MEYDAN’DAKİ KAOSA  BİR SON VERİLMELİ

MEYDAN’DAKİ KAOSA BİR SON VERİLMELİ

Trabzon’u pizza ile tanıştıran Tad Pizza’nın patronu Selahattin Ahıskalıoğlu:

Meydan’daki oto yedek parça işyerini bundan 30 yıl önce yemek sektörüne yönlendiren ve Tad Pizza markasını sevdiren Selahattin Ahıskalıoğlu, son zamanlarda güzel şeyler olmakla birlikte Meydan bölgesindeki kaosa bir son verilmesi gerektiğinin altını çiziyor.

 

89011e5f-75b1-472c-a531-bab40e015f85-001.jpgMEYDAN’DAKİ EN ESKİ FİRMA

-30 yıldır yemek sektörü işletmeciliği yapıyorsunuz. Bize biraz hikayenizden bahseder misiniz? Dünden bugüne Trabzon’da neler değişti?

“Ticari faaliyetlerimiz bakımından Meydan civarında yaşayan en eski firmayız. Eskiden Trabzon’un tüm oto yedek parçacıları garaj ve tamirhaneler hep şehrin içinde ve bu yörede olduğu için biz de o devirde oto yedek parçacısı olarak çalışıyorduk. Şuanda da tahminim yaşayan en eski oto yedek parçacısı olarak devam ediyoruz. 1940’dan beri ticaret sektörünün içindeyiz. Şöyleki, Dursun Ahıskalıoğlu, Ahmet Ahıskalıoğlu, Ahıskalıoğlu Kolektif Şirkete ve Tad Pizza ticare tsektöründe bizim açtığımız dördüncü kuruluşumuz. Şehrin bütün iktisadi hayatı değişince bizde devir daim olduk. Herkes başka bir yerlere gitti. Zaten garaj ve oto tamircilerinin şehrin göbeğinde olması mümkün değildi. Biz de yedek parçacı olarak faaliyetlerimizi Değirmendere’de bulunan sanayi bölgesine taşıdık. Sonrasında Meydan’da mevcut yerimizin lokanta ya da restoran olmasına karar verdik. Tabi çevirirken herkese benzer bir lokanta olmasını istemedik ve pizzacı olmaya karar verdik. Trabzon’a ilk pizza dükkanını 1990’da açtık. 30 yıldır da bu alanda hizmet vermeye devam ediyoruz.”

 

KORKTUĞUMUZ BAŞIMIZA GELMEDİ

-Trabzon’da pizza nasıl karşılandı? Pizzaya karşı tepkiler nasıldı?

“Öncelikle acaba olur mu diyerek uykusuz kaldığımız geceler bile oldu. Tereddütlerimiz vardı. Trabzon’a has peynirli ve kıymalı gibi çeşitlerin meşhur olması ve daha çok rağbet görmesi bu işin altından kalkabilirmiyiz sorularını çok sordurdu bize. Sonra 1990 yılının Haziran ayında açtık ve çok şükür korktuğumuz başımızgelmedi. Hatta bizden sonra başka firmalar gelip buralarda pizzacı olarak faaliyete bile başladı.”

 

TİCARİ BİR GELENEĞİMİZ VAR

-Dünyaca ünlü pizza şirketlerinin Trabzon’da açılması sizleri etkiledi mi?

“Etkilememesi mümkün değil tabi. Pazardan herkes bir pay kapacak. Bize gelecek olan onlara gitmiştir. Bu matematiksel bir gerçek çünkü. Özellikle tercih edildiğimizin farkındayız. Çünkü en eskiyiz ve yaptığımızın da en iyisini yapmaya çalıştık. İnsanlarda bir damak tadı bıraktığımıza inanıyorum. Hala ilk açtığımız günlerden beri bizi tercih eden müşterilerimiz var. Lokantacılık olmasada eski bir ticari geçmişimiz var ve eski ticaret erbaplarının mutlaka bir ticari gelenek ve göreneği vardır. Bunun da bizde olduğunu düşünüyorum.”

 

GÜZEL ŞEYLER OLUYOR

-Büyükşehir Belediyesinin Meydan ile ilgili yaptığı yeni düzenlemeleri nasıl değerlendiriyorsunuz?

“Güzel şeyler oluyor. En azından eskisinden çok daha iyi şeyler olduğunu belirtmeliyim. Tad Pizza dükkan olarak aynı eski çizgisi ve gabarilerine sadık kalmıştır. Meydan’da bulunan en güzel binalardan birisi Yeşilyurt, güzellik içerisinde değildi. Şimdi güzelliğini meydana çıkardılar. Taş kısımları soveleri ve pencere kısımları ortaya çıktı. Bir de Trabzon sarısı denilen bir renkle boyandı. Daha temiz, düzgün, tertipli ve tarihi vasfını da ortaya çıkaran binalar haline geldi. Bu da Trabzon’a gelen turistlerin ilgi ve beğenisini topluyor olacaktır.”

 

MEYDAN’DA KAYBOLAN DEĞERLER

-Bunların dışında Meydan için daha başka neler yapılabilir?

