Ulaşımda demiryolu payı artacak!

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda sunum yaptı.

Gündem 18.11.2021, 15:42 18.11.2021, 16:01
Ulaşımda demiryolu  payı artacak!

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Bakanlığın, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun 2021 yılı toplam bütçe ödeneğinin yaklaşık 71 milyar TL olarak öngörüldüğünü duyurdu.

Havayolu, karayolu ve denizyolu alanında Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) Modeli ile yapılan yatırımlara dikkati çeken Karaismailoğlu, “2024’te gelir-gider dengesi baş başa noktaya gelecektir. 2025’ten itibaren elde edeceğimiz gelirler, yapacağımız ödemelerin üzerinde olacaktır. Böylece ulaştırma sektörü genel olarak değerlendirildiğinde, KÖİ Modeli ile yapılan projeler özelinde net nakit akışı sağlanacak. Dolayısıyla, devletimiz ilave gelire kavuşmuş olacak” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak temel faaliyet alanının insan, yük ve veri hareketliliğini sağlamak olduğunu belirten Karaismailoğlu, buradaki ana hedefin hareketliliğin önündeki sınırları kaldırmak ve bütünsel kalkınmaya katkı sağlamak olduğunu kaydetti, bu amaç için mobilite, lojistik ve dijitalleşmeye odaklandıklarını söyledi.

1 trilyon 131 milyar tl yatırım

Bakanlığın faaliyet alanlarının tümünün Türkiye’nin bütünsel kalkınması için gereken altyapının temel ayaklarını oluşturduğunu anlatan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Bu sorumluluğumuzun farkında olarak, 2003 yılından bu yana, ulaşım ve iletişim alanında çok büyük ve önemli projeleri 1 trilyon 131 milyar 400 milyon TL yatırım yaparak hayata geçirdik. ‘Yol bizi nereye götürürse’ demedik, demiyoruz. Gideceğimiz yolu Türkiye’nin gelecek perspektiflerine göre çizerek, hedeflerimiz doğrultusunda cesur ve kararlı bir tavırla yürüyoruz” dedi.

Demiryolunun yatırımlarındaki payı 

“Yatırım harcamalarımızda yüzde 61’lik payla karayolu birinci sırada yer alıyor” diyen Karaismailoğlu,  “Demiryolunun 2013’te yüzde 33 olan yatırımlardaki payını, 2021 yılında yüzde 48‘e çıkardık. Bu oran, 2023’te yüzde 63,4 olacak. Yatırımların daha hızlı tamamlanarak vatandaşlarımızın hizmetine sunulabilmesi, bizim için son derece önemli.  O nedenle alternatif finansman kaynaklarını da değerlendiriyoruz. Bunun için özel sektörün dinamizmini de harekete geçirdik. Böylece toplam 301,7 milyar TL’lik Kamu-Özel İş Birliği projesini başlattık. Sözkonusu yatırımların yüzde 82’si tamamlandı. Yapımı devam eden Kamu Özel Sektör İş Birliği projeleri ile 30,3 milyar TL daha yatırımı ülkemize kazandırmayı hedefliyoruz. Yatırım portföyümüzde 481 proje var. Bu projelerimizin toplam büyüklüğü 743 milyar TL. Bunda yaklaşık 415 milyarlık nakdi gerçekleşme sağladık” değerlendirmesinde bulundu.

Demiryollarına 220,7 milyar tl yatırım

Demiryolu yatırımları hakkında da bilgi veren Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, şunları dile getirdi: “Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören ülkemizin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantajlara dönüşebilmesi için, yarım asrı aşan bir süre ihmal edilen demiryollarında yeni bir atılım başlattık. Multimodal taşımacılığın sağlanması amacıyla demiryollarımız yeni bir anlayışla ele alındı. Demiryollarımızı limanlara, havaalanlarına bağlıyoruz. Projelerimizle sadece doğu-batı hattında değil, kuzey-güney kıyılarımız arasında da demiryolu ulaşımını ekonomiye katkı sağlar hale getiriyoruz. Son 19 yılda demiryollarına toplam 220,7 milyar TL yatırım yaptık. Ülkemizi YHT işletmeciliği ile tanıştırdık. Bin 213 kilometre YHT hattı inşa ettik. Demiryolu ağımızı yüzde 17 artışla 12 bin 803 kilometreye ulaştırdık. Demiryolunda verimliliği ve güvenliği artırmak üzere sinyalli hatlarımızı yüzde 172; elektrikli hatlarımızı ise yüzde 180 artırdık. 2020’de salgına rağmen demiryolu ile yurt içi yük taşımalarında gerileme olmadı. Ayrıca ‘temassız taşımacılık’ avantajından dolayı uluslararası taşımalarda önemli artış öngörüyoruz.”

