• BIST 91.445
  • Altın 211,629
  • Dolar 5,4563
  • Euro 6,1401
  • Trabzon 14 °C

TRABZON ŞEHRİ BÜYÜKŞEHİR OLDU AMA

Prof.Dr. Atakan AKSOY
BU DÖNÜŞÜMÜN OLUŞTURDUĞU 
MOTİVASYON DEĞERLENDİRİLEMEDİ!
• PREFABRİK BETON SEKTÖRÜ’NDE 
TÜRKİYE’DE EN GERİ KALMIŞ BÖLGE!
• TÜRKİYE’DE NİTELİKLİ SIÇRAMA POTANSİYELİNE SAHİP İLK YİRMİ İL İÇERİSİNDE TRABZON YOK!
• ELLİDEN FAZLA SEKTÖRDE REKABETÇİ OLMA POTANSİYELİNE SAHİP OLMAYAN İL TRABZON!
• BELEDİYECİĞİN TÜM TÜRKİYE’DE CİDDİ ORANDA ZİHNİYET YENİLENMESİNE İHTİYACI DEĞİL ZORUNLULUĞU VAR!
Trabzon, 2012 yılında yapılan düzenlemelerle Büyükşehir statüsüne kavuşturulmuştu. Trabzon’un Büyükşehir statüsüne kavuşturulması, esas itibarla, bu Büyükşehir Yasası anlamında, önemli bir motivasyon faktörüdür ve bu faktör çok güçlü çalışmalarla birlikte hızlı bir kalkınma sürecine dönüştürülmemiştir. Bu işlev çok başarılı bir şekilde yerine getirilmiş olsaydı, yazıda belirtilen konular bağlamında önemli farklılıkların ve iyileşmelerin oluşması beklenirdi. Büyükşehir arge üreten bir üniversite gibi çalışmalıdır. Yenilikçi uygulamaları çeşitli alanlarda ve çeşitli alt başlıklarda uygulamalıdır. Kanımca, şehirde yapılacak her türlü çalışmanın ana ekseninde Büyükşehir Belediyesi vardır. Bu anlamda, Trabzon’un göstergelerinde oluşan düşük performansların temelinde Büyükşehir’in sorumluluğu bulunmaktadır. Trabzon’un Büyükşehir Belediyesi’nin yapacağı altyapı faaliyetleri, düzenleyici faaliyetler, arge faaliyetleri, geri dönüşüm uygulamalarının çeşitlendirilmesi ve esas kalkınma sağlayacağı ana projelerin yapılması noktasında zaman başarılı bir şekilde değerlendirilememiştir. Geçen zamanda, raylı sistem teknolojileri ve karayolu teknolojileri konularında Türkiye’ye ve dünyaya danışmanlık veren bir “Ulaşım koordinasyon Merkezi’nin oluşmamış olması”, “sessiz asfalt, renkli asfalt, asfalt geri dönüşüm, çöp değerlendirmesi vb.” konularda ileri uygulamaların yapılamaması”, bu konuların arge altlığının ve bilgi birikiminin oluşturulmamış olması” çok önemli dezavantajlar olarak görülmektedir. 
PREFABRİK BETON SEKTÖRÜ’NDE TÜRKİYE’DE EN GERİ KALMIŞ BÖLGE-Trabzon’da ve bölgede prefabrik beton sektörü performansı çok düşük değerlendirilmektedir. Türkiye Haritasında, Türkiye Prefabrik Beton Birliği tarafından, Türkiye Prefabrik Beton Birliği Üye Kuruluşların dağılımı gösterilmektedir. Bu kadar önemli olan ve birçok türü yukarıda sıralanan prefabrik beton elemanların üretimi bakımından Karadeniz Bölgesi ve Trabzon’un bu konuya odaklanması gerekmektedir. 
 
