Ballı ihaleye açıklama!

  Trabzon Büyükşehir Belediyesinde, Aralık 2018 yılında yapılan kiralık araç ihalesine, Valiliğin soruşturma izni verdiğini yazmıştık.
  Dün, ihale komisyonu üyelerinden biri ve işi alan firma yetkilisi aradı. İhalede 104 aracın aynı bedelle kiralanmadığını söylediler. Ankara’dan arayan firma yetkilisi, Trabzon Büyükşehir Belediyesindeki araçlarının toplam piyasa değerinin 14 milyon lira civarında olduğunu, firma olarak açılan ihaleye teklif verdiklerini ve henüz de hak ediş alamadıklarını kaydetti. İhaleyi yapan ekipten biri de, gayrı resmi bir iş yapmadıklarını iddia etti. Açıklamaları diğer sayfalarımızda okuyabilirsiniz.
balli-ihaleye.jpgKuzey Ekspres, Büyükşehir Belediyesi teftiş kurulu başkan vekili ve Valilik il idare kurulunun, taraflara gönderdiği metni haber yaptı. Metinde şu kadar araç şu fiyatla şu kadarı şu fiyatla diye bir ibare yer almadı ancak, binek araç denildi.
Bizim hesaplamalarımızda kiralık araçların yıllık tutarı yüksek yazılmış olabilir. Sonuçta, Büyükşehir Belediyesi yaklaşık 40 aracın her birini 7 bin lira civarında bir bedelle kiraladı. Aylık 7 bin lira iyi para! Yıllık 84 bin lira! Firmanın Büyükşehir Belediyesine aylık kestiği fatura 460 bin lira. Yıllık yaklaşık 5.5 milyon lira.  
Bu arada olayın bir başka boyutu da; Büyükşehir belediyesi geçen yılda aynı firmadan kiralama yapmış. Söylenenlere bakılırsa geçen yıl şoförlü kiralama yapılmış. Taşeron şoförler kadroya geçince, bu sefer araç kiralanmış. Bir önceki yıl da aynı firmanın mı yoksa başka bir firmanın mı araç kiraladığını bilmiyoruz. Olay, bundan sonra yargıya intikal ettiğinden, yorum yapmayacağız. Taraflar, gerekçeleriyle birlikte kendilerini savunacaklar. 

İstasyon gelirleri personele
Kadir Özcan tesisleri altyapıya!

  Trabzon Ortahisar Belediyesi, Trabzonspora destek vermek amacıyla Çukurçayır  Belediye binasını ve arsasını Trabzonspor’a verme kararı almış. Arsanın yanında hazineye ait küçük bir parsel de bu alana katılacakmış.
Çukurçayır mahallesindeki, bir akaryakıt istasyonundan Trabzonspor nasıl para kazanabilir. Kazandığı para ‘delik’ kapatır mı? Delik kapatmaz!
İşin uzmanı bir akaryakıt istasyonu sahibi şu bilgileri verdi;
istasyon-(1).jpg  ‘Trabzonspor, akaryakıt şirketlerinden ya peşin para alır ya da aylık kira. Mesela A firmaya, 10 yıllığına kiraya vermiş olsun. Peşin faraza 5 veya 10 milyon alır. İstasyonun işletmesini firmaya bırakır. Firmada ya kendi işletir ya da kendi ürününü satacak kişiye kiralar. Veya Trabzonspor, ‘parayı peşin istemiyorum’ diyebilir. Bu durumda 10 yıllık kira bedeli daha yüksek olur. Kira tutarını peyderpey alır.’
Trabzonspor sonuçta istasyon işinden başlangıçta para kazanır. Ancak 10 yıl süresince o istasyondan kasasına para girmez.
  Trabzonspor’un Çukurçayır’daki akaryakıt istasyonundan 10 yılda elde edeceği para, personelin bir yıllık giderinin en fazla yarısını karşılamış olur. O kadar!  
Trabzonspor’da akaryakıt istasyonları hakkında bizlerde kat kat bilgi sahibi işi bilen bir yönetici var. 2. Başkan Ertuğrul Doğan ve eski yöneticilerden akaryakıt istasyonu sahibi olanlar varken bizim bu konuda görüş belirtmemiz yanlış olur.
Biz en fazla şunu söyleyebiliriz; Trabzon’da iki, İstanbul’da bir istasyonu aynı firmaya tefe-tüfe artışıyla kira bedellerini 6 aylık dönemlerde almak şartıyla daha yüksek bedelle verebilirsiniz. Bu yolla, 
Trabzonspor hiç değilse personelin maaşını karşılar. Bu arada fazla personel de belediyelere vs. gönderilir ve mağdur edilmez. 

