Şiir Ekspresi / Sayı: 887

KISA ÖYKÜLER – 11

 Mutlu Olmak!

Merhaba. Sürekli kafamda kurduğum, söylemek istediğim her şeyi yazasım var, ama olmuyor. Benden duyman gereken bir durum var. Ömrümde bir kişiyi çok sevdim, ölümüne derler ya, kör sağır dilsiz sevdim. Ömrümde iki kişi beni benim başkasını sevdiğim gibi sevdi. Derdime deva hayatıma mücadele kattılar. Biri şu an yazımı okuyor. İmkânsızlıklar ve yanlışlar içinde düşülen bir sevda, diğeri ise O. Karşılıksız, katıksız, sevginin en yücesi ve en karşı konulmazı…

Hanginizi mi sevdim? İkinizi de. İkinizi de o kadar çok sevdim. Arkadaş, kardeş, abi…  O vazgeçmedi. Her gün, her gün nakış gibi işledi sevgisini benliğime. Günahlarımın üzerine bütün temizliğini döktü. Beni bir ömür yanında kalmam için ikna etti. Mutlu olmak istiyorum. Geçmişimi olabildiğince hiç hatırlamayıp mutlu olmak! Çok mu?

 

  Çizi / Yorum!

 Yıl 1932. Öykü kahramanımız, Of’un Yukarı Kışlacık mahallesinde doğar.

Eli kalem tuttuğunda başlar en büyük aşkı.

Renklerin, çizgilerin aşkı! Resme sevdalanmıştır.

Sevdalanır sevdalanmasına ama babası resim yapmasına yasak koyar.

Babası, bu yasağın 13 yaşındaki oğlunu kendisinden koparıp gemiyle İstanbul’a götüreceğini bilemez.

Geminin güvertesinden doğduğu ve çocukluğunu yaşadığı kente son bir kez daha bakarken gözleri nemlidir.

2. Dünya Savaşı yeni bitmiştir.

Yokluk ve yoksulluk vardır.

İstanbul’da bir fotoğraf stüdyosunda ressam çırağı olarak işe başlar.

Şartlar resim eğitimi almasına uygun değildir.

Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun desteğiyle akademinin derslerine ‘Konuk Öğrenci’ olarak katılır.

Resim ve karikatür sanatının değerli isimleriyle tanışır.

Yeteneğini fark eden Güzel Sanatlar Akademisi’nin hocaları akademiye kaydolmasını isterler ama bir sorun vardır. Kahramanımızın lise diploması yoktur.

Galatasaray Lisesi’ne yazdırılsa da askerlik yüzünden eğitimini tamamlayamaz.

Askerlik dönüşü ciddi bir rahatsızlık geçiren öykü kahramanımız askerlik dönüşü memleketi Of’a geri döner.

1956’da hem kendinin hem Trabzon’un ilk karikatür sergisini açar.

Zamanın Trabzon Valisi karikatürleri çok beğenir.

Vali Muhlis Babaoğlu kahramanımıza Trabzon’da kalıp çalışmalarını burada sürdürmesi için iş verilmesini sağlar ve ortam yaratır.

İstanbul memlekete uzak olduğu için Karikatürcüler Derneği’nin yönetici olma isteklerini kabul etmez ama Karikatürcüler Derneği Trabzon Temsilciliği’ni açar. Temsilcilik bugün hala faaliyettedir.

Zamanla evrensel boyutta karikatürist olmuştur.

Kahramanımız o yıllarda Paris’ten resim eğitimi için davet alır. Fransa’dan, resim eğitimi yerine karikatür bursu verilmesini talep eder ve

     “Sen zaten karikatür alanında zirvedesin, sana öğreteceğimiz bir şey yok ki!”

yanıtını alır.

