Semi Hamzaçebi

Semi Hamzaçebi

MARKA ŞEHİRLER-II

Eğer bir kent marka olmak istiyor ise; istihdam sağlama kapasitesine sahip olmalı, iyi durumda ve karşılanabilecek konaklama imkânı sunmalı, yeterli toplu taşıma imkânı olmalı, iyi okullar ve eğlence/kültür faaliyetleri olmalı, iklim şartları iyi olmalıdır (Alaş, 2009). Memnun ve yaşam kalitesi yüksek bir kent halkı, kentin gelişimi ve markalaşmasıyla yakından ilgilidir. Kentin markalaşması, kısa sürede olabilen bir olay değil; uzun süren ve zahmetli çalışmalar sonunda elde edilen bir çalışmadır. Şehirleri markalaştırma sürecinde, bu konuda uzmanlaşmış bilim adamları bir araya gelerek ortak çalışmalar yapmalıdır. Şehir bölge planlamacıları, coğrafyacılar, jeologlar, psikologlar, sosyologlar, ekonomistler, ziraatçılar, mimarlar, yerel yönetimler vb. birimlerin, yurtdışında tanınmak ve markalaşabilmek için, bir birlik içinde çalışılması gerekmektedir (Buchegger, 2005). Tarihi geçmişi olan şehirler, bu özelliklerini şehrin tanıtımında veya şehir markası oluşturulmasında çok sık bir şekilde kullanmaktadırlar. Tarihi eserlerin bulunduğu, doğa tarihi müzelerine sahip bütün şehirler bu konuda bir potansiyel taşımaktadırlar. 2010 Avrupa Kültür Başkenti İstanbul ile Mısır Piramitleri, Çin Seddi gibi dünyanın yedi harikasını üzerinde bulunduran şehirler örnek olarak verilebilir. Coğrafi konumu itibarıyla da çok sayıda kent, markalaşma yolunda adım atmışlardır. Turizm imkânlarının artması ve gelişmesiyle özellikle deniz imkânı olan şehirler, iyi tanıtım imkânı ile kısa sürede büyük mesafeler almışlardır. Şehirlerin markalaşması için belirli süreçlerin gerçekleşmesi gerekir.

Bu süreçlerin; ilk aşamasında, stratejik marka analizi bulunmaktadır. Markalaşma sürecinde şehrin sadece kendisini değil, farklılıkları ortaya koyabilmek için benzer özelliklere sahip şehirleri de analiz etmesi gerekir. Bu analiz kapsamında şehirler konumlarını, imajlarını, kimliklerini üstün ve zayıf yönlerini belirlemeli kendi markasını bu özelliklere göre konumlandırmalıdır.

 İkinci aşamada, marka kimliğinin oluşturulması gerekmektedir. Marka kimliği şehri temsil edeceği için bu kimliğin insanlar tarafından nasıl algılanmak istediğini gösterir. Bununla birlikte oluşturulacak marka kimliği şehrin insanlara sunacaklarını, bir anlamda vaatlerini ifade eder.

Üçüncü aşamada, değer önerisi geliştirmek gelmektedir.

 Trabzon MÖ 4000 yılına uzanan tarihi, jeolojik yapısı, denizi, coğrafyası, kültürel yapısı ile her dönem revaçta olmuş bir şehir konumundadır. Son yüzyılda bunlara eğitimde Karadeniz Teknik Üniversitesi ve bir futbol şehri olmasıyla beraber Trabzonspor’un da eklenmesiyle üç önemli marka değerine sahip konumdadır. Peki şehir olarak bu marka değerlerinden ne kadar yararlanabiliyoruz? Bunları yeteri kadar pazarlayabiliyor muyuz? Trabzon’u bir kültür tarih, eğitim ve spor şehri olarak öne çıkarabiliyor muyuz?

Bu üç başlıkta ne kadar başarılıyız?

Turizm; ülkemize gelen yıllık turist sayısında ilimiz ne konumdadır? Yeterli reklam ve tanıtım, alt yapı çalışmaları (jeosit-jeopark alanları, tarihi eserler, doğa tarihi müzeleri, ulaşım, konaklama vb. ) tamamlanmış mı?

KTÜ; eğitim alanında ve akademik olarak dünya ve Türkiye ölçeğinde ne konumda, eğitim için tüm imkânlar var mı? Yeterli sayıda yurtlar, laboratuvarlar, teknolojik alt yapı, kütüphaneler ve müzelere vb. sahip mi?

Ülkedeki sporcuların %30-40 Trabzonlu olmasına rağmen kentimiz bundan ne kadar yararlanıyor, gerekli tesisler, yatırımlar yapılmış mı, oyunculuları her alanda gelişimi profesyonelce takip ediliyor mu?

Konuyla ilgili takdiri siz okuyuculara ve yerel yöneticilere bırakıyorum.

Güzel günler dileğiyle…

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Haber yorum bölümünde Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.