GÖZÜMÜZÜN ÖNÜNDE YİTİP GİDEN TARİHİ YAPILAR

Şehrin merkezinde iki önemli bina.
Hem de  ikisi de tarihi tescilli bina...

Üstelik biri Trabzon'u üç kez ziyaret eden cumhuriyetimizin kurucusu  Mustafa Kemal Atatürk'ün  hatırasını taşıyor.
gozumuz-birinci-kisma.jpgYerini bilmeyenlere hatırlatalım… Tabakhane’yi bilirsiniz. Hemen Tabakhane yokuşunu çıkmaya başlayın. Yokuşu çıkıp şöyle bir nefeslendiğinizde sağ tarafınıza bakın. Orada kaderine terk edilmiş mahzun bir bina  göreceksiniz. O bina ki Türkocağı olarak hizmet vermiş.
Atatürk tarafından ziyaret edilmiş.
Nice çocuğun doğumuna, annelerin bakımına yönelik sağlık  hizmeti vermiş.
Ana çocuk sağlığı merkezi olmuş.
Ve şimdi terk edilmiş
Her geçen gün zarar görüyor.

Kent merkezinde olmasına rağmen ilgili ve yetkili hiçbir kurum ve kişinin el atmadığı bina öylesine kendi halinde kaldıkça  daha da yıpranacağı günü bekliyor.
Oysa o kadar zor mu restore edip fonksiyon vermek?
Sayın valimizin bu konuda hassas davranacağına inanıyorum.
Bir zamanlar kültürel etkinliklerin de yapıldığı bu binanın  restore edilip fonksiyon kazandırılması için zaman geçirmeden işe başlamak gerekiyor.
Yarına bırakılmasın. 
Yarın çok geç olabilir.

Bir sorum olacak. Bu binanın sorumlusu hangi kurumdur?
Neden ilgilenilmez?

                                                ***********

  Yine Uzunsokak’ta yani kent merkezinin tam ortasında bir binamız daha var.
O da tarihi tescilli yapı. Uzunsokoğa ayrı bir güzellik katıyor. Kostaki Konağı ile kentin silüetine tarihi bir anlam yükleyen bina, önceden uzun yıllar Adliye, en son da Ortahisar Kaymakamlığı olarak kullanıldı.
Şimdi orası da boş.
İlgi bekliyor.

Giderek solan o görkemli taş işçiliği ile Uzunsokağın simgesi olan yapı şimdi tarihi gozumuz-ikinci-kisma.jpgkimliğinden uzaklaşmanın hüznünü yaşıyor. 
Bina hangi kuruma  ne amaçla tahsis edilmiş?
Neden boş duruyor?
Tahsis edilen kurumun burası için bir planı var mı?
Varsa ne fonksiyon verilecek?
Restore edilmesi gerekiyor mu?
Kamuoyu merak ediyor.
İlgili kurumun kamuoyunu bilgilendirip gereğini yapmasını bekliyor.
Tarihi eser yapılara fonksiyon verilip nefes almasını sağlayamazsanız orda bina ile birlikte koca tarih de yok olup gider..
Böylesine özgün, kendi yüzyılının bütün mimari özelliğini taşıyan kent dokusunun vazgeçilmez  örneklerinden olan tarihi tescilli binalar sahip çıkacak yetkili/leri arıyor.

DOLMUŞTA  DEĞİŞEN NE OLDU?

  Bu konu çok tartışıldı. Bu hafta sonuçlandı. Beklenen değişim oldu mu?
Araç koltuk sayısının 12+1 olması sorunu çözdü mü?
tttttttttttttttttttttttttt.jpgAraçların  yaşı gençleşti. 0/3 yaş arası araçlarla mevcut minibüsler yer değiştirecek.
Beklentiye cevap verdi mi bu düzenleme?
Hayır.
Neydi beklenti?
Kartlı sistem.
Belirli indi bindi durakları.