          Bu öykü kahramanımız Karikatürist, AHMET ZİYA RAMOĞLU

 

          Ziya Ramoğlu bir yurtdışı sergisine katılmak için havaalanındadır. El çantası X-ray cihazında taramadan geçmektedir. El çantası çıktıktan sonra görevlilere “Siz asıl silahı bulamadınız” deyince görevliler panikler ve el çantasını yeniden kontrol etmek isterler. Bunu üzerine çantasından karikatür çizdiği tarama ucunu çıkararak görevlilere gösterir ve “İşte asıl silah bu, siz bu silahı bulamadınız” der. 

Kaynak: Karikatürde Bir Ziya / Adnan Taç – Bülent Sümer / Trabzon Vakfı ve Karikatürcüler Derneği Trabzon Temsilciliği 2009

 

DİJİTAL CEHENNEM & GUİLLAUME PİTRON

Bir gazetecinin yazdığı kitabı okumak oldukça keyifli olabiliyor. Gazeteciler, son derece karmaşık konuları yalın ve akıcı bir dille aktarabiliyorlar. "Guillaume Pitron, internetin sözde gayri maddiliğinin, teknoloji simsarlarının en tehlikeli masallarından biri olduğunu ortaya koyuyor. Dijital dünya bizi kapitalizmin yıkıcı eğilimlerinden kurtarmak bir yana, bu eğilimleri daha da yoğunlaştırıyor; teknoloji şirketleri çevre üzerindeki etkilerine aldırmaksızın katlanarak hızlanan, plansız bir büyümeye kendilerini adamış durumdalar. Çoktan berbat hale getirdiğimiz analog dünyamızdan dijital bir alternatife kaçamayacağımızı ikna edici bir şekilde gösteren bir kitap. Sorunlarımız maddi ve maddi çözümler gerektiriyor." diyor Jeff Sparrow, The Saturday Paper'da...

Kitapta en çok ilgimi çeken konulardan birisi de dijital kirliliğin önüne geçebilmek için gündeme taşınan "Onarılabilirlik endeksi" konusu oldu. Fransa'da 2021 yılında zorunlu hale getirilen bu olgu, unuttuğumuz "tamir ettirme" bilincini de yeniden hayata döndürüyor. Elbette üreticileri de zorlayarak...Kitap şahane...

Yakup Karbuz

YAŞAMAK

bir düşü bölüşmekti yaşamak
bulutsuz gökyüzüne beyaz bir dilek adayıp
yeryüzünde boğmaktı putları

yürümekti yaşamak
haramiler tepişirken üstümüzde
ölü çığlıklarıyla dirilmekti yeniden

nefes almaktı yaşamak
havaya karışan zindan kokusuyla
dudaklarda kanlı sigara
buz kesen gecelerde
gardiyan selamıyla
merhametti yaşamak

HEYBET AKDOĞAN

 


ZEBANİLER ŞARKILAR SÖYLÜYORLAR BAŞUCUMDA

mülteci bakışlarıma kundaklanmış özgürlüğümle
hayatın sonsuz karanlığı
ölümü besteliyor ensemde
rüzgârın kucağında tüm özlemlerim
şiddetin yaylımında
cinnetle kalakalmış bungun bir çehreyim
hükmü geçmiş bu zamanda
çiğ vakitlere ağlıyorum
nefesim
havaya sinmiş barut kokularına çekerken beni
vardığım yerde can derdindeyim
mayınlara basmış çıplak ayaklarımla
can parçam esmer bir çocuğun bedeni
duyduğum insan sesi değil
zebaniler şarkılar söylüyorlar başucumda
kim alıp götürebilir beni buralardan
gözleriyle kendi cesedine bakan
ben bu çağın tanığıyım
yalnız değilim
kış sürgünü dizelerimi okuyanlar
öfkesinden çığ düşürecek
dağlara sesleniyorlar


HEYBET AKDOĞAN

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mehmet Kuvvet


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kuzey Ekspres Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kuzey Ekspres hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kuzey Ekspres editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kuzey Ekspres değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sizce Trabzonspor'da bu sezon sergilenen kötü performansının sebebi kim?
Tüm anketler