Prefabrik beton elemanları olarak; kolonlar, kirişler, çatı aşık çerçeveleri, duvar ve döşeme panelleri, mimari prekast uygulamalar, öngerilmeli nervürlü döşeme kirişleri, beton blok duvarlar, sağlık elemanları, çiftli ve tekli kirişler (T, I), çift duvarlar ve öngerilmeli yarı kirişler, içi boş paneller, köprü kirişleri, karayolu bordür taşları, karayolu bariyerleri, ışıklandırma elemanları, karayolu trafik elemanları, dubalar, tünel elemanları, demiryolu travers elemanları, beton borular, beton menfezler, büzler, çakma kazıkları, sulama kanalları, su arıtma sistemleri, cadde şehir mobilyaları, kilit parke taşları, gürültü bariyerleri vs. sıralanabilir.
 
Türkiye Prefabrik Beton Birliği; verilerini güncelleyerek, 2016 yılında, üye olan ve üye dışı üyelerin prefabrik beton üretim türlerini Pazar bölgelerine göre dağılımını sunmuştur. Üstyapı imalatları, altyapı imalatları, çevre düzeni, SBD ürün türleri bağlamında Karadeniz Bölgesi %3 üretim payıyla son derece düşük bir performans ortaya koymuştur. 
 
Şehirlerin kalkınmışlığı noktasında prefabrik beton sektörü son derece önemli olup bu tablo Trabzon’da ve Karadeniz Bölgesi’nde yapacak ne kadar çok iş olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. 
TÜRKİYE’DE NİTELİKLİ SIÇRAMA POTANSİYELİNE SAHİP İLK YİRMİ İL İÇERİSİNDE TRABZON YOK-Ekonomi Bakanlığı Dış Ticaret Müsteşarlığı  2010 yılında Türkiye’deki illeri nitelikli sıçrama kabiliyetine göre son derece başarılı bir danışmanlık çalışması ile belirlemiştir. 2010 yılındaki bu ilk yirmi il içerisinde Trabzon bulunmamaktadır. Raporda, “her bir ile yönelik olarak rekabet gücü için stratejik yol haritası oluşturulduğu, bunun için öncelikle illerin “nitelikli sıçrama kabiliyetleri” derecelendirilmiştir. Nitelikli sıçrama, ilin mevcut sanayi yapısı ile daha nitelikli ürünleri ihraç edebilme kapasitesini göstermektedir. Mevcut üretim imkanları geniş olan iller farklı ve daha nitelikli ihraç ürünlerine kolaylıkla geçiş yapabileceklerdir. Aşağıda nitelikli sıçrama kabiliyetine göre ilk 20 ilimiz sıralanmıştır.” Belirtilmektedir. Trabzon Kenti bu iller içerisinde yer almamaktadır. 
 
 
ELLİDEN FAZLA SEKTÖRDE REKABETÇİ OLMA POTANSİYELİNE SAHİP OLMAYAN İL TRABZON
-Konya Ticaret Odası, 2014 yılında elliden fazla sektörde rekabetçi olma potansiyeline sahip illeri değerlendirmiştir. Trabzon kenti maalesef bu tablo içerisinde yer almamaktadır. 
 
BELEDİYECİĞİN TÜM TÜRKİYE’DE CİDDİ ORANDA ZİHNİYET YENİLENMESİNE İHTİYACI DEĞİL ZORUNLULUĞU VAR-Avrupa Kalkınma Ajansı, kompoze atıkların değerlendirilme konusunu masaya yatırmıştır. 2014 yılı verilerine göre Almanya, Avusturya, Belçika, Hollanda vb ülkeler bu konuda önde ülkelerdir. Türkiye düşük bir performans göstermektedir. Esas itibarla, bu şekilden yola çıkıldığında ve gelişmiş uygulamalar değerlendirildiğinde Türkiye’de belediyeciliğin bütünsel anlamda modernizasyona zorunluluk duyduğu anlaşılmaktadır. Avrupa; 2004 yılında koyduğu 10 yıllık hedefi 2014 yılında büyük oranda yakalamıştır.
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.