ULAŞIM MASTER (ANA) PLANI VE TOPLU TAŞIMA

Kentlerde yaşayan insanlarımızın temel kentsel sorunlarıyla bu sorunların doğurduğu temel mahalli ortak ihtiyaçları her geçen gün karmaşık bir hal alarak devam etmektedir.

Çağımız, artık teknolojik gelişmelerin de etkisiyle zamanı çok iyi kullanmayı zorunlu kılmaktadır. Bunun yanında insanlar, kent yaşamında huzurlu ve rahat bir şekilde hayat sürmenin özlemini duymaktadırlar. Kent yaşamını olumsuz etkileyen günümüzün temel sorunlarının başında trafik ve toplu ulaşım sorunları gelmektedir.

Bu sorunların kent yaşamının odağına oturmasının temel nedenleri, ülke nüfusunun hızla artması, kentlerimizin plansız gelişmesi, kırsaldan kente düzensiz göç, toplu ulaşımdan ziyade özel araçla ulaşımın revaçta olması gibi etkenlerdir.

Ulaşım sorunları bir stratejiye bağlı olarak, kentin tarihi dokusu, sosyal dengeleri, sürdürülebilirlik gibi konular dikkate alınarak, bilimsel temelli çözümlerle masaya yatırılması ve halledilmesi gereken sorunlardandır. Anlık, günlük, sürekli değişen ve cesaretli olmayan kararlarla çözülmesi mümkün değildir. Toplu ulaşım sorunu, sosyal sonuçları da iyi bir şekilde analiz edilerek, çözümler üretilerek, nüfus projeksiyonundan şehirlerarası ulaşım bağlantıları ve ulusal düzeydeki taşıma politikaları da dikkate alınarak çözülmesi gereken kentsel bir olgudur. Bu husus, havasını soluduğumuz kent olan Trabzon için çok daha önemlidir.

Deniz ulaşımının önemli bir mihenk taşı olan, tarihi anlamda değerinin çok da farkında olmadığımız bir jeopolitik ve stratejik öneme sahip olan ve bu niteliği birçok kişi göz ardı etse de hâlâ devam eden Trabzon Limanı’nı, Trabzon’un toplu ulaşımına ait kararlarda görmezlikten gelemeyiz. Trabzon Limanı bu manada en önemli değişkenlerimizden birisidir.

Yine, Trabzon’u İran’a bağlayan karayolunu ve herkesçe bilinen demiryolu projesinin de Trabzon’un toplu ulaşımına ilişkin kararlar alınırken göz ardı edilmesi sözkonusu değildir.

Kısaca, Trabzon toplu taşıma ve şehir içi trafik düzeni, sadece Trabzon’la ilgili değildir, olmamalıdır.

Büyükşehir olan illerimizde, ulaşım ve toplu taşıma hizmetlerini plânlamak ve koordinasyonu sağlamak görevi büyükşehir belediyelerinin uhdesinde olan bir mahalli görev olarak karşımıza çıkmaktadır.

Bu görev bir bütün olarak mevzuatımızda şu şekilde düzenlenmiştir: “Büyükşehir ulaşım ana plânını yapmak veya yaptırmak ve uygulamak; ulaşım ve toplu taşıma hizmetlerini plânlamak ve koordinasyonu sağlamak; kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek; durak yerleriyle karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek; kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek.”

Trabzon büyükşehir statüsüne 2014’te kavuşmuştur. Üzülerek ifade etmeliyiz ki, 2014-2019 dönemi Trabzon’un toplu taşıma ve trafik sorununun çözülmesi noktasında ölü bir dönemdir. Trabzon’da yaşayan herkesin mutabık kalacağı bir husus, kentin en öncelikli sorunlarından birinin toplu taşıma ve trafik sorunu olduğudur. Ki, bazı araştırmalarda da bu kendini göstermektedir.

Gecikmeli de olsa, Trabzon’un büyükşehir statüsüne kavuşmasının ikinci döneminde “Ulaşım Master Planı” çalışmaları başlatılmıştır. Bu önemsenecek, kent adına değerli bir gelişmedir.

Büyük kentlerin ve tabii ki Trabzon’un en büyük sorunu olan trafik ve toplu taşıma sorununun çözülmesi için bilimsel yöntemler şarttır. Bunun aracı da bilimsel yöntemlerle hazırlanmış bir Ulaşım Master (Ana) Planı’dır.

Bu plan hızlı bir şekilde ve katılımcı bir anlayışa tamamlanmalı, paydaşlarının belirlenmesinden sosyal sonuçlarına, kentin ulaşımını ve trafiğini ilgilendiren toplu taşıma tercihlerinden güzergâhların belirlenmesine, toplu taşımanın işletim sisteminden terminaline kadar tüm yatırım kararları bu plana göre hayata geçirilmelidir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.