Demiryollarında 2021 yük taşıma hedefi 

Türkiye’den geçen ve başta Çin olmak üzere Uzak Doğu ülkelerini Avrupa Kıtasına bağlayan Orta Koridor güzergahına dikkati çeken Karaismailoğlu, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın hizmete girmesiyle Çin-Avrupa arasındaki demiryolu yük trafiğinde ‘Orta Koridor’un etkin olarak kullanılması olanağının ortaya çıktığını söyledi. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Bakü-Tiflis-Kars Demir İpek Yolu üzerinden Çin’den Avrupa’ya giden ve Marmaray’ı kullanarak Avrupa’ya ulaşan ilk yük treni olarak tarihe geçti. 11 bin 483 kilometrelik Çin-Türkiye parkuru 12 günde tamamlanıyor. İlerleyen yıllarda kuzey hat olarak belirtilen Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya gerçekleşen yıllık 5 bin blok trenin yüzde 30’unun geçişini Türkiye’ye kaydırmak için çalışıyoruz. Orta Koridor ve BTK güzergahından yılda bin 500 blok tren işletmeyi ve Çin-Türkiye arasındaki toplam 12 günlük seyir süresini 10 güne düşürmeyi hedefliyoruz. Demiryollarımızda 2021 yük taşıma hedefimiz, 36,11 milyon ton” diye konuştu.

Demiryolunun payını yüzde 10'a çıkarma hedefi

2003 sonrasında başlatılan demiryolu seferberliği ile bin 213 kilometresi YHT olmak üzere, toplam 2 bin 115 kilometre yeni hat yaptıklarına vurgu yapan ve bugün 12 bin 803 kilometre demiryolu ağında işletmecilik yaptıklarını ifade eden Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti: “Cumhuriyet’in ‘ana yurdumuzun demir ağlarla örülmesi’ vizyonuna sahip çıkan biz olduk. Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çalışmaları kapsamında yük taşımacılığında demiryolunun payını ilk etapta yüzde 5’ten yüzde 10’a çıkarmayı hedefliyoruz. Bunun yanı sıra taşımacılık maliyetlerinin düşürülmesi için de çalışıyoruz. Demiryolu hamlemizin en önemli bileşeni, yük ve yolcu taşımacılığının ekonomik ve süratli bir şekilde yapılabileceği hızlı tren ağımızı geliştirmek. Bu kapsamda yapımı devam eden 4 bin 364 kilometrelik hattın, 4 bin 7 kilometresi hızlı tren ve 357 kilometresi ise konvansiyonel hatlardan oluşuyor. Ulaştırma ve Lojistik Master Plan öngörülerimiz doğrultusunda projelerimizi önceliklendirerek, çalışmalarımızı ara vermeden sürdürüyoruz.”

Ülkenin zor coğrafi koşulları

Karayolu için belirlenen politikalar çerçevesinde yatırım ile faaliyetlerin yapıldığına ve projelerin de hızla tamamlandığına değinen Bakan Karaismailoğlu, “Yollarımızı daha güvenli ve konforlu hâle getirdik. Ülkemizin zor coğrafi koşullarını tüneller, köprüler ve viyadüklerle aşıyoruz. 2003’teki bölünmüş yol uzunluğumuzu 6 bin 101 kilometreden 28.400 kilometrenin üzerine çıkardık. Böylece; trafik güvenliğini artırarak kazalardaki ölüm oranını düşürdük, taşıt işletme giderlerinde tasarruf sağladık, seyahat konforunu artırdık ve süresini kısalttık. Ortalama hızı ise 40 kilometreden 88 kilometreye çıkardık. 2003-2020 yılları arasında araç sayısı yüzde 170, taşıt hareketliliği yüzde 142 düzeyinde artarken, altyapı geliştirme çalışmalarımız sayesinde 100 milyon taşıt-km başına can kaybını yüzde 81 düzeyinde azalttık. Yapılan yatırımlar bu trafiğin akıcılığını, dolayısıyla ülkenin ticari ve sosyal hayatının sürdürülebilirliğini temin ediyor” dedi.

