Dolmuşçunun fendi Belediyeyi yendi mi!?

   Trabzon’da dünden bugüne kangren olmuş ve bir türlü çözülemeyen onca sorundan biri, Ortahisar ilçesi şehir içi ulaşım sistemi! Ortahisar’da geçmişte yolcu taşımacılığı önceleri merkezden yakın köylere yapılırdı. Taksim-Soğuksu, Taksim- Zafanos, Taksim-Argalya (Uğurlu) gibi… Rahmetli dedemin de 1940’lı yılların sonunda Taksim-Argalya arasında çalışan Ford otobüsü vardı. Bir süre çalıştırdı sonra otobüsü sattı. Sonraları belediye, Yenimahalle-Taksim ve Değirmendere güzergahında otobüs seferi koymuştu. Otobüslerin arka kapısının önünde biletçi vardı. Otobüslere biletsiz binenlerde az değildi. Bazı duraklarda kontrol memurları otobüslere biner, bilet kontrolü yaparlardı. Bilet kontolünü yapan isimlerden biri Sotkalı Yaşar Agaydı. Göz açtırmazdı. Yaşar Aga kimsenin gözünün yaşına bakmaz, biletsizleri otobüsten indirirdi! 
 
Trabzon’da bir taksi ile yolcu taşımacılığı vardı. 1920’li yıllarda taksilerin ilk durakları, depoları Maraş Caddesinde bugünkü Akbank’ın yerinde idi. Taksiler genellikle, İstanbul’dan gemi ile Trabzon’a gelenleri, doğu vilayetlerine getirirdi. Sonraları taksi durakları Meydan parkının çevresi ve Atapark oldu. Galiba kentte bir iki durak daha vardı. Taksiler, çoğu zaman 4-5 yolcu bulduklarında hareket ederlerdi. En işlek hat da Taksim-Değirmende hattı idi. Değirmendere’de Fiskobirlik, Et- Balık Kurumu, Çimento fabrikası vardı. Bir de Maçka ve doğu ilçelerinden gelenler önemli bir yekün teşkil ediyordu. Sonra taksilerin bir kısmı 1970’li yıllarda şehir içi dolmuş taksi olarak çalışmaya başladı. Atatürk Alanı çevresi, Yeşilyurt Otelinin önü açık dolmuş taksi otogarı olmuştu! 80’li yıllarda kent içinde dolmuş taksi sayısı bin beş yüzü aşmıştı. Atatürk Alanı çevresi, Maraş Caddesi, Uzun Sokak, Hindistan-Pakistan sokaklarına dönmüştü. Ard arda dizilen dolmuş taksiler, birer ikişer kişiyle dönüp duruyordu. O tarihlerde trafik müdürü Muharrem Lafçı idi. Şoförler Odası Başkanı da Ali Hacısalihoğlu… Muharrem Lafçı, plaka tahditi getirilmesini önerdi ve bu kabul edildi. Plakalar değerlenmeye başladı. Yeni duraklar açıldı vb.
Trabzon şehir içi trafiği tam anlamıyla içinden çıkılmaz durumda idi. Vali Adil Yazar, Belediye Başkanı Asım Aykan, Emniyet Müdürü Zeynel Abidin Ayhan’dı… Adil Yazar, dolmuş taksilerin üçünün birleşip 17-18 kişilik minibüs haline getirilmesini bu yolla taksi sayısının üçte iki azalacağını ve trafiğin de rahatlayacağını önerdi. Şoförler Odası ve dolmuşçular bu öneriye karşı çıktılar. Dolmuş taksicilerin tepkisine rağmen iki taksi plakasının ortaklığıyla ile 9-10 kişilik minibüs sistemi kabul edildi. Dolmuş taksi sayısı bir anda 1700’lerden 750-800’lere düştü.

  Bu arada bir de S ve M plakası verilmeye başlandı. Merkezden ilçelere yolcu taşıyan minibüslere M, merkezden köylere yolcu taşıyanlara S plakası verildi... Ki, bu minibüslerin bir bölümü daha önce normal plaka ile yolcu taşıyorlardı. S ve M plakalı minibüsler hatlarının dışında öğrenci, memur vs. taşımacılığına da başladı. Bu plakalara da tahdit getirildi. Şu anda S ve M plaka sayısı binlerle ifade ediliyor. 
Ve işin ilginç yanı bildiğimiz kadarıyla bir ikisi hariç dolmuş duraklarının yeri, yol kenarları, apartman önleri. Durakların merkezleri, KTÜ dolmuş durağı dışında hepsi belediyenin, hazinenin yani kamunun. Bu dolmuşlar işgal ettikleri bu alanlar için kira vs. de vermiyorlar.   
                                              ***********

   Yerel yönetimler, su, altyapı, imar vs. konularında olduğu gibi ulaşımdan da sorumludur. Önceki başkan Orhan Gümrükçüoğlu’nun onca yanlış işin yanı sıra birkaç doğrusu da vardı. Bunlardan biri Atatürk Alanı çevresindeki dolmuş duraklarını kaldırması ve o alanı halka açmasıydı. Ondan önceki başkan Volkan Canalioğlu, dolmuşçuların karşı olmasına rağmen bizim gibi çoklarının desteğiyle Uzunsokağı trafiğe kapatmıştı.
   Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlu da, Trabzon’da palyatif tedbir ve uygulamalarla bugünlere gelen dolmuş sistemine çekidüzen vermek için kolları sıvamıştı. 
 
