06.09.2021, 08:56

YOL BİLMECESİ (1)

           Önceleri, yazılı ve görsel basında haber olarak birçok kez rastladığımız, "vatandaş kendi arazisinden geçen yola toprak dökerek yolu ulaşıma kapattı" haberleri artık o kadar sıradan bir hale geldi ki haber değeri bile içermez oldu.  Ancak bu durum sosyal bir sorun olarak çığ gibi büyümeye devam ediyor. Sabah işe gitmek için kullandığınız yolun akşam eve dönüşünüzde kapalı olması durumda kalınan çaresizlik öfkelendiriyor insanları. Günün yorgunluğuna eklenen bu durum karşısında bunun sorumlusu kim diye bağırmak geliyor içinizden. Belki o anda bulsanız yolu kapatanı, gerekçesini bile dinlemeye fırsat vermeden tartışma ve kavga yaşayacaksınız. Son günlerde çokça yaşanan bu örnekler genel anlamda toplumsal huzuru bozup bireyler arasında kin ve nefretin oluşmasına toplumsal huzurun bozulmasına sebep olmaya başladı.

            İlk bakışta yolu kapatanın haksızlığı geliyor akıllara. Hiç yol kapatılır mı diyorsunuz. İnancımızda yolda olan taşın, dikenin kaldırılması sadaka iken, yolun kapatılması neyin nesi diyerek kızıyorsunuz. Fakat gerekçelerine baktığınızda ise hak veriyorsunuz bu duruma. Öyleyse nedir bu yol bilmecesi?

            Tesisi kadastrosu olarak nitelenen ilk kadastro tespitinde zeminde var olan patika yollar, eski at yolları ve araç yolları, kamunun kullanımında değerlendirilerek tescil dışı bırakılırlar. Yapılan kadastro çalışması sonrası kişilerin mülkiyetinden açılan yeni yolların kamuya ait olabilmesi için ilgi idarelerin (belediyeler ve özel idare) bu yol alanları ile ilgili resmi prosedürü işletmesi gereklidir. Belediye ve özel idareler bu durumlarda, kamulaştırma işlemi yapabileceği gibi, yol ile ilgili bu alan imar planları dahilinde ise resen imar uygulaması (İmar Kanununun 18. maddesi) yaparak kamuya kazandırabilmektedir. Mülkiyetinden yol açılan kişiler ise yol ile ilgili kısmı idaresine başvurarak kamuya bağış yapmak suretiyle mülkiyetinden terkin edebilmektedir. Bu yöntemlerin haricinde, kadastro müdürlüklerince yapılan güncelleme çalışmasında, zeminde fiili olarak ölçülen yolun hak sahipleri bu yol alanının kamuya terk edilmesine onay vermesi durumunda da yol güncelleme çalışması sırasında kamuya kazandırılabilmektedir. Bu işlemler yapılmaksızın kişilerin mülkiyetinden açılan yolu, hak sahipleri dilediği zaman kapatabilmekte dahası kişiler arsa ve arazilerini yol haline getirilmesinden dolayı oluşan zararı ve yol olarak kullanımda kaldığı sürece kullanımdan dolayı kira bedelini idareden talep edebilmektedir. Bu talebin karşılanmaması halinde hukuk mahkemelerinde zarara yönelik tazminat talep edebilmektedirler.

            Gelinen bu çağda artarak devam eden bu sorunlar, aslında mülkiyet kavramının yerel idarelerce yönetilmesinde yaşanan zafiyetleri ortaya koymaktadır. Mevcut bir belediye başkanımızın yaşadığı bu sorun ile ilgi mülkiyet haritasını, sonradan açılan yollara göre resen yeniden düzenleyin şeklindeki talebi, yerel idarelerimizin mülkiyet hakkı konusundaki bilgi ve ilgili personel yetersizliğini açıkça ortaya koymaktadır. Cevap olarak bu yetkinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 18. maddesi ile sizlere tanındığını ifade ettiğimde ise idaremin bu uygulamayı yapması halinde, oy kaybedeceğini ve seçim kazanamayacağını ifade etmesi beni şaşırtmıştı. Çünkü yasal mevzuatına uygun yapılan imar uygulaması mülkiyet sorunlarının giderek toplumsal huzur getiren ve idareye seçim kazandırabilecek bir uygulamadır. Seçim kaybettirenin ise bugün toprak dökülerek kapatılan yolların olacağı düşünmekteyim. Saygı ve Selamlarımla...

           

           

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 04 Aralık 2021
İmsak 05:51
Güneş 07:23
Öğle 12:16
İkindi 14:39
Akşam 17:00
Yatsı 18:26
13
açık