Trabzon’a trene  hep engel çıktı!

Trabzon’a trene hep engel çıktı!

Trabzon eski belediye başkanlarından Türk Eğitim Vakfı(TEV) şube başkanı Hasan Melek, demiryolunun Trabzon ve bölge için önemine dikkat çekti. 

TEV Trabzon Şubesinde basın toplantısı düzenleyen Hasan Melek, Atatürk’ün İpekyolunun liman kenti olan Trabzon’u tekrar eski günlerine kavuşturmak için günün gereği olan demiryolu projesini gerçekleştirme arzusu taşıdığına dikkat çekerek, “Ancak o günlerde ülkemizin ekonomik ve teknik konumu bunu gerçekleştirme imkanından uzaktı. Bunun için Atatürk 1924 yılında Trabzon’a yaptıkları ziyarette bu arzusunu Trabzonlulara, ‘Bu feyyaz, ahalisi zeki, müteşebbis, çalışkan olan Trabzon’umuza az zamanda dahile şimendiferle rast olunmuş görmek nuhbei amalimdir’ diye anlatıyor. Atatürk bu konuşmasıyla demiryolunun önemini bir defa daha belirtmiştir. Fakat ülkenin gelişmesi için bu projeyi hiç bir zaman unutmamışlardır. Yıl 1934, Atatürk İran Şahını Türkiye’ye davetinde İran Şahı bu davete icabet ederek Türkiye içinde 27 gün sürecek bir gezi başlatmışlardı. 10 Haziran 1934 tarihinde başlatılan gezide sırasıyla Iğdır, Kars, Erzurum, Bayburt, Gümüşhane ve Trabzon’a gelmişlerdi. Trabzon’dan Yavuz zırhlısı ile donanma eşliğinde Samsun’a hareket etmişlerdi. Samsun’dan trenle Ankara’ya gitmişler, Ankara ziyaretinden sonra trenle Eskişehir, Afyon, İzmir, Balıkesir, Çanakkale ve oradan da İstanbul’a gitmişlerdi. Bu geziden sonra Atatürk ve Şah Hazretleri İpekyolunun, liman kenti Trabzon’dan başlamasına karar vermişlerdir” diye konuştu.

KARAYOLLARI AĞI

Hasan Melek, “Trabzon-Tebriz Ticaret yolu 1936’da tamamlandı ve iki ülke transit taşımacılığın kolaylaştırılması için 14 Mart 1936’da anlaşma imzaladı. Bu anlaşma kapsamında Trabzon-Tebriz güzergahı yeniden yapılarak insan ve eşya taşıma güzergahında Almanya’dan alınan 16 kişilik otobüsler ve bagaj için kamyonlar faaliyete geçti. Trabzon - Tebriz transit güzergahında yolcuların dinlenme ve konaklama için Gümüşhane ve Bayburt’ta iki otel inşa edildi. Taraflarca gösterilen tüm çabalara rağmen güzergah üzerindeki trafik hacmi 1938’de büyük ölçüde azaldı. Sonuç olarak çözüm alternatiflerini içeren bir rapor hazırlamak üzere taraftarca ortak bir komisyon oluşturuldu. Ancak 2. Dünya savaşında İran’ın Sovyetler Birliği tarafından işgal edilmesiyle 1939 yılında Trabzon - Tebriz transit güzergahı tamamen kapandı. Savaşın sona ermesinden sonra bu güzergah üzerinde ticaret yeniden başlamış ancak hiç bir zaman beklenen seviyelere ulaşılmamıştır. Ve bu şekilde Trabzon’un İpekyolu Liman kenti olması başka bir bahara kalmış oldu. Atatürk Türkiye’de demiryolu ağının genişletilmesine büyük önem veriyordu. 1950’de iktidar değişikliği olduğu sırada Türkiye’de karayolları ağını Amerikalılar kurdu ve bu şekilde toplu taşımacılıkta sıra da değişmiş oldu. Ve bugün halen toplu taşımacılıkta ağırlık karayollarındadır. Biz batıda olduğu gibi demiryolu ağını yurtta geliştirmezsek, toplu taşımacılıkta beklediğimiz avantajı bir türlü yakalayamayız. Bugün dünyaya baktığımızda demiryolları uçakla rekabet edecek duruma getirilmeye çalışılmaktadır. Biz bu gerçekleri görmemezlikten gelemeyiz. Bir an evvel dünyadaki gelişmeleri takip edip ülkemizde de bunların uygulamasını sağlamalıyız. Bir defa daha söylemek istiyorum: Hayatta en değerli kaynak zamandır, başarı zamanı iyi kullananındır” ifadelerini kullandı ve Erzincan-Trabzon ve Batum demiryollarının mutlaka kurulması gerektiğine de işaret etti.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.