Trabzon’a turist gemisi geliyor mu?

Son günlerde birileri Trabzon Limanını hedef aldı. Trabzon limanı başka bir yerde mesela Sürmene’de yapılsın, Liman da kruvaziyer limanı ve alanı da eğlence mekanı vs. olsun… Trabzon limanı devletin... İşletilmesi yanılmıyorsak 25 yıllığına kiraya verilmiş. Kira veya tahsis süresi dolmadan limanı işletmeciden almak mümkün değil.

Trabzon Limanı; Samsun limanı gibi sirkülasyonu fazla olan bir liman değil. Gelen ve giden gemi sayısı, yükleme ve boşaltma miktarı standart sayılabilecek bir liman. Trabzon liman sahasında Rusya, Ukrayna’dan getirilip paketlenen, ambalajlanan ve sevkiyatı yapılan tahıl ürünleri, kömür ve ara sıra gelen konteyner gemileri olmasa ve bir de az miktarda da olsa maden ve taş ihracatı olmasa, liman büyük bir balıkçı barınağı olacak... Ki, limanda yapılan bu sevkiyatta işleticinin büyük rolü olduğunu söyleyebiliriz.

***

 

Şimdi tutturmuşlar, limanı kruvaziyer limanı yapalım… Trabzon’a son birkaç yıldır kaç kruvaziyer gemisi ve bu gemilerle kaç turist geldi? Bunu sorgulayan ve neden gelmediğini araştıran yok. Kruvaziyer gemiler, Karadeniz havzasındaki belli başlı kentlere uğrar. Bir bilemediniz iki gün kalır. Gemidekilerin yarısı dışarı çıkar. Sümela’yı, Ayasofya’yı gezer, şehirde tur atar, iki şişe su alır ve tekrar gemiye dönerler. Hepsi bu! Ayasofya camiye dönüştürülmüş, Sümela onarıma alınmış. Tur operatörleri de Trabzon’u uğranacak kentler listesinden çıkarmış. Şimdi bu şartlarda, Trabzon limanını kruvaziyer limanı yapsan ne olur? Liman sinek avlar, sinek!

***

 

Trabzon’a ikinci bir liman yapılamaz mı? Elbette yapılır. Zaten Sürmene’de tersane diye yapılmış bir liman var. Yapılmadan beş bin kişinin çalışacağı söylenen, yapıldıktan sonra 50 bekçinin ve şirket görevlisinin koruyup kolladığı tersane ve liman!

Dolgu sahasında çimento depoları yapılan tersane, uzmanların söylediğine göre bir düzenleme ile rahatlıkla bir liman olarak hizmet verebilir. 

Sürmene tersanesi liman olsa, Trabzon’a ne kazandırır? Belki yılda üç beş gemi yükleme boşaltma yapar o kadar. Aslında tersane olarak kullanılmayan dolgu alanı, biraz daha büyütülerek depolama, Lojistik merkez alanı olarak kullanılabilir.

Trabzon’un en büyük sıkıntısı ve eksiği, planlama yapılmaması… Trabzon’da ortak akılla hareket edilmemesi ve işadamından kanaat önderi sayılabilecek kişilerin önemli bir bölümünün ‘her şeyi ben bilirim’ veya ‘bölgesel, bireysel ve ticari çıkar’ doğrultusunda hareket etmeleridir. 

 

(Hasan Kurt)

 

************

Düzköy yolundaki eski tekel binası!

Anavatan Partisi iktidarı döneminde yapılan ve eski başbakanlardan Mesut Yılmaz tarafından hizmete açılan Akçaabat-Düzköy yolu üzerindeki Tekel tütün işleme ve depolama tesisleri, AKP iktidarı döneminde kapatılmıştı. 110 dönümlük arazi üzerine kurulu tesiste 37 bin metrekarelik bölümü kapalı alan idi. Tesisler yaklaşık 10 yıl önce, özel üniversite kurulması için Fetoculara tahsis edilmişti. Tesis bir süre önce geri alındı. KTÜ’ye devredildiği söylenen tesisler, bugünlerde kaderine terk edilmiş. Türkiye’nin en büyük özel sektör kuruluşlarından biri, tesislerde tekstil fabrikası ve imalathanesi yapmayı planladı. Ancak sonradan vazgeçti. 

AKP milletvekilleri ve yerel siyasetçilerin gündemine almadığı milyonluk yatırımın, çürümeye terk edilmesi tepkilere neden oluyor.

düzköy-yolundaki.jpg

Eski Adliye binası ne olacak?

Adliye’nin Kaşüstü’ne taşınmasından sonra Ortahisar’da valilik kompleksi içerisindeki eski Adliye binası boşaldı. Eski Adliye binasına hangi kurumun taşınacağı, binanın ne için kullanılacağı henüz belirlenmemiş.

CHP Belediye Meclis üyesi Cahit Erdem, ‘Bu bina bölge adliye binası olarak mı kullanılacak bilmiyoruz. Bize göre Bahçecik’teki cezaevi Beşikdüzü’nde yapılan cezaevine taşındıktan sonra, Bahçecik’te 15 dönümlük alana sahip cezaevinin yerine bölge adliye binası yapılabilir’ dedi.

 eski-adliye.jpg

Yomra’ya gitmeden

DSİ ve Avrasya’ya gidilemiyor!

Ramada Otel önünden Yomra çıkışına kadar sağ şeritten sol şeride geçmek, deniz tarafındaki bir yere otomobille gitmek için herhalde 10 km.lik yolu kat edeceksiniz. Yomra ilçe girişindeki kavşağa gideceksiniz ve oradan geri döneceksiniz. Başka çareniz yok.

Dün Avrasya Üniversitesi’nin Yalıncak sahilindeki yerleşkesine gidelim, dedik. Gitmez olaydık. Tam bir saatimiz yolda geçti. Otomobil kuyruğu Petrol Ofisi önünde başlıyor, Kaşüstü’nde Kuhla Otel’e kadar devam ediyor. Sonra Yomra kavşağında üç-beş dakika bekliyorsunuz. Dönüşte Adliye önünde trafik tıkanıyor. Karınca hızıyla ilerliyorsunuz. Ve bir saat sonra Avrasya’ya veya DSİ’ye geliyorsunuz.

yomraya-gitmeden.jpg

PTT’nin önünden karşıya DSİ’nin girişine bir alt yol ve köprülü yol yapılsa, araçlar 10 km.lik yolu kat etmese, Kaşüstü’ndeki trafik sıkışıklığı az da olsa giderilse ne olur?

Uçak, İstanbul’dan Trabzon’a bir saat 15-20 dakikada geliyor. Havalimanından Ramada’ya veya DSİ’ye yarım saatte bir saatte gidiyor.

Sorunu Karayolları mı, Büyükşehir Belediyesi mi hangisi çözer bilemiyoruz? Bu sorun mutlaka ama mutlaka çözülmelidir. 

 

******

 

Dünyada Türkler kadar görgüsüzce basketbol oynayan ikinci bir millet yok. Oyuncular molalarda reklamlarda oynuyorlar. Basketbol kültürü yok; futbol seyircisi basketbola destek vermeye çalışıyor sadece. Letonya karşısında topu parkeden sektirirken ayaklarına bulaştırıp üç top kaybı yaptılar. Güçleri akıllarından fazla. Taktiksel yetenekleri oyun içinde eridi ve içgüdüsel oynadılar. Ufuk Sarıca genel bir basketbol taktiği vermiş. Bence Türk basketbolunun hidayeti federasyonun başına Cem Yılmaz'ın getirilmesine bağlı.  (Metin Kondel)

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.