Trabzon’un Alışveriş Merkezleri…

 

 

   Bu şehir oldum olası eskinin pasajlarını, şimdinin de AVM’lerini sevmemiştir. Çarşının en güzel yerlerinde, dönemine göre lüks ve gelişmiş sayılabilecek pasajlar dahi tam kapasite ile çalışma imkânını yakalayamamıştır.

   Ana caddeye bakan birkaç mağaza ile varsa içeride ismi ve hizmeti ile öne çıkmış belki bir,iki firma.

   Bu alışveriş kültürü aslında alışveriş merkezlerinde de devam etmiş şehrimizin başlıca üç alışveriş merkezinden sadece Forum Alışveriş Merkezi en azından benim tahminlerimin çok üstünde kapasite yakalamıştır.

   Bölgeye hitap etmesi, uluslararası bir yapıya sahip olması ve ağırlıklı olarak kurumsal firmaların yer alması da verimliliği arttıran unsurlar olarak katkı sağlamıştır.

   Benim irdelemek istediğim alışveriş merkezlerinin idari ve ekonomik yapısı değil elbette. Aslında beni tanıyan ve takip edenler bilir ki düşünce yapısı olarak da AVM’lere karşı bir fikre sahibim.

    Şehir içi sayılabilecek bir konumda kurulan alışveriş merkezlerinin bulunduğu şehrin ticari ve ekonomik yapısına olumsuz etkileri olduğunu düşünenlerdenim.

   Bulundukları şehri bypass ederek, kazançlarını direk vatandaştan holding hesaplarına aktararak ekonomiye ve piyasalara en az verimle çalışan bu sistem benim için makbul değildir.

    Şehir ekonomisinde dolaşım sağlamayan, insani dokunuşlardan uzak bu tip yapılar ticaret kuralları içinde belli şartlara bağlanmalı ve yerel yatırımcılara rekabet kuralları içinde imtiyazlar sağlanmalıdır.

   Trabzon özelinde bulunan 3 alışveriş merkezinin sadece birinin en azından şimdilik işlevselliğini koruduğunu yukarıda belirtmiştim.

Diğer ikisi ise maalesef kapasitesinin çok altında doluluk ve ticaret kapasitesi ile hizmet verme gayretinde. Biri şehir içi diyebileceğimiz konumda olan bu alışveriş merkezleri mülkiyet ve idari bakımdan yerel yatırımcı konumunda olmasına rağmen şehir ve şehir insanına mesafe koyarak aslında kendi ayaklarının altını yağladığını da görmüyorlar.

   Ticaret erbabı düşük ciro ve yüksek kira giderlerine eklenen ekonomik kriz ve pandemi tedbirleri neticesinde işyeri açmaya cesaret gösteremezken şimdi de çok sayıda mağaza hatta kat diyebileceğimiz alan atıl ve çirkin şekilde boş duruyor.

    AVM yönetimleri bu alanları çeşitli kültür ve sosyal faaliyetlere tahsis edip insan sirkülasyonunu arttırarak, esnaf arasındaki söylem ile “ayak alıştırmak” denilen şeyi yaparken şehrin sosyokültürel yapısına da katkı sağlayabilirler.

    Ticaret hayatının figürleri bulundukları alanlarda, toplumlarda kazandıkları paralarla değil, sosyal ve kültürel hayata sağladıkları katkılarla anılır ve kalıcı olurlar…

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.