15.05.2022, 14:09

Sporun dijitalleşmesi ve Türkiye’de E-Spor

Elektronik spor kavramının kısaltması olarak bilinen e-Spor kavramı son yıllarda iyiden iyiye zirve yapmış olsa da e-Sporun geçmişi 1970’li yıllara kadar dayanıyor. Bilinen ilk video oyun turnuvası 19 Ekim 1972 tarihinde Stanford Üniversitesi'nde gerçekleştiği biliniyor. Turnuvanın büyük ödülü ise bir yıllık Rolling Stone dergisi üyeliğiydi. Bu turnuvanın sonrasındaki yıllarda Asteroids ve Space Invaders gibi oyunlar için gerçekleştirilen etkinlikler sayesinde e-Spor dünyasının temelleri atılmış oldu.

E-spor isimleştirilmesinin ise 1999 yılında Online Gamers Association tarafından yapıldığı bilinmektedir. İlk olarak atari salonlarında yaygınlaştığı düşünülen e-Spor, 70 ve 80’li yıllarda eğlence ve sosyalleşme mekânı olarak gençler tarafından tercih edilmekteydi. Atari aletinin dönemin koşullarında pahalı oluşu ve evde kullanılamaması atariden ziyade atari salonlarının popülerleşmesini sağlamıştır. Teknolojideki gelişmeler ve teknolojinin ucuzlamasıyla birlikte konsolların tüketimi yaygınlaşmaya başlamış, konsol oyunları popüler hale gelmiştir. Tüketimin artmasıyla birlikte konsol oyunları da çeşitlenmeye başlamıştır. Bu döneme kadar bireysel olarak mücadele imkânı bulunan dijital oyunlarda teknolojinin gelişmesi ve konsol oyunlarının yaygınlaşması ile statik oyun oynama biçimi yerini ulusal ve uluslararası bir rekabete bırakmıştır.

E-Spor için dönüm noktası kabul edilebilecek iki olay karşımıza çıkıyor. Bunlardan ilki, 1980'li yıllarda atari salonlarında oynanan ve tek kişinin derece yapmak için makineyle yarıştığı dönemdir. Var olan tek oyunculu skor hesaplamaları ve bilgisayara karşı yapılan mücadeleler tamamen bir önceki skoru geçmeye yönelikti. Makineye karşı gerçekleştirilen bu mücadele, o dönem için son derece popülerdi. Bu dönemde, ABD Ulusal Video Oyun Ekibi kurulmuş ve yurt dışında tura çıkmıştır. Yaşanan bu gelişme e-Spora yönelik farkındalık oluşması açısından önemli yer tutmaktadır.

Milenyum çağında e-Sporun profesyonelleşmesine yönelik adımlar atılmıştır. Sektörün en eski ve en önemli organizasyonlarından olan Electronic Sports League, 2000 yılında kurulmuştur. Güney Kore ise e-Spor alanında fazlasıyla öncü bir ülkedir. World Cyber Games adı verilen ve 2013 yılına kadar devam eden, bir dönem e-Sporun olimpiyatları olabileceği dahi söylenen organizasyon da Asya ülkesi öncülüğünde. Aynı zamanda Güney Kore’de, e-Sporu sevdirmek ve yaygınlaştırmak için bakanlık onayıyla Güney Kore e-Spor Birliği (KESPA) kurulmuştur. Güney Kore’nin e-Spor sektörüne yaptığı bu yatırımlar, kendilerinin bu alanda öncü ülke olmalarının önünü açmıştır. Aynı zamanda e-Sporla ilgili farkındalık yaratmak ve ilgiyi arttırmak maksatlı kurulan ve günümüzde 47 üyesi bulunan Uluslararası e-Spor Federasyonu da Güney Kore kökenlidir.

Elektronik sporun gelişerek günümüze kadar gelmesinde üç önemli olay bulunmaktadır. Bu olayları internetin yaygınlaşması, internet kafelerin ortaya çıkışı ve rekabetçi oyunların artması şeklinde sıralayabiliriz.

Peki e-Sporcu lisansı almak için neler gerekiyor? Herhangi bir oyunda arkadaşlarınızla takım kurarak çevrimiçi turnuvalara katılmak yeterli gibi gözükebiliyor. Ancak işi resmiyete dökmek için e-Spor lisansı alınması gerekiyor. Ülkemizde Türkiye E-Spor Federasyonu (TESFED) üzerinden e-Spor lisansı almak mümkün. Bunun için il ve ilçe müdürlüklerine sağlık beyanı belgesi, 18 yaşından küçükler için veli/vasi izin belgesi ve iki adet vesikalık fotoğraf ile başvuru yapılabiliyor.

Yorumlar (0)