Semi Hamzaçebi

Semi Hamzaçebi

MARKA ŞEHİRLER- 1

Küreselleşen dünyada şehirler de bir ürün gibi ele alınmakta ve pazarlanmaktadır. Özellikle turizm, eğitim, spor sektörü, ekonomik, politik ve kültürel açıdan tüm dünyada büyük önem kazanmakta, ülkeler gelirlerini artırmak üzere diğer ülkelerde marka ve imaj çalışmaları yapmakta, bunun için stratejik pazarlama planları geliştirmektedir. Benzer şekilde şehirlerin turizminin canlanması ve sürdürülebilir hale gelmesi için, tüm bileşenlerini tanıtmak, pazarlamak, şehir insanları açısından ekonomik fayda yaratmak, özetle şehir markası oluşturmak amacıyla çalışmalar yapması gerekmektedir. Şehir markalaşması için, öncelikle şehrin marka olabilecek birkaç alanda dünya ve ülke özelinde önemlilik arz etmesi, tercih edilebilir durumda olmasıyla beraber,  tarihi ve turistik mekânlarının tanıtılması, yöresel ürün ve hizmetlerin duyurulması avantaj sağlaması açısından çok önemlidir. Bu çalışmalarla paralel olarak şehrin yaşam kalitesi de değiştirilmekte, kentsel planlamalar yapılmakta, tanıtım ve marka imajı oluşturma çalışmaları ile birlikte kentin çehresi de insanlar açısından olumlu olacak şekilde değişmeye başlamaktadır. Markalaşma çalışmaların en büyük önemi, şehrin ekonomik açıdan canlandırılması, şehir yaşayanlarına ek ekonomik faydalar sağlanması ve yaşam kalitesinin artırılması olarak sayılabilir. Markalaşan şehir ile birlikte yatırım olanaklarının artması, yeni işletmeler açılması, var olan işletmelerin gelişmesi ve büyümesi istihdam olanaklarının da artmasına yol açması, markalaşma çalışmalarının faydaları arasında yer almaktadır. Kentler açısından markayı gereklilik haline getiren koşullar şu şekilde sıralanmaktadır (Hanna ve Rowley, 2008: 61).

· Uluslararası medyanın artan gücü.

· Uluslararası seyahat maliyetinin düşmesi.

· Tüketicilerin harcama gücünün artması.

· Sunulan hizmetler açısından şehirlerarası benzerliklerin artması.

· İnsanların farklı kültürlere olan ilgisinin artması.

Bir kentin marka değerlerinin güçlü bir marka haline getirilmesi için öncelikle o kentte marka olmayı destekleyecek unsurların bulunması gerekmektedir. Yerel yönetimler, konuyla ilgili STK’lar ve uzman kişilerin ortak çalışmaları sonucunda olası marka değerler saptanarak bu alanların geliştirilmesi ve tüm eksiklikler tamamlanarak diğer rakipleriyle artıları ortaya konulup etkin bir pazarlama sürecine gidilmelidir. Bu süreç içerisinde şehir bileşenleri yerel yönetimle uyumlu çalışmaz ve marka kent olmanın kendilerine düşen sorumluluğunu yerine getirmezlerse projede aksaklıklar yaşanabilir.

Güzel günler dileğiyle

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Haber yorum bölümünde Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.