Otoyolda hedef 8 bin 156 kilometre 

Çalışmaların somut olumlu çıktılarının da görüldüğünü belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Çalışmalarımızın somut olumlu çıktılarını da elbette görüyoruz. Trafik hacmindeki yükseliş karşısında sağladığımız tasarruf da artıyor. Örneğin; 28 bin 402 kilometre bölünmüş yol sayesinde yıllık 20,7 milyar TL tasarruf sağladık. Yaklaşık 4,44 milyon ton daha az CO2 emisyonu gerçekleşti. İş gücündense yaklaşık 315 milyon saat, bir başka deyişle 12 milyar 965 milyon TL tasarruf ettik. 2003 öncesi 50 kilometre olan toplam karayolu tünel uzunluğunu, yüzde 1164 artırarak 617 kilometreye çıkardık. 2021 yılı boyunca ise 42 kilometre uzunluğunda 17 adet tünel yaptık. Otoyol uzunluğunu 3 bin 532 kilometreye çıkardık. Hâlen 309 kilometre otoyolda çalışmalarımız devam ediyor. Hedefimiz toplam otoyol uzunluğumuzu 8.156 kilometreye çıkarmak.”

Emniyetli ulaşım altyapıları

Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Emniyetli ulaşım altyapıları ile ölümlü kazaların azalması sayesinde 12 bin 353 hayat kurtardık. Kısalan yollar, kent içi raylı sistem hatları ve Yüksek Hızlı Tren ile çevre dostu taşıma modlarına geçişle, 10,3 milyon dolar değerinde CO2 emisyon tasarrufu ve kamu hizmetlerinin kâğıtsız ortama taşınmasıyla da 20 milyon dolar kâğıt tasarrufu sağladık. Ayrıca vatandaşlarımızın e-devleti kullanması ile kamu kurumlarına gitmeden işlemlerini tamamlayabilmesinin, 1,8 milyar dolarlık zaman tasarrufu sağladığını ve bunun Kamu İş Gücü Verimliliğine de artış olarak yansıdığını hatırlatmak isterim.”

Karbon emisyon tasarrufu

“Projelerin yapım yöntemi kamu kuruluşlarımızın ortak aklıyla değerlendirilmekte ve ilgili dönemin ekonomik koşulları ile projelerin stratejik önemi çerçevesinde ele alınmaktadır. Öte yandan, bugüne kadar çevresel fayda oluşturmak öncelikli hedeflerimizden biriydi. Bu amaçla yaptığımız yatırımlarla yıllık toplam; 975 milyon ton değerinde karbon emisyon tasarrufu, 20 milyon dolar değerinde kâğıt tasarrufu, toplam 780 bin ağaca eşdeğer karbon emisyon tasarrufu sağladık. Avrupa'yı 2050 yılında iklim-nötr ilk kıta hâline getirmeyi hedefleyen Yeşil Mutabakat’a yönelik Ulusal Yeşil Mutabakat Eylem planı çerçevesinde, sürdürülebilir ve akıllı taşımacılık, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamaları ile demiryolu taşımacılığının geliştirilmesini hedefliyoruz” ifadelerini kullandı.

Güçlü büyük Türkiye hedefi 

Bakan Karaismailoğlu, önümüzdeki dönemde karbonsuzlaşma, otonom ulaşım ve evrensel erişim kavramları üzerinde önemli çalışmalar hayata geçireceklerinin altını çizdi. Karaismailoğlu, “Cumhurbaşkanı’mız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde ‘Güçlü, Büyük Türkiye’ hedefine ulaşmak, ülkemizin adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına yazdırmak için; karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu ve haberleşme sektörlerimizde master planlarımız çerçevesinde Kısa (2023), Orta (2035) ve Uzun (2053) vadede belirlediğimiz çalışmalarımızı sürdüreceğiz” dedi. Bütçe büyüklüklerinden bahseden Bakan Karaismailoğlu, “Bakanlığımız, SHGM, KGM ve BTK 2021 yılı toplam bütçe ödeneği yaklaşık 71 milyar TL olarak öngörülmüştür” dedi.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 02 Aralık 2021
İmsak 05:50
Güneş 07:21
Öğle 12:16
İkindi 14:39
Akşam 17:01
Yatsı 18:26
9
parçalı bulutlu