Gürol Ustaömeroğlu

Gürol Ustaömeroğlu

LİDERLİK DEMİRYOLU  KENTİNE ÇOK YAKIŞACAK

Demiryolu konusu çok konuşuldu, yazıldı, çizildi ama bir detay hep atlandı. Trabzon’un Hava ve Deniz Limanları Karadeniz Bölgesi’nin en eski limanlarıdır. Trabzon bölgenin en eski kentidir. Bu da onu lider, lokomotif kent yapmaktadır.
Türk Eğitim Vakfı Şube Başkanı ve Trabzon Belediyesi Eski Başkanı Hasan Melek bir süre önce düzenlediği basın toplantısında Atatürk’ün bir liman kenti olarak Trabzon’u tekrar eski günlerine kavuşturmak için günün gereği olan demiryolu projesini gerçekleştirme arzusuna dikkat çekerek; “O dönemde ekonomik yetersizlikler bu projenin gerçekleştirilmesini erteledi. 1934’te İran Şahı’nın Trabzon’u da kapsayan Türkiye gezisi sırasında Tarihi İpekyolu güzergahının Trabzon’dan başlamasına karar verildi. 1936’da anlaşma imzalandı. Ama 1938’de ticari hacim büyük ölçüde azalınca bu proje ve dolayısıyla Trabzon’un demiryolu hikâyesi de bir başka zamana ötelenmiş oldu. Bugün dünyada birçok ülkede demiryolları havayollarıyla yarışmaktadır. Biz de bu gerçekleri görmemezlikten gelemeyiz” demiştir.
Görüldüğü üzere Atatürk’ün hayali olmasına rağmen o günden bugüne Trabzon’a demiryolunun gölgesi gelmemiştir. Cumhurbaşkanımızın son Trabzon kongresinde vermiş olduğu söz kıymetlidir. 2023 yılı birçok hedef gibi Trabzon demiryolunu da kapsayacaktır.
Uzun yıllara dayanan demiryolu taleplerinin artık kabına sığamaz hale gelmesi bir demiryolu platformunun kurulmasını beraberinde getirmiştir. Bu platformun siyasetle beraber çalışması takım oyunu açısından önemlidir. Sonucu da mutlu son gibi görünmektedir. Ancak yukarıda sözün başında belirttiğimiz gibi Trabzon’un bir lider kent olması bu platformun çalışmasının bir başka çalışmayla taçlandırılmasını gerektirmektedir. Buna gelmeden önce mevcut çalışılan ve mutlu sona ulaşacakmış gibi görünen projenin aşamalarını hatırlayalım;
Kurulan platform Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demiryolu Platformu’dur. Adından da anlaşılacağı gibi projeye bahis demiryolu bu üç kentin ticaretini denize, doğuya ve Orta Asya’ya bağlayacaktır. Peki bu neden önemlidir?
Öncelikle ve özellikle Gümüşhane Bölgesi’nde yer alan değerli maden yataklarından çıkarılan ürünlerin uluslararası piyasalara ihraç edilmesinde büyük avantaj sağlayacaktır. Bu madencilik teknolojisinin de gelişmesine katkı koyacak ve rekabet gücünü artıracaktır. Bu gelişmeler bölgedeki istihdamı artıracak ve ekonomik refah getirecektir. Bölgenin ihracattan elde edeceği gelir yükselecektir. Özetle Doğu ve Güneydoğu’nun ticari ürünleri bu hatla denize bağlanacaktır. 
Konunun bir diğer önemli yanı ise projenin Atatürk’ün vasiyeti doğrultusunda gelişmesidir. Eski Belediye Başkanı Hasan Melek’in basın toplantısında da işaret ettiği gibi 1934’te söylenen “Trabzon’un İpekyolu’nun başlangıcı olması” cümlesi Atatürk’ün hedefidir. Dolayısıyla bu platformun durduğu yer dikkate değerdir.
Bu çalışmalar yapılırken Trabzon’u doğuya bağlayacak 2 güzergâh daha gündeme gelmişti. Bunlardan biri Rize’ye diğeri Giresun’a bağlanıyordu. Ancak taşıdığı bilimsel ve ticari envanter, güzergâhın Erzincan-Gümüşhane-Trabzon olması yönünde görüş birliğine varılmasını sağladı.
Cumhurbaşkanımız da bu projenin 2023’e yetiştirileceğinin sözünü verdi.
Gelelim Trabzon’un lider kent özelliğine.
Trabzon uzun yıllar hava ve deniz limanlarının varlığıyla bölgede liderlik yapmıştır. Özellikle doğu ülkelerine yapılan ihracatta ve taşımacılıkta deniz limanının katkısı tartışılmazdır. Havalimanının bölgesel ve uluslararası gücü zaten ortadadır.
Trabzon bu gücünü ve liderliğini diğer Karadeniz kentlerine ağabeylik yaparak kullanmalıdır. Bunun bir yolu da Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demiryolu’nun bu kentlere bağlanmasıdır. Trabzon’un liderliğine bu yakışacaktır. 
Öncelikle Erzincan-Gümüşhane hattı, sonrasında bununla irtibatlı Samsun-Sarp Demiryolu bölge ekonomisini şaha kaldıracaktır.
Gazeteci Yalçın Bayer’in 26 Şubat 2021 tarihli yazısı Trabzon Algısına haksızlık etmektedir. Bayer şöyle demektedir; 
“Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın konuşması umutların başka bahara kaldığını ortaya koymaktadır. Trabzon lobisi her yatırımda olduğu gibi demiryolunda da ağırlığını gösterdi. Karadeniz’in diğer illerini dışladı.”
İşte Trabzon’un vakit geçmeden bu algıyı düzeltmesi lider kent kimliğine yakışan hareket olacaktır. Devletin Karadeniz kıyısında bütünleşik plan hazırladığı bir dönemde 2018 yılı Ulaştırma Bakanlığı, Demiryolu Strateji Belgesi’nin de revize edilerek Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demiryolu’nun Karadeniz’e, kıyı kentlere bağlanması gerekmektedir.
Bilimsel çalışmalar ve planlamalar ışığında ya mevcut duruma ya da yapılması düşünülen Samsun-Sarp otoyoluna entegre edilecek bir demir yolu hattı Erzincan Demiyolu’nunve bölge ekonomisinin taçlanmasını sağlayacaktır.


 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Haber yorum bölümünde Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.