SAMSUN HOPA DEMİRYOLU

Yaşamımızda ulaşım çok önemli. Daha cumhuriyetimizin kuruluş yıllarında bu gerçeği çok iyi gördük, göğsümüzü kabartarak, “Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan” diye marşlarımızda söyledik. O güç koşullarda kazmayla kürekle canımız pahasına tüneller kazdık, demir yolları döşedik. Osmanlı Hicaz demiryolunu döşemişti… Elbette büyük bir hizmet de bu yolu Almanlarla yaptık,  Hicaz’a, kutsal topraklara ulaşmak için. Önemli de, ana yurt yol bekliyordu, hastası için, tarımı için, sanayisi için. O yoktu. Almanların amacı neydi araştırın!

Yurdumuz bir yarımada, üç yanı denizlerle çevrili. Karayolu kadar demiryolu da denizyolu da önemli. Ancak ne yazık ki özellikle deniz yollarımız çok ihmal edildi. Yine cumhuriyetimizin ilk yıllarında deniz yollarına da çok önem verildi. Bir bakın, inceleyin, sorun. 1950’ye dek kıyılardaki tüm şehirlerimizde liman yapılmıştı. Deniz yolunun en önemli aşaması limandır. Liman olunca deniz araçları da yapılırsa denizyolları işler. Hem de en ucuz yol deniz yoludur. Ancak denizyollarımız 60-70 yıldır çok ihmal edildi. Yıllardır karayollarına verilen önem ne deniz yollarına ne de demir yollarına verilmedi.

ASIL KONUMUZ DEMİRYOLLARI

Bu yazımın konusu bu. Demir yolları gelişmiş ülkelerde çok önemli. Biz de gelişmekte olan ülke olduğumuza göre demiryollarına önem verilmeli. Gerçi daha 70-80 yıl öncesi döşenen güzergahlar ıslah edilse yenileri eklense yeter. Karadeniz bölgesi hariç diğer bölgelere demiryolu ulaşmış. Bu güzergahlar ıslah edilse çağdaş ölçülere uydurulsa yeter. Hızlı Tren ile demiryolları nerdeyse havayolu ile yarışır durumda. Bu arada Hava Yolunu unutmadık. Elbette havayolu da çok önemli. Gerçi hava yollarında son yıllarda önemli gelişme var. Hava yollarındaki aksaklıklar bilimsel yollarla incelenmeli ve daha çok yararlanılabilir duruma gelmeli. Bazı havaalanları uygun yerlere yapılmamış, tam kullanılamıyor. Belki havayollarında toplu taşımda da yararlanılabilecek yollar bulunabilir. O zaman çok daha geniş bir kitle bundan da yararlanır.

Demiryolu çok önemli. Karayolundan da çok ucuz yapımı. Viyadüklerle, tünellerle doğa tahrip olmadan her yere ulaşır. Gelişmiş ülkelerde örneği var.

SAMSUN-HOPA DEMİRYOLU

80-90 yıl önce Ankara-Samsun demiryolu döşenmişti. Samsun’dan Çarşamba ilçesine dek ulaşan demiryolu ucu açıktı doğuya doğru uzanacaktı. Bu yolu açan Büyük Atatürk en kısa zamanda Samsun-Hopa demiryolunun bağlanmasını emretmişti. Ancak bu emre uyulmadı. Hatta Samsun-Çarşamba hattı son yıllarda kapandı, raylar çürüyor herhalde.

Önemli mi bu hat? Evet, çok önemli. Samsun- Trabzon- Rize karayolu ortalamasına göre elverişli yapıldı. Dört şeritli otobanın normlarını bilmem ancak adeta otoban. Ancak trafik öylesine yoğun ki yol ne denli uygun olsa da ulaşım hızla sağlanamıyor. Bu yol hattı adeta şehir içi yol gibi yoğun. Çok yavaş gitmek zorunda. Aynı zamanda trafik yönünden tehlikeli. Demiryolu ile iki saatte gidilebilecek yol 7-8 saatte ancak alınabiliyor. Hem rahat da değil.

Bu hatta demiryolunun olmasını yıllarca hep özledim. Benim gibi bu özlemi çeken bir çok bölge yurttaşımız var. Bölgede çok önemli turizm merkezlerinin varlığı da düşünülürse bu hattın önemi daha da iyi anlaşılır. Bölgede demiryolu olsa ulaşım çok kolay ve ucuz da olur. Bölgeye özgü sanayi de gelişir. Tarım ürünleri daha çabuk ve kolay ulaşır.

Samsun -Hopa demiryolu Sinop' a da ulaşır Hopa’dan Asya’ya Türki cumhuriyetlere de ulaşır. Her yönü ile çok yarar sağlar. Bir ara Trabzon-Erzincan- Erzurum demiryolundan söz ediliyordu. Projeleri de çiziliyor. Bu da yararlı olur da yukarıda bölge için belirttiğim yarar sağlanmaz.

Bu konuya ilgi duyan ulaşım uzmanları var. Kimi siyasilerin de ilgisini çekiyor. Ne denli geniş bir ilgi alanı oluşursa bu proje daha kolay gerçekleşir. Kim ilgilenirse ilgilensin kim yardım ederse etsin. Hepsine teşekkür borcumuz olur, tarihimizde yer alır. Belediye başkanlarına da çok iş düşer.

SAHİL İLLERİ ADETA BİR CADDE ÜZERİNDE

Evet yıllar önce de yazdım söyledim. Karadeniz sahil illeri Sinop’tan Hopa’ya adeta bir caddede dizilmiş kentler. Birbirine yapışmış gibi. İlçeler birbirine yapışmış. Kültürü ile ticareti ile turizmi ile birbirine yapışmış. Böyle bir demiryolu bu illeri de birine bağlar. Bu demiryolu iller arasında adeta belediye otobüsü gibi ulaşımı çok kolaylaştırır. Demiryolu hızlıdır ekonomiktir, bir bakıma daha da güvenlidir. Dilerim ilgililerin daha çok ilgisini çeker ve gerçekleşir, katkıda bulunanları hep saygı ile minnetle anarız.

 

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Rasim Efendioğlu - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kuzey Ekspres Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kuzey Ekspres hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kuzey Ekspres editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kuzey Ekspres değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sizce Trabzonspor'da bu sezon sergilenen kötü performansının sebebi kim?
Tüm anketler