Ancak, başkan iş çok dallandırdı. Halk değil, minibüslerini kiraya veren ve minibüsleri kiralık olarak kullananlar ve Şoförler odası öne çıktı. Avrupa ülkelerinin hiçbirinde, hiçbir belediye başkanı şehir içi trafik düzenlemesini şoförlerin taleplerine uygun olarak yerine getirmez.  Belediyeler, uzmanlarıyla işin planlamasını yapar, projesini hazırlar ve uygular.
                                                    *********

   Trabzon’un ve sahildeki ilçelerin kuzeyi deniz! Şehir, doğu-batı ve güney istikametine büyüyor.  Güneyi de üstelik engebeli ve dağlık. Nüfusu 300- 350 binlerde seyreden böyle bir kentte, raylı sistem kesinlikte işe yaramaz ve işlemez. 
Ne yapılmalı denirse; Bu kentte doğu-batı istikametinde, sahil, Tanjant ve ileride Kanuni Bulvarında metrobüs kapasitesinde otobüsle yolcu taşımacılığı olabilir. Bu araçların duraklarında da güneye minibüslerle yolcu taşınabilir. Mevcut iki minibüs bir minibüse dönüştürülür ve kapasiteleri de 20-22 kişilik olur, güzergah ve duraklar yeniden belirlenir. Duraklarda minibüsler değil yolcular bekler. Araçlar mahallelerdeki duraklardan tarifeli kalkış yapar. Dolmuşların kent merkezine girişi yasaklanır, Maraş Caddesi, çevredeki otoparklar nedeniyle tek şerit haline getirilir. Gazipaşa Caddesi-Boztepe güzergahı gidiş gelişli iki şerit olur. Ve bir dizi daha düzenleme yapılabilir.
Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlu, bu olaya artık noktayı koymalı…

                                                                                                   Hasan KURT

                                                     *************

Meral Akşener ve Trabzonspor!

meral-eksener.jpg  İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener, Türk futbolunda son dönemlerde yaşanan gelişmeler üzerine önceki gün farklı bir açıklama yapmıştı. Meral hanım; hükümeti, Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ı eleştirirken işin içine Trabzonspor’u da kattı. Kimileri Akşener’in açıklamasını FB’yi savunma olarak yorumladı.  Hatta yerel bir gazeteci, ‘Akşener’in Trabzonspor operasyonu’ başlıklı bir yazı yazdı.
   Trabzonspor’a dünden bugüne kimin, kimlerin, hangi kulüplerin ve siyasetçilerin operasyon çektiğini dünya alem biliyor. 2010-11 dosyası tozlu raflarda. Bu gün Akşener’in Trabzonspor’a operasyon çekecek ne gücü ne de etkinliği var.
Meral Akşener, dün yeni bir açıklama yaptı ve şöyle dedi:
   ‘
Benim konuşmam yeniden okunup dinlendiği zaman ne dediğim ortaya çıkar. Trabzonspor’un gayretlerini, mücadelesini bir tartışma konusu yapmayın. Yıllardır mücadele eden bir takımın kendi gayret ve mücadelesine gölge düşürmeyin dedim. Trabzonlular da Trabzonspor da benim bu dediğimi çok iyi anladılar. Ama ilginç bir şey oldu… Damat Beyin trolleri devreye girdi, konuyu sulandırmaya kalkıştılar ama benim söylediğim açıktır; spora hiçbir siyasetçi ben dahil karışmayın, taraftarları birbirinin karşısına dikmeyin. Orada insanlar sporun mutluluğu içerisinde biraz rahatlıyor, bu mutluluğu ortadan kaldırmayın. Trabzon sporun haklı mücadelesinin üzerine gölge düşürmeyin.”
                                                      ************  

    Koray Aydın’ın, Yavuz Ağıralioğlu’nun, Şükrü Kuleyin’in olduğu bir partiden ve o partinin genel başkanından Trabzonspor’a operasyon gelmez… Gelmeyeceğini de çokları bilir! Berat Albayrak’ın ve kardeşi Serhat Albayrak’ın Trabzonspor’a verdikleri destek de yok sayılamaz…
   Trabzonspor; geçmişteki başarılarının güce karşı direnmenin, mücadelenin yanı sıra siyasetin tüm renklerini, toplumun farklı kesimlerini bir araya getirdiği için büyük bir camiadır, büyük bir kulüptür. Trabzonspor siyaset üstü bir kurumdur. Bu böyle bilinmeli… 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.