• BIST 107.131
  • Altın 143,512
  • Dolar 3,5519
  • Euro 4,1365
  • Trabzon 26 °C

TRABZON, DOĞU KARADENİZ, AVRASYA UFKU

Prof. Kemal Üçüncü

Türkiye yeni bir seçim sürecine giriyor. Mevcut Siyasi Partiler Kanunu ve seçim kanunu ile Türkiye’nin gidebileceği herhangi bir yer olmadığı çok belli. Siyasi partiler kendi geleneklerinin en zayıf kadroları ile temsil ediliyorlar. Lidere bağlılığın liyakatin önüne konulduğu bir sistemin adına seçim dolayısıyla demokrasi demek şaklabanlıktır.

Bu anlamda seçim Kuzey Kore’de de var.

Bir farkı olması lazım gelmez mi?

Liderlerin seçtiği vekilleri halk sadece müntehib-i sani [ikinci seçmen] olarak onaylıyor.

Bu durumda gerçek tercihler asla sandığa yansımaz.

Trabzon’da bu belirlenimden vareste değil.

O yüzden halkın taleplerinin siyasal siteme aktarılarak çözüm bulunacağı yer olan parlamento başkaca bir niteliğe bürünür.

Vekiller gücünü halktan alıp halka kulak verecek yerde, liderlerin önünde saf tutmak durumunda kalırlar.

Parti burti ayırımı yapmadan söylüyoruz.

Türkiye’nin hayatî öneme haiz devasa sorunları var, şakalaşma, tokalaşma, özçekim dışında bir hüneri ve müktesebatı olmayan kadrolarla bu girdabı aşabilir miyiz?

 

Trabzon, Doğu Karadeniz, Avrasya Ufkunuz

“Halep ordaysa arşin burada”.

Hazır Trabzon’un 2015 stratejik kalkınma planları hazırlanıyor.

Sivil toplum, kamuoyu ilgiyle bekliyor.

Ey partiler, ey adaylar

Trabzon’u ve Doğu Karadeniz’i tarihsel ve kültürel müktesebatına uygun bir geleceğe nasıl taşıyacaksınız. Vizyon projeleriniz nelerdir? Kaynakları ve çözümleriyle beraber söyleyebilir misiniz?

Trabzon’u Avrasya ile nasıl bütünleştireceksiniz? Temel problematik budur.

Kültür, sanat, bilim odaklı bir gelişmeyi nasıl temin edeceksiniz?

Ey seçmen bu kadrolarınız bu misyona uygun mu? Varın düşünün.

 

Trabzon Gelişim Stratejisi Planı, UNESCO Kültürel Miras

İlimizde, tıpkı futbolda olduğu gibi herkes maşallah her konuda uzman.

DOKAP diye bir kurum var Giresun’da. Bu kurumun yasal görevi zaten bölgeyi planlamak. Kapasitesi buna uygun mu? Değil. Denize nazır bir devlet dairesi sadece. Peki vaktiyle JİCA’ya milyon dolarlar ödenerek yaptırılan Doğu Karadeniz Kırsal Kalkınma Projesi ne durumda. Hedeflerini, gelişme aşamalarını kim kontrol ediyor? Bu planlamada söz konusu plana bakıldı mı?

Stratejik planlamada stratejik kelimesinin anlamını bilerek ona göre bakmak gerekir. Önce fotoğrafın bütününün onun içine mikro hedefleri koymak gerekir.

Bölgenin kültürel mirası derlenmemiş vaziyette, Doğu Karadeniz Bölgesinin Kültürel Mirasının Unesco Kültürel Miras listelerine alınması için gerekli bilimsel çalışma projesine başlamış bulunmaktayım. Konu ve fikir şahsıma aittir. Esasen 25 yıllık çalışmalarımızı ve birikimi burada kullanıyoruz, öyle kestirmeden yalap şalap, iki mühendis, bir mimar, kes, kopyala, yapıştırla olacak iş değildir. Konuyu bölgede en iyi anlayabilecek kurum olduğunu düşündüğüm içindir ki TTSO’ya aktardım. Proje hâlihazırda şahsım tarafında devam ettirilmektedir.

Bölge kamuoyu ve bürokrasisi bu konulara yabancı, merak da etmiyor, ilgilenmiyor da. Kültür, sanat ve bilimle “sadece çok güzel olur“ tarzında bir ilgi söz konusu. Ne yazık!

 

Coğrafya’nın tayin ediciliği

Trabzon coğrafi ve stratejik konumu itibarıyla antikçağlardan itibaren bölgenin merkezi konumunda olmuştur. Kafkasya Mezopotomya hattının ana uğrağıydı. Keza doğu batı istikametindeki akışın ana güzergâhıydı. Kuzey’den Güney’e geçişin en avantajlı hatlarını barındırır. Bölge illerimiz son dönemde büyük bir atılımla özerk gelişim üniteleri olmak istiyorlar. Rize havalimanı, Giresun havalimanı yapıldı. Lojistik merkez Ovit hattına kaydırıldı.

Keşke bu kararları alarak, yatırımları yaparak beklediğimiz, öngördüğümüz atılımı yakalayabilsek. Keşke Trabzon’a kızarak bütün meseleleri halledebilsek.

Bu yanlış bir tutumdur.

Güçlü bir Trabzon her zaman güçlü bir Karadeniz demektir.

Yapılıp bittiğinde niçin olamayacağını hep birlikte göreceğiz.

Zira gerçekçi planlamalara dayalı yatırımlar yapılmıyor.

Ovit hiçbir zaman bir ana lojistik aksı olamaz. Niye olmayacağını bilenler lütfen tarihi coğrafyayı okusun.

Lakin, yapılmasında fayda vardır.

Giresun’u Sivas’la entegre edecek alternatif yolları inşa ederek 14 il’e liman Karayolu, demiryolu bağlantısını kurmadan tek başına havalimanı işlevsiz kalır.

Stratejik planlamalarda demiryolu, liman, otoyol, havayolu entegrasyonunun planlanması, mekanın düzenlenmesi ile başlanır.

Var mı böyle bir şey.?

Bütün Karadeniz’in ortak hedefi, karayolu maliyetinin yarısına çıkan bölgeyi boydan boya geçen bir hızlı demiryolu hattının Gürcistan ve Avrasya hattına entegre olmasını savunmaktır.

Yüz milyonluk bir havzayı bu hatla Karadeniz’e bağlamanın yolu budur.

Kalkınmayı ancak böyle yakalayabiliriz.

Aksi takdirde, boş ve nahoş bir sohbet aparıyorsunuzdur.

Dinlemeye değmez

Bu açıklamaları bugüne kadar hiçbir siyasi oluşumdan ve sivil inisiyatiften duyamadık.

***

Yeşil yol, turizm adası projeleri daha önce belirttiğimiz gibi bölgenin doğal ve kültürel mirasının tahrip etmekten başka hiçbir işe yaramaz. Üç aylık sezonda açık kalacak, ortalama 2500 metre yükseltideki bir hatta bu kadar uzun bir yol yapmak hiç de akıl kârı değildir. Bu işlerle sadece rantiyeye kaynak aktarmış olursunuz. Açık anlamı budur. Dünyada bu iler nasıl yapıldığına bir zahmet bakınız.

 

 

 

 

 

  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.