MARAŞ CADDESİ YAYALAŞTIRILSIN MI VE NEDEN?

Sosyal medyada, Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanımız Sayın Zorluoğlu’nun bir anketini gördüm…

Anket; “Kahramanmaraş Caddesi’nin (Gazipaşa Caddesi ile Cumhuriyet Caddesi arasındaki kısmı) yayalaştırılması hakkında ne düşünüyorsunuz?”

Alternatif cevaplar; iyi olur, kötü olur, kararsızım. Katılım 14.918. Sonuç: % 83,3 iyi olur.

Daha önceki yazılarımızı takip edenler, bu köşeden gerek yönetişim, gerekse kent yönetimi üzerine yaptığımız değerlendirmeleri okumuşlardır. Bunun yanında, Ulaşım Master Planı ile ilgili yaptığımız değerlendirmelerimizde bu köşemizde okuyucularımıza sunulmuştur.

Bir belediye başkanının sosyal medya üzerinden halkın nabzını tutacak şekilde, hem de kentin en önemli sorununa ilişkin görüşlerini alması hiç şüphesiz ki çok değerlidir. Bu anketler, kararlara etki edecekse, yönetişim adına da önemlidir.

Sosyal medya anketinde yer alan kısmın, çok küçük bir lokasyon olduğuna şüphe yoktur. Ancak, asıl önemli olan husus bu seçeneğin neden masaya yatırılmış olduğudur.

Mesele, bu düzenlemeyle trafiğe çözüm bulmak mıdır, yoksa kente soluk getirilmesi düşünülen bir sosyal alan yaratmak mıdır? Veya murat edilen her ikisini birden sağlamak mıdır? Böyle bir sorgulamada doğru sonucun alınıp, doğru analizlerle çözüm üretilmesi bu soruların cevabında saklıdır.

Eğer murat, bu küçük lokasyonla çözüm üretmekse, Trabzon’un Ulaşım Master Planı ile ulaşılan/ulaşılacak sonuçları görmemiz elzemdir.

Özellikle plansız kentleşmenin doğurduğu sorunların başında trafik, toplu ulaşım ve kent halkının yararlanacağı yeterli sosyal alanların bulunmaması gelmektedir.

Bu husus, Trabzon açısından daha da ön plana çıkmış durumdadır. Trafiğin, Trabzon’un belli kesiminde, Yavuz Selim Bulvarı’nın meydan bölgesi ve Maraş Caddesi’nde yoğunlaşmasının en önemli nedenlerinden biri, meydan bölgesinin kentin hâlâ en önemli cazibe merkezi olması, kentte başka çekim merkezlerinin, alternatif alanların oluşturulamamış olmasıdır.

Ulaşım sorunları bir stratejiye bağlı olarak, kentin tarihi dokusu, sosyal dengeleri, sürdürülebilirlik gibi konular dikkate alınarak, bilimsel temelli çözümlerle masaya yatırılması ve halledilmesi gereken sorunlardandır. Anlık, günlük, sürekli değişen ve cesaretli olmayan kararlarla çözülmesi mümkün değildir. Toplu ulaşım sorunu, sosyal sonuçları da iyi bir şekilde analiz edilerek, çözümler üretilerek, nüfus projeksiyonundan şehirlerarası ulaşım bağlantıları ve ulusal düzeydeki taşıma politikaları da dikkate alınarak çözülmesi gereken kentsel bir olgudur. Bu husus, havasını soluduğumuz kent olan Trabzon için çok daha önemlidir.

Uzun vadeli stratejik hedeflerle çözüm üretilemediği, trafik sorununun sadece trafiğe açılan veya kapanan yollar olarak görüldüğü sürece, kısır döngüden kurtulmak imkânsızdır. Trafik sadece açılacak caddelerle, trafiğin akış şeklinin değiştirilmesiyle veya düzenlenecek kavşaklarla, eklenecek şeritlerle aşılacak bir sorun değildir. Bunlar hiç şüphesiz katkı sağlayacak önlemlerdir. Ancak, trafik sorunu bundan daha fazlasıyla çözülebilecek, çok bileşenli bir olgudur.

Öncelikle şunu ifade edelim. Yapılan bazı bilimsel çalışmalarla yayalaştırma sonrası merkezi alanlarda, inanılanın aksine, ticari faaliyetlerin arttığı belirlenmiştir. Ancak, yayalaştırmanın bu sonucu etkin bir şekilde ortaya çıkarabilmesi için, yayalaştırılmış alanların, toplu ulaşımla beslenmesi şarttır.

Maraş Caddesi’nde yapılacak bir yayalaştırmada bu manada sonuç alınabilmesi, bu yayalaştırmanın toplu ulaşım ile nasıl destekleneceğine bağlıdır.

Hiç şüphesiz taşıt trafiğinden ve yoğunluğundan arındırılan kent merkezleri, daha hareketli ve çekici hale gelmektedir. Bunun içinde; yol üstü otoparkların azaltılması, imkân dahilinde ise kaldırılması, toplu ulaşımın planlı ve trafik yoğunluğuna yol açmayacak şekilde planlanması ve çeşitlendirilmesi, mümkünse bisiklet yollarının artırılması, otomobil kullanımına gerek bırakmayacak ulaşım alternatiflerinin uygulamaya konulması şarttır.

Hepsinden önemlisi ise Trabzon gibi zor coğrafyalarda, hangi toplu ulaşım sistemlerinin oluşturulacağı önemlidir. Bu nedenle, Trabzon Ulaşım Master Planı’nı merakla bekliyor olacağız.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Haber yorum bölümünde Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.