Maraş caddesindeki yığılmanın giderilmesi.
Dolmuş sayısının azaltılıp hatlar arası mesafe/ücret dengesinin sağlanması.
Ama bir de üçlü ortaklığın Trabzon'da çok ta sağlıklı yürümeyeceği bir gerçeği var. Üçlü olmazsa ikili olabilirdi bu ortaklık.
Araçların hatlarını belirten yazıların bile okunamadığı mevcut minibüslerin yenilenmesini yine de olumlu bir gelişme sayabiliriz.
Ama değişen çok şey olmadığı da bir gerçek.
Trabzon halkı modern ulaşım araç ve sistemini hak etmiyor mu?
BÜYÜK HARFLERLE YAZALIM:
GÜNEY ÇEVRE YOLU OLMADAN KENT MERKEZİ RAHATLAMAZ.

UZUNSOKAK TRAFİĞE  AÇILSIN MI?
   Nerden çıktı şimdi bu dediğinizi duyar gibiyim.
Uzunsokak'ı bırakın Kunduracılar Caddesi'nin bile bir zamanlar trafiğe açık olduğunu biliyor musunuz?
uzunsokak-006.jpgUzunsokak trafiğe kapandı.
Halk o daracık sokakta araçların egzos dumanında boğulmadan yürümek için çaba gösterirken şimdi rahatça dolaşıp alışverişini yapıp kafelerinde oturup rahatça çayını yudumlayabilmektedir.
Eski kentlerde böyle sokaklar önemlidir.
Hayatın ritmi oralarda atar.
Paris öyledir mesela.
Bulvarlar, Caddeler, Meydanlar, Sokaklar, Arastalar.
Hepsi sosyal hayatın alanları olarak hizmet eder.
Bakın doğal süreç içinde Uzunsokak, araç trafiğine kapatıldıktan sonra  nasıl da dönüşüme  uğradı.
Kısmen trafiğe kapatılan meydan civarında da aynı değişimi görmek mümkün.
Yarın İYİ Kİ MARAŞ CADDESİ ARAÇ TRAFİĞİNE KAPATILDI  diyebilecek miyiz?
Trabzon'u baştan sona doğru yarım saatte yürüyebildiğimize göre nedir bu merkezdeki araç yoğunluğu?
Biraz da böyle düşünelim.

TARİHİ ÇEŞMELER HATIRLANDI

sssssssssssssssssssssss.jpg  Ortahisar Belediyesi güzel bir işe başladı.
Trabzon'un tarihi ile özdeşleşmiş ÇEŞMELER garip ve öksüz hallerinden kurtuluyor. Sokak çeşmeleri bir zamanlar her mahallenin her sokağın  başında ve meydanında vardı. Halk bu çeşmelerden yararlanır evlere su taşınırdı. Sadece insanlar değil diğer canlı dostlarımız da yazın sıcağında çeşmelerden susuzluklarını giderirlerdi. Hepsinin birer hayırseverleri vardı. Kitabelerinde yapılış tarihi hayırseverlerin isimlerinin yer aldığı çeşmeler sevimli mimari yapıları ile hem mahalleleri süsler hem de susuzluğu giderirdi.
Tarih ve kültürel konulara değer veren Ortahisar Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç'i tarihi çeşmeleri yeniden hayata kazandırma çalışmalarından ötürü kutluyorum.
İnanıyorum ki bu çalışmalar kentin  tarihi kimliğine çok önemli katkı katacaktır.

TRABZON ŞEHİDİNE AĞLADI
sehidimiz.jpgVatan evlatları vatan için toprağa düşüyor. 
Zordur bu coğrafyayı vatan yapmak. Yine daha zordur bu coğrafyada vatanı yaşatmak.
Yüzyıllardan bu yana varlığını sürdüren Türk Milleti yiğit evlâtları sayesinde bağımsız özgür bir devlete sahip olarak dünya Tarihindeki yerini hep korumuştur.
Vatan görevi geldiğinde hiç düşünmeden canı pahasına öne atılan bu milletin çocuklarından biri daha hemşehrimiz uzman çavuş KADİR TUNCER şehit oldu. 
sehidimiz1.jpgCenaze Namazı önceki gün mahşeri bir kalabalıkla İskenderpaşa Camiinde ikindi namazı sonrasında kılındı. Daha sonra şehitliğe defnedilen şehidimize ve cümle şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyoruz. Mekanı cennet olsun. Ailesi ve Türk Milleti'ne sabırlar diliyorum. 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar