04.08.2021, 08:36

ARSİN YATIRIM ADASI VE BİLGİ PAYLAŞIMI

İlk etapta 7000 sonra ise 15000 kişiye iş istihdamı sağlayacağı söylenen Arsin Yatırım Adası Projesi’nin Trabzon için heyecan yaratacağı bir gerçektir.

Trabzon’da birkaç kez deniz dolgusu gerçekleştirilmiştir. Bugüne kadar kıyı peyzaj düzenlemesi ve yol projesi adı altında yapılan deniz dolguları üst yapılaşma olarak ilk kez Akyazı’da karşımıza çıkmıştır. Akyazı deniz dolgusunun bir bölümü zaman içinde ne ve nasıl olduysa spor kompleksine evrilmiş ve üzerine Akyazı Stadı yapılmıştı. Bugünlerde dolgunun diğer bölümünde şehir hastanesi planlanmaktadır. Akyazı ile başlayan dolgu üstü yapılaşma belli ki Arsin Yatırım Adası ile devam edecektir.

Belli ki gelişen kentleşme, artan nüfus, genişleyen ekonomik istihdam ihtiyacı, sınırlı ve pahalı toprak envanteri kimileri için denize doğru büyümeyi hedef haline getirmektedir. Peki bu doğru mudur? Dolguların üst yapılaşmaya da ev sahipliği yapması doğru bir tercih midir?

Gelecek planlamalarını realistik bir projeksiyonla yapan gelişmiş ülkelerin deniz dolgusuna başvurmuş olmaları görülmedik bir uygulama değildir. Önemli olan bu ülkelerin hangi değerlerinden feragat ettikleridir. İnsana ve doğaya saygı duyan bir ülkenin herhangi bir değerinden feragat etmiş olması pek inandırıcı değildir. Mesela Japonya’da Osaka Körfezi’nde inşa edilen Kansai Havalimanı deniz dolgusu olarak yapılmıştır ama Japonya’nın çevreye duyarlı bir ada ve deniz ülkesi olması gerçeği hâlâ gün gibi ortada durmaktadır. Tıpkı Akyazı Dolgusu’nun Trabzon’un tek doğal körfezini yok ettiği gerçeği gibi.

Şimdi sıra Arsin’e gelmiştir. 2.771.313,3 m2 bir dolgu sözkonusudur. Hani neredeyse Arsin İlçesi’ni denizden görülmeyecek bir kimliğe kavuşturacak dolgu projeden bahsedilmektedir. Toplam kapalı alan miktarı 1.578.600 m2dir.Çok ciddi ve büyük bir projedir. Bu projenin hangi altyapıyla hangi gelecek projeksiyonuyla ele alındığına vakıf değiliz. Yani Trabzon’un gelecek planlamasında hangi sektörler, neden yer alacaktır bilmiyoruz. Ama projeyle ilgili olarak pek çok toplantı yapıldığını biliyoruz. Bu toplantılara Ticaret ve Sanayi Odası dışında hiçbir meslek odasının davet edilmediğini de biliyoruz. TMMOB bir kez proje sahibi sıfatıyla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından davet edilmiştir o kadar. Ama kıyılar, kentler devletindir. Dolayısıyla konu devletin ev sahipliğinde diğer ilgili meslek odalarıyla enine boyuna asla tartışılmamıştır.

Oysa ekonominin yanında çevresel etkilerin, jeolojik yapının, jeofizik dengenin, jeodezik kurgunun, statik hesabın, mimari değerlerin, şehircilik planlamanın kamuoyu önünde tartışıldığı bir proje ne kadar şık olurdu. Ama meseleye hep ekonomik bakıldı. Ekonominin olduğu yerde diğer değerler yok sayıldı.

Bir kez daha anlaşılmıştır ki kıyılarımızın gelecek kuşaklara aktarımının garantisi kesinlikle yoktur. Kıyı kenar çizgisi ve ÇED basit bir bürokratik teferruattır.

Yorumlar (0)
25
açık
Namaz Vakti 19 Eylül 2021
İmsak 04:33
Güneş 05:59
Öğle 12:20
İkindi 15:47
Akşam 18:32
Yatsı 19:52