***
  Trabzonspor’un bize göre yapacağı ikinci iş, sahildeki Kadir Özcan tesislerinin kullanım hakkını 25 veya 49 yıllığına devir almak. Sonra bu tesisleri, bir sağlık kuruluşuna özellikle de fizik tedavi merkezi olarak kiraya vermektir. Yıldızlı’daki Medikal Park’ın binasının yıllık kirası 5 milyon lira civarında. Trabzonspor, ismini de vermek şartıyla Kadir Özcan tesislerindeki binadan yılda 7-8 milyon lira kazanır. Bu para da altyapının giderini karşılar. Kadir Özcan tesisleri de, Akyazı stadının altına taşınır. Akyazı stadının altında tesis ve ofis olacak binlerce metrekarelik alan var. Stadın bitişiğinde de idman yapılacak sahalar. 

Beşikdüzü’ndeki ölü yatırım!

  besikduzu-003.jpgPazar günü Beşikdüzü’nde idik. Yaz mevsimi ve günlerden Pazar olması nedeniyle ilçe boşalmıştı. İlk durağımız Beşikdüzü merkezde sahil yolu bitişiğindeki teleferik kalkış noktası idi. Kalkış merkezinde in-cin top oynuyor. Bilet gişesi önünde genç bir kadın ve bir de delikanlı. Yan tarafta, çalışan üç beş inşaat işçisi… Gence, ‘teleferik çalışıyor mu?’ diye sorduk, ‘Evet’ cevabını aldık. Binen olmadığı için bizde binmedik. 
  Geçen yıl hemen hemen aynı dönemde Ordu’ya gitmiştik. Ordu kent merkezi ile Boztepe arasına kurulan teleferiğe binmek için insanlar kuyrukta. Teleferiğin vagonlarının biri gidiyor biri geliyordu. Boztepe’ye çıkanlar orada piknik yapıyor, restoranlarda yiyor içiyor. Otelde kalıyor vs… Veya zirveden Ordu’yu seyrediyor.
Beşikdüzü’ndeki teleferik hattı için milyonlarca lira para harcandı. Bu tür tesisler yapılırken, bu işin fizibilite çalışması yapılmaz mı? Bu tesis kaç yılda kendini amorte eder, yaz-kış çalışır mı? İlçeye ne katkı sağlar? Bize göre bunların hiçbiri hesaplanmamış. Teleferikle Beşikdağı’na çıktık diyelim… Peki orada ne yapacağız. Restoran, eğlence, dinlenme mekanları mı var? Yok. Olsa da oraya kimler gidebilir.  
Beşikdüzü eski belediye başkanı Orhan Bıçakçıoğlu, fizibilitesini vs. yaptırmadan milyonlarca lira parayı teleferiğe gömmüş. Belediyeyi borçlandırmış, Kendisinden sonra gelen belediye başkanını da sıkıntıya sokmuş.  

***************

  İsmail Küçükkaya'nın sunuculuğunu yaptığı bu tatsız programın diğer bir sonucu şudur. Ülke yarı diktatörlükle yönetilmektedir. Öyle iktidarın İstanbul belediye başkan adayına karşı ana akım medyada ileri geri konuşamazsınız, istediğiniz soruları soramazsınız. Koşullar Binali Yıldırım'ın pasif karakteri için olabildiğince stabil hale getirilmişti.
Programdaki genel psikoloji, izleyiciler için hissedilen tatsızlık bu siyasal bastırılmışlıkla alakalıydı. 
(Metin Kondel)

Önceki ve Sonraki Yazılar