• BIST 97.988
  • Altın 242,464
  • Dolar 6,2605
  • Euro 7,3554
  • Trabzon 22 °C

STEM’in Tohumları

Prof. Dr. Burhan Çuhadaroğlu


İngilizcedeki karşılığı ile kök anlamına gelen bu terim aslında bir tanımlamanın baş harflerinden oluşan bir kısaltma (akrostiş). STEM; Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematikten oluşan güncel eğitim sistemini sembolize ediyor. Tıpkı Endüstri 4.0’da olduğu gibi dünyanın gelişmiş ülkelerinde varılan sonucun kendi adını koymuş olduğu bir sistem.
STEM eğitim modelinin temeli bilgisayar teknolojisinin güncel yaşama dâhil olmaya başladığı yıllara kadar dayanmaktadır. Bilgiye erişimin kolaylaşmaya başlaması ile birlikte bilgi kullanarak tasarım yapma ve üretim teknikleri geliştirmenin önem kazanması ana çıkış noktası olmuştur. Burada vurgulanması gereken şey fen ve matematik gibi doğa ve temel bilimlerin eğitim öğretimde geri plana düşmediği; tam tersine bu bilgilerin çok daha fazlasını edinmede daha kolay bir düzene geçilmiş olduğudur. Dolayısıyla teknoloji ve mühendislik gibi yaratıcılık gerektiren alanlarda bilgi temini son derecede kolaylaşmıştır. İleri teknolojik düzeye sahip ülkelerin başarılarının arka planında yatan unsur bu temelin yıllarca önce atılmış olmasıdır.
Ülkemizde Milli Eğitimin gelenekselleşmiş yapısı hiçbir zaman bu kritik dönüşümü yaşamadığı gibi “katkılı” yoğun bilgi aktarımının her dönemde yeterli olacağı düşünülmüştür. Sadece bu nedenle bile sıkıcı ve ezberci sistem kök salmış ve genç beyinlerin körelmesi ile birlikte bilgiye karşı nefret oluşmuştur. Bugün öğrendiğini hemen kullanmayan gençler için gereksiz olan o bilgi, yarın uçup gitmiştir. Bilginin sadece sınav geçmede gerekli olduğu ve sınavdan sonra normal yaşama dönüş olacağı algısı sistemin özüne kadar işlemiştir. Dolayısıyla da Milli Eğitim sisteminde tam anlamı ile bir çöküş yaşanmıştır.     
Günümüzde ülkedeki eğitim sisteminde ortaya çıkan başarısızlığın doğal bir sonucu olarak eğitimin her aşamasında yeni bir arayış dönemine geçildiği anlaşılmaktadır. Milli Eğitimde son derecede yapısal sorunların olduğu ve yeni düzenlemelere gerek olduğunun anlaşılması ülke adına umut vericidir. Ancak tutulacak olan yeni yol ne kadar rasyonel olacak; ne kadar içten olacak bunu tam olarak kimse bilmiyor. 
STEM modern dünyada sonuçları alınmış çağdaş bir model olarak başarıyla uygulanmaya devam etmektedir. Bırakın orta öğretimi ileri üniversitelerin bünyesinde bu model öncelikli olarak yer almaktadır. STEM modelini bütün lisans öğrencilerinde yıllardır başarıyla uygulayan Stanford Üniversitesinin temel sloganlarından olan “Stanford öğrencileri bilgiyi düşünerek ve kullanarak, hızla değişen dünyada lider olmaya hazırlanmak için üretirler ve uygularlar” ifadesi bir anahtar mahiyetindedir. Bilgi edinmenin bir sonuç değil, başlangıç olduğunu anlatan bu tanımlama New York borsasının (NYSE) arka planında yatmakta olan gücü de sembolize etmektedir. 
Milli Eğitimde klasik kalıpların dışına çıkarak çok daha pratik ve sonuç verici bir yapıya geçmenin kolay olmadığını hepimiz biliyoruz. Fakat niyet ve hedef doğru koyulduğunda başarı mutlaka kendiliğinden gelecektir. Öncelikle yapılması gereken özellikle yönetim kadrolarında liyakatin esas alınmasıdır. Günümüzde sadece adı Fen Lisesi olarak kalmış öğretim kurumlarındaki yönetici atamalarında donanım ve birikime mutlaka bakılmalıdır. Uygunsuz ve yetersiz okul yönetimleri bütün öğretmenlerin ve öğrencilerin, dolayısıyla öğrenci velilerinin motivasyonunu bozmaktadır. Çağdaş değerlerden ve dünyadan haberi olan, sadece başarıya odaklı ve hırslı okul yöneticilerinin değerini yeniden anlamak gerekiyor. 
Milli Eğitimde STEM’in tohumlarının atılacağı bir sisteme doğru yönelmedikten sonra ne kadar “çalıştay” düzenlesek boşuna.

 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.