünülmemiş. 1930’lu yıllarda Gülcemal’imiz vardı anılarda kaldı.

Gelişmiş ülkeler, denizleri varsa hiç ihmal etmemiş. Hatta akarsulardan bile yararlanmış. Karayolu taşımacılığı üçüncü, dördüncü plana itildi. Şehir içinde metro, şehirler arası demiryolu. Ülkeler böyle kalkınıyor, ilerliyor. Öyle bizim gibi Deli Dumrul köprüleri yapıp geçenden beş geçmeyenden on alarak ulaşım sağlamıyor ve bununla övünmüyor.

 

BİRAZ YAKINA GELELİM

Karadeniz bölgesi, yurdumuzun nüfus yoğunluğu en yüksek bölgelerinden biri. İklim de uygun olunca turizm de gelişiyor. Yapmışız bir sahil yolu, dört beş şeritli. Kuş uçuşu bir bakın, yol şehir içi yol gibi, araçlar adeta birbirine değiyor. Adeta can pazarı. Hem tehlikeli, hem pahalı. Neden karayoluna bu denli yoğunlaştık. Oysa bölge Karadeniz kıyısında, her ilde uygun liman var. Kimi ilçelerde bile var. Ancak KARADENİZ BOMBOŞ. Böyle bir denizi olan hangi ülke bu nimeti ihmal eder.

Sinop’ta çok uygun bir doğal liman var. Samsun’da modern liman,  Trabzon’da, Rize’de, Hopa’da  uygun liman. Samsun’da, Trabzon’da tersane . Deniz aracı yap, yüzdür. Bakan var mı, eğilen var mı bu soruna. Sürmene’ye deniz üssü kurulmuş, donanma ziyaret ediyor, halk donanmayı ziyaret ediyor. İşte deniz yolu. Sinop-Hopa arası işlek bir deniz yolu karayolunun yükünü hafifletir, turizme de büyük destek sağlar. Bu iş, salt ulaştırma bakanlığının işi olmasın, BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ de bu soruna eğilsin. KARADENİZ BELEDİYELER BİRLİĞİ deniz yolu taşımacılığına el atmalı ve Karadeniz şenlenmeli. Bir bakın pencerenizden; o güzelim deniz, çarşaf gibi. Üstünde Temel’in takaları… Onlar da çok az. Sanki Karadeniz’in kaldırma kuvveti yok. Yazık değil mi?

 

SAMSUN-HOPA DEMİRYOLU

Ah bu yol bir açılsa, karayolu rahat etse. Tren düdüğü çalsa, sahilde karşılıklı seferler başlasa. 1924-25’lerde Çarşamba’ya dek ulaşan demiryolu, o gün bugün öyle kör çıkmaz durur. Demiryolu karayolundan daha ucuz yapılır ve taşımacılığı da daha ucuz olur. Büyük yakıt tasarrufu da sağlanır. Demiryolu şehirlerarası metro gibi de kullanılır. Belediyeler bu yoldan da yararlanır. Şehirlerarası iletişim de gelişir.

Karadeniz Bölgesinde, Samsun’a dek demiryolu ulaşıyor. Samsun’dan bölge illerine uğrayıp, Hopa, oradan da Asya’ya… Güzel olmaz mı? Bölge de kalkınır, ülke de. Yeni iş olanakları doğar ve ülkemiz hak ettiği noktaya yaklaşır.

Bu anlattıklarım elbette uzmanlık işi. Biz çıplak gözle bakıyoruz. Siz uzman gözü ile bakın, ülkemizi daha iyi tanıyın, tanı koyun, teşhis koyun ve yıllarca bekleyen güzel günleri getirin.

Sözün sonunda başta söylediğimizi yineleyelim. Ülkemizi ulusumuzu, halkımızı iyi tanıyalım, tanıdıkça sevelim ve çalışan beyinlere iş verelim. Çocuklarımıza, torunlarımıza daha güzel bir dünya bırakalım.

                                                           

 

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.