24.11.2021, 10:13

B PLANIMIZ YOKTUR

Geçen hafta Çömlekçi Tüneli'nde trafik kazası meydana gelmiş ve devlet sahil yolu yoğunluktan kilitlenmişti. Bu arada trafikte mahsur kalan bir mimar ağabeyimiz bir hışımla beni aradı; "İyi dinle, bak ne haldeyiz" dedi ve anlattı. 155 Acil çağrı merkezini aramış ağabeyimiz. Trafiğin kilitlendiğini haber vermiş, ne yapıldığını sorgulamış. Görevli kadın kendisini trafik şubeye aktarmış. Ağabeyimiz polis memuruna "Kardeş bu yol yine kilitlendi. Yaprak kıpırdamıyor. Bu yolun sahibi kim? Ne yapılıyor?" diye konuşunca polis memuru da "Ne yapalım yani şimdi size yol mu yapacağız" mealinde bir cevap vermiş.

Allah göstermesin diye dua ediyoruz ama hemen hemen her hafta birkaç defa aynı manzaraya şahit oluyoruz. Temel'in yerde muz kabuğu gördüğünde "Aha yine düşecuk" dediği gibi her hafta göz göre göre "Aha yine kilitleneceğiz" demekteyiz. Çünkü Trabzon'un uluslararası devlet karayolunun bir alternatifi yoktur.

Yukarıda polis memurunun verdiği cevap aslında bir gerçeğin göstergesidir. Yıllar önce Sarp Samsun Bölünmüş Yolu planlandığında mevcut trafik problemlerinin de ortadan kalkacağı iddia edilmişti. Ama mimarlar odası dahil birçok meslek odası konunun çok iç açıcı olmadığını yolun gelecekteki kent içi ve kent dışı trafiği kaldıramayacağını beyan etmişti. Evet bugün şehirlerarasında belki rahat bir yolculuk imkânı sunmaktadır ama kriz anında alternatifinin ve by pas imkânının olmaması ilgili meslek odalarını haklı çıkarmıştır. Konu yol yapmak değil de doğru yerde doğru yolu yapmak olarak ele alınsaydı bugün birçok sorunu yaşamıyor olacaktık.

Tanjant Yolu açıldığında planlama tarihinin üzerinden neredeyse 35 sene geçmişti.  Kanuni Bulvarı planlanalı 30 sene oldu inşaatı ve bürokratik işlemleri hâlâ devam etmektedir. Ayrıca fiziki olarak şehir içi geçişi midir yoksa devlet karayolu mudur anlaşılamamaktadır. Yayayı dışlayan bir anlayışa sahiptir. Güney Çevre yolu fikri uzun yıllardır konuşulmaktadır. Trabzon'u doğu batı aksında kat eden geniş yollarla, bunları denize doğru dik kesen ara bulvarlar Lambert'ten bugüne tartışılmaktadır. Ancak Güney Çevre Yolu'na hala sıra gelememiştir. Bugün başlansa nereden baksanız en iyi ihtimalle 10 yıl sürecek bir yolun planlaması nasıl hangi istatistiki bilgilere göre yapılacaktır önem arz etmektedir.

Evet elbette salt yol yapmak çözüm değildir. Konu bir planlama meselesidir. Planlamanın alt disiplinleri vardır. Bu disiplinleri koordine eden temel mesele de hedeftir. Hedefin mevcut Sarp-Samsun yolunda tutmadığı aşikardır. Doğrusu şöyle olmalıydı; Samsun-Sarp yoluyla Trabzon Güney Çevre Yolu'da planlama ve inşaat kapsamına alınmalıydı. Bugün insanlar her iki yolu da kullanıyor olacaktı. Devletin görevlerinden biri vatandaşa seçenekler sunmaktır. Bu seçenekler Ordu, Perşembe ve Ünye'de sunulmuştur.

Seçenekler krizlerde B planlarına imkân tanımaktadır. Devlet Karayolu’nun B Planı yoktur. Tanjant mevcut haliyle kapasite sorunu yaşarken bir B planına ev sahipliği yapabileceği çok gerçekçi değildir.

Yorumlar (1)
Metin 1 hafta önce
Sanki sahil yolu kapansa B Plani varmiymis.
Nekadar Sehirin kültürünü disari güzel yansitirsak güzeldir.Buda bu sehrin yöneten veya yönetemeyenlerin Beceriliklerini ön Plana çikartir.Ye iç devret....
Namaz Vakti 03 Aralık 2021
İmsak 05:51
Güneş 07:22
Öğle 12:16
İkindi 14:39
Akşam 17:00
Yatsı 18:26
12
açık