“Meydanda kaybettiğimiz üç tane çok eski binamız var. İlki Sümer Sineması... İkinci olarak Şems Oteli ve üçüncü olarak Suluhan binası. Suluhan binasının eskisini yıkıp yenisini yapmak pek mümkün değil. Ancak bir Sümer Sineması bulunduğu yerde yeniden inşa edilebilir. Bugünkü teknoloji ile bu sağlanabilir ve tekrar devlet tiyatrosu haline getirilebilir. Anadoluhan ve eski Nemkol binasının daha güzel olabilmesi için gabariyi bozan iki bina istimlak edilerek alınıp gabari düzeltmeleri yapılıp eski hallerine döndürülebilse çok daha anlamlı olur. Binlerce bina Zağnos, Tabakhane, Çömlekçi kentsel dönüşümlerinde alındı. Şehrin göbeğinde lüzum görülen ve takdir ettiğimiz bu restorasyon için de olmayacak bir şey değil. Bu meydan çok önemli bir meydandır. Burası eski Gavur Meydanı, eski İtalyan Meydanı, eski İtfaiye Meydanı, eski Küçük Şanzeliz ve sonradan da Atatürk alanı olarak hep var olmuş bir yer.”

 

ESKİ LİMAN ORTADA YOK!

“Trabzon için bir liman gerçeği var. Liman Osmanlı zamanında çok çalışan bir yerdi. Şimdi eski çalışan o liman ortada yok. Trabzon limanı Osmanlı’nın beş önemli limanından birisiydi. Eskiden buyana ithalat, ihracat ve transit ticaretin en fazla olduğu liman olmuştur. Bu vasıflar günümüzde pek kalmadı. Mesela yolcu limanı olma vasfı yok oldu ve limanın eski hareketliliği de kalmadı. Liman hareketli olunca Meydan’ın da işlev hareketliliği buna bağlı olarak farklı oluyor. Bugünkü limandan o hareketliliği beklemediğimiz için meydan görüntüsünün nasıl olacağını tahmin etmek pek kolay olmuyor.”

 

MEYDAN’DA YANLIŞ OLAN ŞEYLER!

“Meydan’da çok yanlış olan şeyler var ve benim bunu 1992’den beri söylemekten dilimde tüy bitti. Bunun için hepsini söylemekten vazgeçtim. Sadece bir tek şeyi vurgulayacağım. İskele Caddesi’nin şehre giriş olarak tek istikametli mutlaka çalıştırılması lazım.  Başka söylenecek çok şey var ama bunları sayın belediye başkanımız merak edip sorarsa gider anlatırım. 92’den beri anlattığım sorunların bugüne kadar yaklaşık olarak onda yedisi yapıldı. Bunun yanında en büyük yanlış da İskele Caddesinin gidiş-geliş istikametine açılması oldu. Dört şeritli olan yolları bile tek istikamete çevirdiler. Çift şerit olan ve tek istikamet olan bu yolu tek şerit yapmaları çok büyük bir hataydı. Yıllardır İskele caddesi ve meydan bu sebepten ötürü kaos ve azap içinde. Usta Otel’e bir müşteri geliyor. Boztepe’ye gitmek istiyor arabasıyla. Adama Boztepe’ye hangi yoldan gidileceğini tarif edemiyorsun. Trafikten iki dakika içinde çıkacak olanı yirmi dakika daha oyalanmasına neden olan bir yol burası. Trabzon’da geçmiş belediyelerin en eksik olarak yapmış olduğu şey otopark. İnsan nasıl çoğalıyorsa otomobil sayısı da her yıl bu şekilde artıyor. Her yıl artan bu sayının park etmesini sağlayacak yeri bulmak belediyenin mecburiyetidir. Bugüne kadar doğru dürüst otopark icat edilmedi. Bu yüzden büyük sıkıntı var.”

 

ÇÖMLEKÇİ’YE İNEN KATLI OTOPARK

-Otopark için nasıl bir alternatif önerirsiniz?

Burada İskenderpaşa otoparkı var iki katlı. Yapılacak olan şey ise bu otoparkı derhal yıkıp Çömlekçi’ye kadar indirilmesi. Böylece aldığı otomobil sayısının üç katı kadar araca hizmet edebilir. Kavşak düzenlemeleri de ona göre yapılacak. Buradan aracı ile giren aşağıda limandan çıkabilecek. Otomobil sayısı artacağına göre belediyede buna çare bulmakla yükümlüdür.”

 

TRAFİK MÜDAHALE İSTER!

-Meydan’da bulunan dolmuşlar Meydan için bir handikap mı?

“Geçmişte Trabzon’da 1650 tane dolmuş vardı. Vali Adil Yazar zamanında bu kaldırılarak minibüse çevrildi. Herkes minibüse karşı ama aslında bu sayede trafik epeyce rahatladı. Trafik yaşayan bir varlıktır. Sürekli müdahale ister. Her zaman yeni çareler arayışında olmak lazım. Raylı sisteme geçilmesi gerek. Toplu taşıma hayatın gerçeğidir ve de şarttır. Mecbur kalmadan başlayabilmek gerekir.”

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.