ÇOCUKLARDA AŞIRI EKRAN KULLANIMI VE YAPILABİLECEKLER

Hayatımızın tam merkezinde artık teknoloji.Birçok faydası, pratik yönü,avantajı var. Var tabii ama ipin ucunun kaçtığı bir nokta da var sanki..Sonu gelmeyen o ‘kaydırma’ hareketi? Yerini ‘Bak keşfette ne gördüm’ cümlelerine bırakan aile sohbetleri? Peki çocuklarda da kaçarsa bu ipin ucu?
Peki bunun bir sınırı olmamalı mı? Bir yetişkin bunu yaparsa buna şahit olan çocuk ne yapar? Bu yazımızda çocuk ve ergenlerde aşırı ekran kullanımını ele alalım.Ve bu kullanım bir bağımlılık haline gelmişse bunu nasıl anlarız,neler yapabiliriz inceleyelim.

Teknoloji bağımlılığı, bireyin teknolojik cihazlara aşırı ve kontrolsüz bir şekilde kullanması ve bu kullanıma erişemediğinde yoksunluk hissetmesi olarak tanımlanabilir.Çocuğun ekranı bırakamaması ve sürekli kullanma ihtiyacı hissetmesi, geç saatlere kadar bu eyleme devam etmeye çalışması, bazen uykuya geçmekte zorlanması, uykuya karşı direnmesi ve hala oyun oynamaya devam etmek istemesi, sorumluluklarını ekran başında daha fazla kalmak için ertelemesi bu bağımlılığın belirtilerindendir.Öyle ki bazen ekran başındayken yemek yemeyi unutan, tuvalete gitmeyi erteleyen davranışlar bile görülür.

Çocuk ve ergenlerde ekran bağımlılığının olumsuz etkileri ve riskleri nelerdir?

1.Akademik Sorunlar: Aşırı teknoloji kullanımı, okul çalışmalarını olumsuz etkileyebilir. Çocuk ödev ve ders sorumluluklarından uzaklaşır.Devamsızlık davranışı artabilir.
2.Sosyal Yalnızlık: Teknoloji bağımlılığı, çocuğun sosyal ilişkilerini olumsuz etkileyebilir. Gerçek dünya iletişiminden uzaklaşma, arkadaşlık ilişkilerinde zorlanmaya neden olabilir.
3.Dikkat Problemleri: Sürekli olarak ekran karşısında geçirilen uzun süreler, çocuklarda dikkat dağınıklığına ve konsantrasyon problemlerine neden olabilir.
Dikkat eksikliği, hiperaktivite, benlik duygusunun yitirilmesi, zeka gelişiminin sekteye uğraması ekran bağımlılığının sonuçlarındandır.
4.Fiziksel Sağlık Sorunları: Uzun süreli ekran kullanımı, göz yorgunluğu, boyun ve sırt ağrıları,obezite gibi fiziksel sorunlara yol açabilir.
5.Uyku Problemleri: Gece geç saatlere kadar teknoloji kullanımı, çocuğun düzenli uyku alışkanlıklarını bozabilir.
6.Duygusal Problemler: Aşırı teknoloji kullanımında çocuklarda daha obsesif düşüncelerinin olması, daha kaygılı ve içe dönük olması, sosyal kaygılarının artması ve özgüveninin düşmesi gibi bir çok durumla karşılaşılmakta. Çocuklar bazen sosyal medyada gördükleri insanlarla kendilerini karşılaştırabilmekte, yaşadıkları hayatı beğenmeme, yaşam doyumunun azalması, kendini beğenmeme gibi durumlarla karşılaşmaktayız.
7.Riskli İnternet Davranışları: Çocukların aşırı teknoloji kullanımı, riskli internet davranışlarına daha açık hale gelmelerine neden olabilir. Bu durum, çevrimiçi tehdit ve tehlikelere maruz kalma riskini artırabilir.
8.Aile İlişkilerinde Zorluklar: Teknoloji bağımlılığı, aile içi ilişkileri olumsuz etkileyebilir. Ebeveyn-çocuk iletişiminde azalma ve aile zamanının azalması gibi sorunlar ortaya çıkabilir.
9.Zaman Yönetimi Problemleri: Teknoloji bağımlılığı, çocukların zamanlarını etkili bir şekilde yönetme becerilerini zayıflatabilir, özellikle de eğitim ve öğrenim süreçlerini etkileyebilir.

Peki ne yapabiliriz?

1.Aile içinde belirlenen net teknoloji kullanım kuralları oluşturun.Hangi cihazların ve uygulamaların kullanılacağı konusunda sınırlar belirleyin.
2.Günlük ekran sürelerini belirleyin ve çocukları bu sınırlara uymaya teşvik edin.Okul dönemlerinde ve ödev zamanlarında özel olarak belirlenmiş ekran kullanım süreleri uygulayın.
3.Çocukları açık havada oynamaya ve fiziksel aktivitelere yönlendirin.Kitap okuma, resim yapma gibi ekran dışı aktiviteleri teşvik edin.
4. Ailece belirlenmiş ortak zamanları vurgulayın. Örneğin, aile yemekleri veya oyun saatleri gibi.Çocuklarla düzenli olarak iletişim kurun, duygularını ve deneyimlerini paylaşmalarını teşvik edin.
5.Ebeveynler, çocuklara iyi bir örnek olmalıdır. Kendi teknoloji kullanımınızı bilinçli ve sınırlı tutun.Ve oluşturduğunuz kullanım kurallarına siz de uyun.
6. Çocukların kullandığı dijital içerikleri seçerken nitelikli, eğitici ve yaşa uygun materyalleri tercih edin.Çocukları dijital dünyayı doğru bir şekilde kullanmaları konusunda eğitin.
7.Uyku öncesi en az bir saat boyunca ekran kullanımını sınırlayın. Bu, daha iyi bir uyku kalitesini destekleyebilir. Sabahları ekranlardan uzak, huzurlu bir başlangıç yapılmasını teşvik edin.
8.İnternet kullanımının risklerini çocuklara anlatın ve online güvenlik konusunda bilinçlendirme yapın.Çocukların online etkileşimlerini düzenli olarak gözden geçirin.
DİKKAT!
-Teknolojik aletler çocukları susturmak için, ödevlerini yapmaları için veya herhangi bir kazanım elde etmek için rüşvet veya ödül aracı olarak kullanılmamalıdır.
-Ekran bağımlılığının altında yatan nedenleri bulmak önemlidir. Çocuk ekranla zaman geçirirken hangi ihtiyacını tamamlıyor olabilir? Bunların yerine neler konabilir, nasıl tamamlanabilir? Birlikte bunları aşmak gerekiyor.Bu noktada profesyonel bir destek almak oldukça önemli olacaktır.
-Pedagoji Derneği’ne göre çocuklarda yaşlarına göre ekran süreleri şu şekilde olmalıdır:
- 0-3 yaş: Olabildiğince ekrandan uzak tutulmalıdır.
- 3-6 yaş: Günlük toplam süre 20-30 dakikayı geçmemelidir.
- 6-9 yaş: Günlük toplam süre 40-50 dakikayı geçmemelidir.
- 9-12 yaş: Günlük toplam süre 60-70 dakikayı geçmemelidir.
- 12 yaş üzeri: Günlük toplam süre 120 dakikayı geçmemelidir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Müberra Ay

# dünya

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kuzey Ekspres Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kuzey Ekspres hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kuzey Ekspres editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kuzey Ekspres değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sizce Trabzonspor'da bu sezon sergilenen kötü performansının sebebi kim?