Bostavana’da çoğu yol asfaltlanmış durumda

Ülke genelinde şehirler arasında var olan karayollarının çoğu asfaltlanmış konumda. Bunun haricinde kalan ikinci derece yolların çoğu toprak ve çakıldan oluşmakta. Ulusal Park içerisinde yer alan yolların birçok bölümünde derin çukurlar mevcut durumda. Özellikle yağmur dönemlerinde şiddetli yağmur nedeniyle birçok yol zarar görmekte ve kullanılamaz bir hal alabilmekte. Trans-Kalahari Koridoru olarak adlandırılan ve Güney Afrika Cumhuriyeti şehri Johannesburg ile Namibya şehri Windhoek'u birbirine bağlayan otoyol Botsvana'dan geçmekte.

EKONOMİK SEBEPLER

Ülkede Botsvana devlet demiryolları olan Botswana Railways, mevcut olan toplam 700 km'lik demiryolunu işletmekte. Demiryolu ağı Güney Afrika Cumhuriyeti sınırından, Lobatse, Gaborone, Francistown'dan Zimbabve şehri Plumtree'ye kadar uzanmakta. Ülke genelinde genel olarak ürün taşıma işleminde tren kullanılmakta olup, yolcu taşımacılığı ekonomik sebeplerden dolayı 1 Nisan 2009 tarihinde durdurulmuştu.

Bostavana’da çoğu yol asfaltlanmış durumda

HAVAALANI

Merkezi Gaborone'de bulunan ve 1972 yılında kurulan Air Botswana ülkenin havayolu şirketi konumunda. Air Botswana ulusal ve uluslararası uçuşlar gerçekleştirmekte olup, bünyesinde 2016 verilerine göre beş adet uçak bulundurmakta. Botsvana genelinde karayolu bağlantılarının uzun olması, yolların da pek sağlıklı olmaması nedeniyle birçok irili ufaklı havaalanları bulunmakta olup, bu alanlardan dört tanesi uluslararası havaalanı olarak kabul edilmekte.

KİŞİ BAŞI GELİR

Sahip olduğu zengin elmas rezervleri sayesinde ekonomisini güçlendiren Botsvana, son yıllarda yakaladığı kalkınma ve refah düzeyi ile kıtanın görece iyi seviyedeki ülkeleri arasına girmeyi başarmış durumda. Ülke, bağımsızlığın kazanıldığı 1966 yılından bu yana geçen yarım yüzyıllık süreçte düzenli bir büyüme trendi yakalamış ve bu sayede kişi başı millî gelir bakımından Sahra Altı Afrikası’nın önde gelen ülkelerinden biri haline gelmişti. Sahip olduğu bu potansiyel, yakaladığı istikrar, rekabetçi ekonomik koşullar ve İngilizcenin resmî dil olması gibi faktörlerin etkisiyle Botsvana dış yatırımcı açısından da cazip bir ülke konumunda.

İTHALAT İHRACAT BİRBİRİNE YAKIN

Bu genel görüntüsüyle paralel olarak Botsvana, Afrika kıtasında dış ticarette denk bütçe oranlarını yakalayabilen ender ülkelerden biri konumunda. Botsvana’da ithalat-ihracat seviyeleri birbirine oldukça yakın durumda. Ekonomisi elmas madenciliğine dayanan Botsvana’da millî gelirin %42’si madencilik sektöründen elde edilmekte. Ancak diğer Afrika ülkeleri Güney Afrika Cumhuriyeti ve Angola’da olduğu gibi Botsvana’da da elmas madenlerinin işletilmesinde Yahudi sermayeli küresel şirketlerin öne çıktığı bilinmekte.

Bostavana’da çoğu yol asfaltlanmış durumda

VE TURİZM…

Madencilik dışında ülke ekonomisini taşıyan ikinci alan hizmet sektörü. Ayrıca ülke sahip olduğu doğal alanlarla turizm açısından da önemli bir potansiyele sahip durumda. Üretim, tarım ve hayvancılık gibi sektörlerin ekonomideki payı ise son derece sınırlı olarak bilinmekte.

YOKSULLUK VE İŞSİZLİK

Kıta ülkelerine kıyasla son derece olumlu sayılabilecek ekonomik yapısına rağmen, ülkede yoksulluk ve işsizlik oranları hayli yüksek durumda. Bunun yanı sıra, gelir seviyesindeki yükselme gelir düzeyindeki eşitsizliği de arttırdı. BM Kalkınma Programı’nın Eylül 2017’de yayımladığı “Sahra-Altı Afrika’da Gelir Adaletsizliği Trendleri” başlıklı rapora göre Botsvana, Güney Afrika Cumhuriyeti ve Namibya ile birlikte kıtada gelir dağılımındaki eşitsizliğin en yüksek olduğu üç ülkeden biri konumunda.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Murat Kazancı


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kuzey Ekspres Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kuzey Ekspres hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kuzey Ekspres editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kuzey Ekspres değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sizce Trabzonspor'da bu sezon sergilenen kötü performansının sebebi kim?