20.10.2021, 10:14

ÖZEL UÇAKLARIMIZ VE EKONOMİMİZ

Havacılığın özel ilgi alanım olduğunu birçok arkadaşım bilir. 25 yıldır evimizde 3 adet büyük ölçek bilgisayar monitörü, 1 adet diz üstü bilgisayar ve 1 adet tabletten oluşan uçuş simülatörümle bu ilgimi amatör hobiye çevirmiş durumdayım. Bir hafta bu köşemi bu hobiye ayırmak istediğimi belirtip esas konumuza giriş yapmak istiyorum.

Siyaseti sevenin de sevmeyeninde, az çok kabul ettiği gerçeklerden biri ülkemizin yaşamakta olduğu ekonomik sıkışmadır. Bu sıkışmanın milletimizin her seviyesindeki gelire göre hissedildiği bilinmekle beraber paranın olanda daha çok, olmayan da hepten yok olduğu gün gibi aşikardır.

Önceki hükümetler döneminde en çok eleştirilen husus insanların çalışmadan, emek harcamadan paranın parayı kazandığı ortamların var olmasıydı. Para parayı faizle kazanırdı. Şimdi ise gayrimenkul, altın ve dövizle kazanmaktadır. Devletin üretime yönelik ekonomik çabası hissedilmekle beraber yaşanan gerçek budur.

Ekonomimizdeki ilginç göstergelerden biri iş jetleridir. Bir başka deyişle özel uçaklardır. Trabzonspor-Fenerbahçe maçından sonra Trabzon’dan kalkış yapan iş jetlerini Flightradar Programı’ndan takip ettim. Yanlış görmediysem 8 adet iş jeti saydım. Bunlardan bazısı kiracısını, bazısı ise sahibini taşıyordu. Doğrusunu isterseniz ekonomik krizden bahsedilen bir ülkede sadece bir maçtaki bu bolluk dikkat çekmiştir.

Ülkemiz özel iş jeti cennetidir. Gazeteci Uğur Cebeci’ye göre ülkemizdeki iş jeti sayısı 86 dır. Hava taksileriyle beraber bu sayı yaklaşık 111’dir. Toplam hava aracı sayısı ise 175’tir. Bu hava araçları ya sahipleri tarafından kurulan havacılık şirketlerine devredilip kiraya verilmekte ya da ticari olarak uçak işleten şirketler aracılığıyla kiralanmaktadır.

Uçakların sıfır satış bedelleri tipine göre 75 Milyon dolara kadar çıkarken, kira bedelleri de saatlik olarak uçak tipine göre değişmektedir. Yine Uğur Cebeci’ye göre ülkemizde kayıtlı olan özel uçakların kiralama bedelleri saatlik 2000 ile 8000 dolar arasında değişmektedir. Mesela İstanbul Trabzon arası gidiş dönüş 3 saat ise bu bedel 6000 ile 24000 dolar olmaktadır. Eğer uçak bekleme yapacaksa buna ekip harcırahları, konaklama bedelleri, VIP hizmetleri vs. eklenmektedir. Yani uçak konaklama yapmayacaksa sadece uçuş kiralama bedeli ortalama bir uçakta 15000 dolar ise 135.000 TL olmaktadır. Buna konaklamayı da eklerseniz fiyatını siz düşünün artık.

Bir tarafta iş jetleriyle maça gelen insanlar. Diğer tarafta 90 dakikalığına borcunu, açlığını unutup takımlarını destekleyen taraftarlar. Düşündükçe kafa karışıklığı içinden çıkılamaz bir hal alıyor.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 08 Aralık 2021
İmsak 05:55
Güneş 07:26
Öğle 12:18
İkindi 14:39
Akşam 17:00
Yatsı 18:26
19
açık