• BIST 110.932
  • Altın 175,230
  • Dolar 4,0581
  • Euro 4,9812
  • Trabzon 12 °C

Trabzon’un “YETİM” tersanesi

Eray Altındaş

Sevgili okurlar neden böyle bir başlıkla karşınıza geldiğimi yazımı okuduğunuzda anlayacaksınız. Ama önce sizlere bir hatırlatmada bulunmak istiyorum… Bundan hemen,  hemen iki ay önce bu adada “Sayın Soylu içiniz hiç mi sızlamıyor?” diye bir yazı paylaşmıştım.

Üzerinden onca zaman geçmesine rağmen ne yazık ki o yazıma bir cevap gelmedi. Anlaşılan bu şehirde olup bitenler Sayın bakanın çok da umurunda değil! Olsun Soylu’nun dikkatini çekene dek biz yazmaya devam edeceğiz!

Neden bahsetmek istediğimi merak ettiğinizi biliyorum.

Bir zamanlar büyük umutlarla 50 milyon lira harcanarak Sürmene’de denizi karaya çeviren  geleceğin çekim merkezi olacağı söylenen dolgu alanından ve onun üzerinde bugün “Yetim kalmış” tersaneden bahsediyorum…

Hatırlayacaksınız zamanın Bayındırlık ve İskan bakanı Faruk Özak, ilk dönemlerinde Trabzon’da oradan oraya temel atmak için adeta sprinter bir yapıya bürünmüştü. O dönem temel üstüne temel atılıyordu. Trabzon bölgenin çekim merkezi olacak deniyordu. İşte Sürmene’deki dolgu alanı da o günlerin eseri!

***

Yine anımsayacaksınızdır… Temel atma töreninde Özak, “Sürmene’de yapılacak olan tersane sayesinde Trabzon büyümede ivme kazanacak” diyordu. Hatta tersanenin devreye girmesi sonucunda en az 5 bin kişinin iş sahibi olacağına dair cafcaflı söyler havalarda uçuyordu.  

Yaşanan hayal kırıklığından sonra büyük umutlarla doldurulan Sürmene’deki alan tersanelerin çok karlı bir yatırım olmadığı gerekçesiyle bir anda “gözden” düştü. Beş bin kişi çalışacak denen yerde bu gün 500 kişi bile yok!

Daha sonra dolgu alanının Lojistik üs olacağı davul zurna ile duyuruldu…

Ancak ne hikmetse Sürmene’ye kurulması düşünülen Lojistik üs bir gecede “Ankara’da dayısı olan” Rize’nin sınırları içine sessiz sedasız ışınlandı!

Lojistik merkez elden gidince; tıpkı “çirkin sen burada dur güzel olmazsa tekrar sana dönerim” misali gemi yapımı kar etmiyor diyenler tornistan ettiler. Milletin aklıyla alay edercesine yeniden tersanede karar kıldılar.

Şimdi diyeceksiniz ki, “Ne var bunda, yeter ki, ölü rahmet bulsun”…

Evet ortada bir “cenaze” var. Ama ne yazık ki “ölünün” sahibi yok! Birilerinin gelip bir omuz vermesi gerekiyor. Ancak “garanti” olmayınca kimse el atmıyor!

***

 

Sevgili okurlar bu yazıyı kaleme almadan önce tersanelerin şu anki durumu hakkında ufak bir araştırma yaptım. Bu alanda alın teri dökenlerin bilgisine başvurdum. Doğrusunu isterseniz duyduklarım karşısında şok yaşadım. Türkiye’de bu işin kaymağının yenilen yeri olarak bilinen Tuzla’da bile işler iç acıcı değil. İddialara göre 85 bin çalışandan kala kala 15 bin kişinin kaldığı söyleniyor.

Altını çizmek istediğim şu…

Bu gün Sürmene’de kurulan tersane tıpkı “cami avlusuna bırakılmış bebek” gibi birilerini sahiplenmesini bekliyor. Tersanenin ayağa kalkması için “Devlet baba” otoyollarda, köprülerde ve havalimanlarında olduğu gibi burada da “garantör olup” mutlaka elini taşın altına sokmalı.

Bu bağlamda, Sürmene’deki alanın “Ölü bir yatırım” görüntüsünden kurtulması ve tersanenin çalışması için başta yerli iş adamları teşvik edilip projesi olanlara garanti verilmeli. Bu yapılamıyorsa Deniz Kuvvetlerinin ihtiyacı olan gemi veya hücum botlarının kızağa konulması sağlanmalı.

Netice-i kelam…

Faruk Özak’ın dediği gibi “14 yıldır Trabzon büyük yatırımlardan nasiplenemedi”… Hiç değilse bu sefer  “yetimin başını okşayın” da bu şehrin yüzü gülsün!

 

OFG’ye önerim limanı da taşıyın…

Trabzon’un en büyük sorunu ne diye soracak olursanız hiç kuşkusuz birinci sırada işsizlik, ikinci sırada ise her gün biraz daha çekilmez bir hal alan Trafik çilesi.

İşsizlik devleti yönetenlerin halletmesi gereken konu…

Ama bu kadim şehrin trafik sorununu çözmek devletten önce seçilmiş ve atanmış yereldekilerin görevi. Bunun içinde en başta trafikten yaka silken Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu’na iş düşüyor. Öncelikle Trabzon için olmazsa olmaz olan Güney Çevre Yolu Projesi vakit kaybetmeden hayata geçirilmeli.

Trafiği rahatlatacak bir başka proje ise; bu gün şehrin göbeği sayılacak yerde bulunan limanın tıpkı çimento fabrikası gibi daha uygun bir yere taşınması da bir başka çözüm yolu…

Peki neresi diyecek olursanız…

Sürmene‘deki dolgu alanı liman için biçilmiş kaftan…

Böylece Tır ve büyük tonajlı kamyonlar da şehir trafiğinden uzaklaşır. Hem de Trabzon’a  vaat edilenler hayata gecene kadar şehir nefes alır! Bu öneriyi yabana atmayın bir düşünün!

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Kuzey Ekspres | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.