Mikdat Kadıoğlu

Mikdat Kadıoğlu

Korona sonrası 1,8 metrelik şehirler

Şimdi aldı mı herkesi bir düşünce; Covid-19 sonrası şehirler ve yaşamımız nasıl olacak? Kimine göre hiçbir şey değişmeyecek. Eski kadim alışkanlıklarımıza döneceğiz. Ya değişirse?.. Dünya, özellikle kent merkezlerinde neler olabileceğini şimdi anlamaya çalışıyor. Bilmem Trabzon için de aynı şekilde kafa yormalı mıyız? Bu durumu fırsata çevirebilir miyiz?

Covid-19 benzeri olmayan bir test. Daha önce hiç bu kadar çok insanın hayatı bu ölçekte ya da hızda etkilenmedi. Covid-19 salgını mutlaka bitecek ama kendisi hep arada bir bizimle olacak. Kalabalık ortamlarda virüs kapma korkusu hiç bitmeyecek, aklımızdan çıkmayacak.

Böylece Covid-19 salgınından bireyler olarak üç önemli ders var:

Güvenlik

Birinci ve en doğal tepki güvenlik. Öncelikle, hepimiz artık daha fazla güvenlik istiyoruz. Salgın bizi belirsizlik ve güvensizlikle doldurdu. Bu, bir salgın sırasında aileniz için gerekli gelire, çocuk bakımı, öğretimi ve eğitimine ve diğer şeylere sahip olmak anlamına gelir. Herkesin gözü artık en ufak kısıtlamada işsiz ve gelirsiz kalmayacak bir işte olacak. Ayrıca salgında kendisinin ve dolayısıyla ailesinin sağlığını da tehlikeye sokmayacağı bir iş.

Sosyallik

İkinci hepimiz sosyallik istiyoruz. İnsan sosyal bir varlık. Covid-19'un uyguladığı izolasyon zor geliyor. Diğer insanlarla birlikte olmak, yemek içmek, dertleşmek istiyoruz. Kısıtlamalara rağmen hala insanların misafirlik, mevlit, düğün vb. için nasıl ısrarcı olduğunu görüyoruz. Şimdi korona sonrasına ertelenen bütün bu ritüellerde bir patlama olacağı kesin.

Seyahat

Üçüncüsü, yeni yerlere gitmek ve görmek merakı. İnsanlar yenilik ve değişiklik seviyor. Yani seyahat da salgınından sonra patlayacak. Hepimiz kısıtlamalar ile aynı odaların monotonluğu, aynı yürüyüş rutinine hapis olduk. Bu nedenle güvenli seyahat edilebildiğinde, insanlar bir yerlere gidecek, gidecek, gidecek…

Covid-19 vakalarının yaklaşık % 90'ı kentlerde kaydedildi. Yani şehirler salgının merkez üssü. Bu yüzden sosyo-ekonomik ve sağlık sorunlarının çözümleri de şehirlerde bulunacak. Özetle, güvenli bir sosyalleşmeye imkân veren şehirler gezmek görmek isteyenler için öne çıkacak. Ama nasıl?

1,8 m güvenli mesafe

Şimdi korona yüzünden bazı büyük kentler çok eskiye dönerek yolları otomobillerden alıp insanlara geri verdiler. Böylece Milano, Paris ve Londra, gibi bazı kentlerde araba trafiği şehir sokaklarından kayboldu. Yüzlerce kilometrelik yol, otobüs ve bisiklet şeritlerine dönüştürüldü. Hizmet sektöründe faaliyet gösteren birçok restoran ve kafenin de güvenli bir şekilde dışarı açılmasına ve insanların dışarıda oturmasına müsaade edildi. Böylece hastalıktan korunmak için önerilen yaklaşık 1,8 metrelik güvenli mesafe insanlara bolca sunuldu.

Salgından önce tartışmalı olan bu uygulamalar, bugün Covid sonrası şehirlerde yeni bir ulaşım ve yaşamın ilk adımı yollarda ve kaldırımlarda 1,8 metrelik güvenli alan, şehirlerin turizm mevsiminde kapalı yaşamdan yeniden açılan ekonomiye geçmesi için gerekli. Düşünelim derim…

 

 

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Haber yorum bölümünde Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.