• BIST 96.121
  • Altın 240,766
  • Dolar 6,2046
  • Euro 7,2854
  • Trabzon 21 °C

Trabzonspor Stadı ve 3. Airport

Kemal ULUSOY

Nasıl bu hale gelebildik?  İlmi inkar edercesine, sırf belli bir kesimi tatmin amaçlı, içi tamamen boş deyimlerle 'biz, çağ atladık, dünya devlerinden daha gelişmiş bir ülkeyiz!' demek, çok yanlış.  Hayal dahi olsa hedeflerin illaki planlaması ve onların 'gerçekçi' zemine oturtmak şart.  Aksi takdirde sadece kendimizi avutmadan öteye gidemeyiz.
İkisi de yeni: Trabzonspor stadı ve İstanbul 3. hava limanı arasındaki benzerlik, aslında 'taşıma su ile değirmen pek dönmez' misali, yaşam merkezlerinden uzakta yapılı devasa projeler 'ruh eksikliği' yüzünden batmaya mecburdur.
Uzun seneler yaşadığım, kızımın halen okula gittiği, Futbol beşiği – Londra ingiltere, çoğumuzun tanıdığı: 1893 yılında kurulu – dünyada 6. Arsenal (1),  Chelsea (2), Crystal Palace (3), Fulham (4), Tottenham Hotspur (5), West Ham United (6), Brentford (7), Millwall (8), Queens Park Rangers (9) ... gibi, izleyicilerin çocukluktan beri yakın takibe aldıkları - yaya gidebildikleri – her yanı iyi  değerlendirilmiş, çevreye büyük katma değeri olan, yenilenmiş 1889 – 1908 yıllarında inşa edilmiş 'mahalle' statları ile ünlü 'dev' kulüplere ev sahipliği yapar.
Avni Aker stadı bir ruhtu, çoğumuzun dile getirmekten artık korktuğu 2011 Kupası çalınmış yöresel tek değerimiz Trabzonspor, saat başına hesap edilişinde, maalesef 363 günü atıl, etrafında yaşam olmayan, yaya gidilemeyecek kadar şehir merkezinden, etrafından uzak - hayat olmayan ölü, üstüne üstlük, dünya parayla - deniz doldurularak bizden koparılırcasına, tarzı çok yakında demode olmaya namzet 'mikado – simetrik Japon kağıtla yapılı el sanatı' gibi, sanki Trabzon ve geleceğine yapılmış 'günah' gibi en büyük zarar projedir.  Tıpkı: her yenisi, daha büyüğü yapıldığında 'hadi birazda oraya takılalım' denen 'albenisi geçici' AVM benzeri projeler gibi, her ziyaret edenin illaki tarihi dokusunu görmek istediği – her zaman değerli 'şehir merkezi' yerine, illaki geçici 'boşa harcanan' zaman ve vergilerimizle - toplumun cebinde çıkan, sonu hüsran – yöreye yapılmış en büyük yanlışlardan biridir.    
 Keza 3. İstanbul Havalimanı diğer büyük dünya hava limanları ile karşılaştırılınca benzer durum ortaya çıkıyor. Kaldı ki: hava limanları, öncelikle kent merkezine kolay ulaşım, olası: doğal afet, epidemi, savunma ve terör vs., için 'riski bölme' adına, aynı şehirdeki değişik hava limanları alternatifi, çevreye katkısı, emlak fiyatlarını sabitleme gibi stratejik planlamalar gerektiren çok önemli projelerdir. Öyle ki, bir uçak düşürme hadisesinde kaybettiğim milyonlarca Rus turisti gibi, her gün başka taraflarla kutuplaşan Araplarla – herhangi bir nedenle papaz olursak, öncelikle artık tek geçim kaynağı Araplar olan Trabzon, Allah korusun ekonomik olarak çökebilir.
Şehirlere göre 2017 dünyanın en büyük hava limanları.
Londra: 168 Milyon yolcu (Heathrow: 78, Gatwick: 43, Stansted: 24, Luton: 15, City: 5),
Tokyo: 120 Milyon (Haneda Airport: 85,408,975, Narita: 34.751.221)
Atlanta USA: 103,902,992
Paris: 102 Milyon (CDG 69,471,442, Paris-Orly 32,642,475)
Shanghai 101 Milyon:  Pudong International Airport: 70,001,237, Hongqiao: 31.008.927) Istanbul: 100 Milyon (Atatürk: 63,872,283, Sabiha Gökçen: 30.309.211)
Beijing Çin: 95,786,442 (hemen yanında 3 tane daha var)
Dubai Airport: 88,242,099
Los Angeles Airport: 84,557,968
O’Hare, Chicago: 79,828,183
Hong Kong: 72,663,955
Amsterdam Schiphol: 68,515,425
Sonuç: İlave 48 milyonluk kapasitesi ile 2019 da dünyanın en büyüğü olacak Shanghai ve her gün her biri yılda %3 - %5.5 büyüyen dünya genelinde uluslararası hava limanları, özellikle yolcu kadar 'cargo' konusunda önem taşıyan ticari yönü ile yaşam ve iş merkezlerine yakın olmak mecburiyeti ile büyük şehirler değişik hava limanlarına 'daha kolay' ulaşım, kontrol ve ekonomik dengeleme amaçla 'mevcudu büyültme' tercihlidir ve maalesef bu gerçekler 3. İstanbul hava limanı için inkar edilmiştir.
Keza, şayet çevreye saygı ile yönetilen ciddi belediyelere sahip olsaydık, artık dünyada son 25 yılın 'en çarpık kentleşmeleri' diye üniversitelerde 'ders' olarak okutulmazdık (maalesef Trabzon ilk sırada).

 

Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.