Av.Çağla Yavuz Uzun

Av.Çağla Yavuz Uzun

AYIPLI HİZMET- TÜKETİCİNİN SEÇİMLİK HAKLARI

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un (TKHK) 13. maddesinde “ayıplı hizmet” tanımı şu şekilde yapılmıştır; “Ayıplı hizmet, sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir.

Hizmet sağlayıcısı tarafından bildirilen, internet portalında veya reklam ve ilanlarında yer alan özellikleri taşımayan ya da yararlanma amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler ayıplıdır.” Hizmetin zamanında gerçekleşmemesi, kararlaştırılan nitelikte olmaması ayıp türlerine örnektir.

Kanun, tüketicinin haklarını korumak açısından hizmetin ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketiciye seçimlik haklar tanımıştır. Tüketici; hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini kullanabilir. Sağlayıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar sağlayıcı tarafından karşılanır. (TKHK m.15/1). Tüketici seçimlik haklarından birini kullanırken, hakkaniyete uygun ve kendisi açısından faydalı olan hakkını kullanmalıdır.

Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin sağlayıcı için orantısız güçlüklere neden olması hâlinde tüketici bu hakları kullanamaz. Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden indirim yapılan tutar derhâl tüketiciye iade edilir. Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin seçildiği hâllerde, hizmetin niteliği ve tüketicinin bu hizmetten yararlanma amacı göz önünde bulundurularak, makul sayılabilecek bir sürede ve tüketici için ciddi sorunlar doğurmayacak şekilde bu talep sağlayıcı tarafından yerine getirilir. Her hâlükârda bu süre talebin sağlayıcıya yöneltilmesinden itibaren otuz iş gününü geçemez. Aksi takdirde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir (TKHK m. 15/2,3,4). Bu seçimlik haklar ile birlikte tüketici maddi veya manevi bir zarara uğramış ise Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca ayrıca tazminat talep edebilecektir.

Kanun, ayıplı hizmete ilişkin başvurularda zamanaşımı süresi öngörmüştür. Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği durumlarda, ayıplı hizmetten sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, hizmetin ifasından itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Ancak, ayıp ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz ve tüketici herhangi bir zamanaşımı süresi kısıtlaması olmadan dava açabilir.

***

KAYNAKLAR

Hasan Can Çağlayan, Ayıplı Hizmetten Doğan Sorumluluk ve Seçimlik Haklar, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, S:7,2016.  

avcaglayavuz@gmail.com

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Haber yorum bölümünde Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.